FNM, lider în mobilitatea sustenabilă din regiunea italiană Lombardia, a prezentat, împreună cu producătorul Alstom, lider global în mobilitate inteligentă și sustenabilă, trenul Coradia Stream alimentat cu hidrogen. Evenimentul a avut loc în cadrul ExpoFerroviaria 2023 și marchează începutul unei noi ere în transportul feroviar de pasageri din Italia. Trenul va intra în serviciul comercial în Valcamonica între sfârșitul anului 2024 și începutul lui 2025, de-a lungul liniei neelectrificate Brescia-Iseo-Edolo a Ferrovienord pe care serviciul feroviar este operat de Trenord, ca parte a proiectului H2iseO, care își propune să creeze prima Vale a Hidrogenului din Italia în zona Brescia. Coradia Stream alimentat cu hidrogen îndeplinește obiectivul european de reducere a emisiilor de CO2 cu 100% până în 2050 și este primul tren cu zero emisii directe alimentat cu pile de combustie cu hidrogen realizat pentru Italia, cu o capacitate totală de 260 de locuri și o autonomie de peste 600 km.
La ceremonia de prezentare au participat Matteo Salvini, vicepreședintele Consiliului de Miniștri și ministrul infrastructurii și transporturilor, Alessandro Morelli, subsecretar de stat la Președinția Consiliului de Miniștri, Regiunea Lombardia, prezenți alături de consilierii Franco Lucente (Transport și Mobilitate Durabilă), Claudia Maria Terzi (Infrastructură și Lucrări Publice) și Alessandro Spada, președintele Assolombarda. Au mai vorbit președintele FNM Andrea Gibelli, președintele FERROVIENORD Fulvio Caradonna, președintele Trenord Federica Santini, CEO-ul Trenord și directorul general FNM Marco Piuri, președintele Alstom pentru Regiunea Europa Gian Luca Erbacci și directorul general Alstom Italia și președintele și CEO-ul Alstom Ferroviaria, Michele Viale.
Evenimentul de astăzi este urmarea acordului semnat de FNM și Alstom în noiembrie 2020 de a furniza Trenord șase trenuri cu celule de combustie cu hidrogen, cu opțiune pentru încă opt. Introducerea trenului cu hidrogen face parte din proiectul H2iseO Hydrogen Valley.
Promovat de FNM, FERROVIENORD și Trenord, proiectul H2iseO își propune să dezvolte un lanț economic și industrial de aprovizionare cu hidrogen în Valcamonica, pornind de la sectorul mobilității, să inițieze conversia energetică a teritoriului și să contribuie la decarbonizarea unei părți semnificative a transportului public local. Este un proiect extrem de inovator, care prevede, printre altele, construirea a trei uzine pentru producerea, stocarea și distribuția hidrogenului regenerabil fără emisii de CO2 (în Brescia, Iseo și Edolo), precum și punerea în funcțiune a 40 de autobuze cu hidrogen, pentru a înlocui întreaga flotă folosită astăzi de FNM Autoservizi.
Noile trenuri alimentate cu hidrogen se bazează pe modelul trenului regional Coradia Stream cu un singur nivel al Alstom, destinat pieței europene și deja produs de Alstom în Italia. Coradia Stream alimentat cu hidrogen va menține standardele înalte de confort deja apreciate de pasageri în versiunea sa electrică și va oferi aceleași performanțe de operare ca și trenurile diesel, inclusiv autonomia. Coradia Stream alimentat cu hidrogen poate funcționa pe linii neelectrificate ca înlocuitor pentru trenurile care utilizează combustibili fosili și oferă caracteristici de confort și liniște comparabile cu alte modele electrice Coradia, cu o autonomie de peste 600 km.
Trenul a fost creat și produs la fabricile Alstom din Italia, respectiv uzina Savigliano pentru dezvoltare, certificare, producție și testare, uzina Vado Ligure pentru echiparea „vagonului motor” în care este instalată partea inovatoare din punct de vedere tehnologic, legată de hidrogen, unitatea de la Sesto San Giovanni pentru componente și cea de la Bologna pentru dezvoltarea sistemului de semnalizare.