Fitch Ratings a atribuit pentru prima oară un calificativ transportatorului național de energie electrică Transelectrica, a declarat pentru energynomics.ro, Siddharth Singh, analist principal în cadrul agenției. ”Compania nu a mai avut atribuit vreun calificativ până în prezent”, a mai spus Singh.
Noul calificativ pe termen lung ”BBB”, cu perspectivă stabilă, se situează peste cel suveran, întrucât compania dispune de suficiente lichidități. Cu toate acestea, decizia guvernului român de a majora dividendele la 90% sporește riscurile legate de lichiditate, iar agenția presupune că ”pe termen lung statul va acorda prioritate investițiilor în rețea în detrimentul dividendelor”, conform unui comunicat Fitch.
Actualul director executiv al companiei, Corina Popescu, a declarat săptămâna aceasta că în prezent se poartă discuții cu Ministerul Economiei pentru deblocarea investițiilor, care depind în unele cazuri și de noi acte administrative, cum ar fi exproprierea unor păduri. ”Investițiile au loc pe termen lung”, a răspuns Popescu unei întrebări a energynomics.ro legate de volumul preconizat pentru anul în curs.
Compania va efectua investiții de peste 5 miliarde de lei până în 2025, iar profilul financiar al Transelectrica este în prezent puternic, întrucât compania dispunea de suficiente lichidități la sfârșitul lui 2016, conform Fitch. ”Ratingul reflectă profilul solid de afaceri al companiei ca deținător și operator al rețelei de transmisie a electricității din România”, precizează agenția.
Însă decizia de a majora dividendele sporește riscul financiar: în 2017 guvernul a adoptat o nouă prevedere conform căreia companiile de stat trebuie să plătească dividende majorate la 90%, inclusiv Transelectrica, față de 75% în anii anteriori. ”Aceasta a dus la o creștere a dividendului de aproape 30 de milioane de lei, ceea ce reprezintă, totuși, mai puțin de 5% din datoria brută a companiei sau decât câștigurile înainte de impozitare, depreciere și amortizare (EBITDA). Însă în viziunea Fitch acesta crește riscurile asupra lichidităților Transelectrica, deoarece plățile viitoare de dividende pot fi influențate de stat, care este acționar majoritar”, spun oficialii agenției de rating. Cu toate acestea, presupunem că pe termen lung statul va face prioritare investițiile în rețea în detrimentul dividendelor, deoarece rețeaua de transport reprezintă un activ strategic la țării”.
Statul român (care dispune de un calificativ ceva mai slab, de ”BBB minus”, dar cu perspectivă stabilă) deține o participație de 59% în Transelectrica. Aproximativ 18% din debitele Transelectrica sunt garantate de stat, dar majoritatea sunt împrumuturi vechi, care vor ajunge la scadență în 2018 și 2020 și nu există intenția înlocuirii lor cu alte instrumente garantate. Din acest motiv compania primește un calificativ cu o unitate peste cel suveran.
Astfel, ratingul Transelectrica este plafonat la ”BBB”, cu o treaptă peste cel al României (rating ”BBB minus”, cu perspectivă stabilă), din cauza participației majoritare a statului. Fitch susține însă că ar putea majora evaluarea financiară a Transelectrica dacă profilul său de credit se îmbunătățește sau dacă ratingul suveran al României este revizuit în creștere.