Trecerea de la sursele convenţionale de iluminat către cele eficiente energetic, pe baza tehnologiei LED, se face cu o viteză care i-a luat prin suprindere chiar şi pe experţi. Florin Niculae, Directorul General Power Electric, a explicat pentru energynomics.ro în ce fel s-a adaptat compania pentru a-şi sprijini clienţii să aleagă sistemul de iluminat potrivit, din punct de vedere al eficienței energetice și al durabilităţii. Pe scurt: un portofoliu larg de produse bazate pe tehnologia LED, specialiști instruiţi periodic la cursuri de pregătire cu furnizorii și o comunicare constantă cu partenerii.
Power Electric este o companie activă de peste 20 de ani în sectorul de distribuţie a materialelor electrice, în principal soluții de iluminat. Din această perspectivă, beneficiind de o atât de îndelungată cunoaştere, care sunt tendințele actuale în piața de iluminat din România?
Pe fondul necesității de a optimiza costurile energetice, producătorii au căutat soluții tehnice pentru scăderea consumului, cât și pentru extinderea duratei de viață a corpurilor de iluminat. S-a demarat astfel procesul de tranziție de la iluminatul convențional la cel bazat pe tehnologie LED.
Următorul pas logic a fost de a crește eficiența prin control și comandă a sistemului de iluminat și de aici digitalizarea și interconectivitatea cu alte sisteme: HVAC, securitate și prevenire a incediilor. Toate aceste noi funcțiuni presupun formarea de competențe noi în cadrul companiilor, atât în etapa de vânzare, cât și în cea de instalare. Un aspect pozitiv este reprezentat de faptul că, în România, consumatorii sunt atrași de noile tehnologii, așa că există interes pentru sistemele complexe, atât de tipul “case inteligente”, cât și în sectorul public, de “orașe inteligente”.
Care sunt zonele cu o dinamică mai accentuată din punct de vedere al beneficiarului: consumul general, zona profesională sau altele?
Vorbim de tendințe diferite. Observăm în cadrul consumului casnic o creștere organică accentuată, în contextul evoluției în sens ascendent a veniturilor populației. În cadrul acestui segment, magazinele tradiționale înregistrează vânzări în scădere, în timp ce marii comercianți de tip DYI câștigă teren. În același timp, vânzările online se înscriu pe o direcție ascendentă, atât în segmentul persoane fizice, cât și în cazul persoanelor juridice, dar acest canal reprezintă încă un procent mic din vânzările cumulate.
În ceea ce privește proiectele de iluminat din zona profesională, creșterea este constantă, determinată de preocupările companiilor pentru eficientizarea costurilor energetice. Din păcate, deși în ultimii ani au fost dezvoltate clădiri de birouri într-un ritm susținut, atât în București, cât și în Timișoara, Cluj și Iași, suntem surprinși să constatăm că unele proiecte sunt predate cu sisteme învechite, bazate pe soluții fluorescente. De cele mai multe ori beneficiarul dorește modernizarea ulterioară a sistemului de iluminat, acest lucru presupunând costuri suplimentare considerabile și limitări date de sistemul existent.
Care sunt principalele avantaje ale soluțiilor de iluminat pe bază de LED și care sunt serviciile pe care le are la dispoziţie Power Electric?
Avantajele soluțiilor de iluminat LED sunt consumul redus și fiabilitatea. În plus, pot fi integrate cu ușurință în structuri dinamice și în tehnologii superioare.
Din acest punct de vedere, situația este complexă. Când spunem consum redus, nu ne referim doar la cel energetic, cu toate că este un factor foarte important, ci ne referim și la întreţinere. Este un factor pe care puține companii din România îl iau astăzi în calcul. Un exemplu concret: pentru un tub fluorescent durata medie de viață este de 10.000 de ore, pe când pentru un corp de iluminat LED este de 50.000 de ore. Acest lucru presupune programarea a 4 operațiuni de mentenanță în plus la sistemul de iluminat clasic, cu costuri suplimentare, legate inclusiv de întreruperea activității economice pe perioada acestora.
În ceea ce privește integrarea și controlul, există soluții foarte avansate cum ar fi sisteme inteligente pentru clădiri de birouri care reunesc sistemul de iluminat, cu senzorii de mișcare și cu sistemul de climatizare. Un astfel de sistem permite companiilor care au angajați cu program de lucru flexibil și stații de lucru mobile să își administreze mult mai eficient spațiile, de exemplu, să închidă un întreg etaj atunci când prezența este scăzută și să înregistreze astfel o reducere considerabilă a consumului total de utilități. Power Electric furnizează proiecte la cheie de iluminat profesional pentru clădiri de birouri, centre comerciale și parcuri industriale dar și actualizări ale unor sisteme existente.
Cum apreciaţi momentul actual în procesul de transfer de la sursele convenționale de iluminat către cele eficiente energetic, pe baza tehnologiei LED, în România? În ce fel contribuie Power Electric la acest transfer?
Această trecere s-a făcut cu o viteză mult mai mare decât a fost estimat. Nimeni nu s-a așteptat la o creștere atât de rapidă și mulți producători și parteneri, inclusiv Power Electric, nu au fost pregătiți pentru schimbare. Ne-am adaptat însă rapid. Pe lângă construirea unui portofoliu larg de produse bazate pe tehnologia LED, specialiștii noștri participă periodic la cursuri de pregătire cu furnizorii. La rândul nostru, suntem aproape de clienți, comunicăm constant, pentru a-i sprijini să aleagă sistemul de iluminat potrivit, din punct de vedere eficiență energetică și durabilitate, astfel încât să își mențină costurile sub control pe termen lung.
Care este factorul decisiv pentru majoritatea clienţilor companiei dumneavoastră: prețul, calitatea, tehnologia sau eficiența energetică?
Din fericire, portofoliul nostru de clienți este unul deosebit. În decizia de cumpărare, contează în primul rând calitatea, eficiența energetică și tehnologia. Dar, din păcate, presiunea bugetelor alocate pentru sistemele de iluminat își spune cuvântul: 65% din achizițiile făcute au la bază doar prețul. În astfel de condiții, este greu, dacă nu chiar imposibil, să propui o soluție construită pe un produs recunoscut pentru calitate și fiabilitate, așa cum sunt cele din portofoliul nostru. Iar această realitate este vizibilă și în analizele regionale pentru Centrul și Estul Europei: în România a crescut importul de produse pentru iluminat din China, de la 21,8 milioane de euro în 2011, la 48,3 milioane de euro în 2015, când a reprezentat circa 32% din totalul importurilor de acest gen. Numai în perioada 2014 – 2015 creșterea importurilor din China a fost de 29,3%.
În ce fel pot fi personalizate soluțiile de iluminat în funcție de nevoile unui client anume? Vă rog să-mi creionați un studiu de caz tipic, cu flux de lucru și beneficii finale?
Practic, nu există limitări în ceea ce privește personalizarea în cadrul proiectelor speciale. Cerințele clientului vin pe primul loc, după care intervin recomandările noastre. Ne străduim să depășim așteptările, atât din punct de vedere al eficientizării costurilor cât și din punct de vedere estetic. Un proiect de care suntem mândri este Stadionul Viitorul Constanța, executat pentru Academia de fotbal Gheorghe Hagi. Power Electric a asigurat toate serviciile necesare: proiectarea luminotehnică, coordonarea și supervizarea lucrărilor de instalare, punerea în funcțiune și recepția investiției.
Cerința principală a beneficiarului a fost creșterea nivelului de iluminare pe stadion, astfel încât să corespundă cerințelor Federației Române de Fotbal, în vederea omologării stadionului și a obținerii licenței de joc în Liga 1. Era necesară îmbunătățirea calității luminii pe suprafețele de joc și în spațiile adiacente, pentru a permite efectuarea de transmisii TV ale evenimentelor organizate pe stadion. În același timp, era importantă optimizarea costurilor cu investiția inițială și a costurilor pe termen lung, generate de mentenanța și exploatarea sistemului de iluminat. Echipa Power Electric a propus pentru acest proiect o soluție modernă, fiabilă și eficientă energetic, compusă din reflectoare și proiectoare cu unghiuri diferite de distribuție pentru terenul de joc principal al FC Viitorul, care a permis atingerea cerinței de minim 1200 lucși, cu ajutorul a numai 96 de proiectoare.
Care este cea mai mare provocare cu care vă confruntaţi în momentul de faţă?
Întregul sector de iluminat se confruntă cu o lipsă acută de specialiști, deoarece în România nu există specializare în cadrul universităților care să acopere competențele necesare pentru poziția cunoscută pe plan internațional sub denumirea de “Lighting Designer”. Există discipline studiate separat: Instalații Electrice (Facultatea de Instalații), Telecomunicații (Politehnica) și Iluminatul Clădirilor (Arhitectura), care ar trebui integrate.
În momentul de față este necesar să ne formăm proprii specialiști cu ajutorul unor cursuri de specialitate care acoperă o tematică variată, de la corpuri de iluminat și rețea electrica, la IT și design, iar acest lucru necesită eforturi considerabile și timp
.
–––––––––––––-
Articolul integral poate fi citit în numărul din septembrie 2016 al energynomics.ro Magazine.
Dacă vrei să primești numărul următor (decembrie 2016), în format tipărit, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție.
Pingback: Power Electric, în revista energynomics.ro | CAN&POWER