Acasă » Electricitate » Furnizorii de energie propun reintroducerea contractelor bilaterale directe

Furnizorii de energie propun reintroducerea contractelor bilaterale directe

14 martie 2016
Distribuţie
energynomics

Asociația Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER) propune reintroducerea contractelor bilaterale directe, interzise de actuala legislație, arată un comunicat emis de organizație în contextul consultărilor pentru modificarea Legii nr. 123/2012.

“Interzicerea acestui instrument discriminează producătorii şi furnizorii din România faţă de ceilalţi participanţi la pieţele din regiune, aceştia având un risc crescut în ajustarea poziţiilor comerciale. Acest aspect discriminatoriu urmează să producă efecte negative semnificative în condiţiile în care, la nivelul Uniunii Europene, va deveni funcţională piaţa internă de energie electrică”, a declarat Ion Lungu, Președintele AFEER.

De la aplicarea Legii 123/2012 s-a constatat o migrare a tranzacţiilor de pe termen lung, pe termen foarte scurt (peste 30% din consumul intern, reprezentând circa 65% din piaţa concurenţială), notează reprezentanții AFEER.

“Acest fenomen conduce la distorsionarea preţului de referinţă pe piaţa angro, cu consecinţe negative asupra ofertării unui preţ corect pentru energia electrică furnizată consumatorilor, iar, pe termen mediu şi lung, va afecta ireversibil investiţiile în capacităţile de producere a energiei electrice, ridicând semne de întrebare cu privire la asigurarea securităţii în alimentarea cu energie electrică, la preţuri sustenabile, a consumatorilor din România”, potrivit reprezentanților Asociației.

“În plus, dezvoltatorii de proiecte în sectorul de producere a energiei electrice, nou intraţi pe piaţă, nu pot încheia contracte pe termen lung cu furnizorii, contracte ce reprezintă o garanţie solicitată de către bănci pentru obţinerea creditelor necesare dezvoltării proiectelor. Totodată, o schemă de finanţare pe termen lung, bazată pe un mecanism de piaţă, de tipul celei propuse pentru construirea grupurilor nucleare 3 şi 4 de la Cernavodă (furnizorilor de energie electrică ce au finanţat investiţia li se vor aloca cote din energie electrică ce urmează a fi livrată din aceste grupuri, aceştia urmând să o comercializeze liber pe piaţa de energie electrică) nu mai poate fi utilizată, ca urmare a restricţiilor de contractare impuse de Lege”, explică preşedintele AFEER.

Pe de altă parte, actualele prevederi legale nu permit producătorilor de energie electrică să exporte energie electrică prin tranzacţii încheiate pe baza unor contracte bilaterale negociate direct. Din moment ce există o capacitate de supraproducție în România, toţi producătorii, de stat sau privaţi, pierd oportunitatea de a obţine venituri prin vânzarea directă de energie electrică pe pieţele din regiune şi din Uniunea Europeană, susțin reprezentanții Asociației.

O altă problemă semnalată de către AFEER şi care poate fi eliminată prin reluarea contractelor bilaterale directe se referă la imposibilitatea, în prezent, a companiilor din cadrul aceluiaşi grup de a utiliza electricitatea produsă de o altă companie din cadrul grupului, care conduce la o creştere artificială a costurilor şi birocraţiei.

“Înţelegem că, prin prevederile actuale privind tranzacţionarea energiei electrice numai prin intermediul pieţelor centralizate administrate de un unic operator de piaţă, s-a dorit să fie înlăturate tranzacţiile realizate anterior de către anumiţi producători din portofoliul statului, dar nu credem că aceasta este soluţia pentru eliminarea practicilor anticoncurenţiale, ci un management profesionist, adaptat unei pieţe concurenţiale. În plus, prin apariţia Regulamentului european REMIT privind integritatea și transparența pieței angro de energie se creează un cadru specific de monitorizare a pietelor angro de energie electrică, tocmai cu scopul de a detecta şi descuraja eventualele încercări de manipulare a pieţei. Astfel, practici precum cele din trecut sunt greu de repetat”, a mai spus Preşedintele AFEER.

Tarif unic de transport

AFEER propune și stabilirea unui tarif unic de transport al energiei electrice la nivel de țară. “În prezent tariful aferent serviciului pentru introducerea de energie electrică în reţea – TG, practicat de Transelectrica, este diferit pe zone geografice. Pentru o concurenţă corectă între producători, noi credem că se impune modificarea art. 36, alin. 1 al legii şi egalarea acestor tarife sau chiar renunțarea la acest tarif de introducere a energiei în rețea. Mai mult, propunem un tarif unic de transport la nivel naţional, tip “timbru poştal”, plătit la extragerea energiei din reţea“, a declarat Ion Lungu, Președintele AFEER.

Stabilirea propriilor modalități de comunicare și informare

O altă modificare propusă de AFEER se referă la stabilirea punctelor de contact, precum şi la modalităţile de informare a clienţilor de către distribuitorii şi furnizorii de energie, arată comunicatul organizației.

“Pentru punctele de informare, regionale sau locale, este important să avem în vedere şi dispunerea demografică a populaţiei României, mai concentrată în anumite zone, dar şi cu o densitate foarte redusă în altele. În prezent, legislaţia prevede ca punctele de contact să fie situate la maximum 50 km de locurile de consum ale consumatorilor casnici. Noi propunem ca aceste puncte de informare să fie situate astfel încât să asigure, pentru cel puțin 80% dintre consumatorii ce beneficiază de serviciu universal, o distanţă de maximum 50 km față de locurile de consum”, a spus Ion Lungu.

Încasarea taxei radio-tv

În prezent, legislaţia prevede că numai cei patru mari furnizori de energie către gospodării (Electrica, Enel, CEZ, E.ON), pot încasa taxa radio-TV. AFEER propune ca toți furnizorii să poată încasa această taxă, având în vedere liberalizarea pieţei energiei şi pentru consumatorii casnici.

“Propunem completarea Legii 123/2012 astfel încât toţi furnizorii să factureze către clienții finali și să încaseze de la aceștia, odată cu factura de energie electrică, tarifele de transport și distribuție, contribuția de cogenerare, contravaloarea certificatelor verzi, accize, taxele radio și tv. În aceeaşi idee, considerăm că trebuie completate şi obligaţiile clienţilor, astfel încât aceştia să plătească toate taxele şi tarifele prevăzute de legislaţie şi incluse în factură”, arată Preşedintele AFEER.

Ajutoare pentru consumatorii vulnerabili

În ceea ce priveşte clienţii vulnerabili, AFEER consideră necesar ca ANRE să transmită, anual, până la 30 iunie pentru anul următor, lista de consumatori considerați vulnerabili și măsurile recomandate a fi aplicate acestora, altele decât cele de natură financiară.

“Astăzi, din cauza lipsei unei clarităţi privind încadrarea în categoria de clienţi vulnerabili şi măsurile de natură non-financiară, se ajunge la imposibilitatea aplicării unor facilităţi, precum şi la imposibilitatea încadrării unui consumator în categoria de vulnerabili”, a completat Preşedintele AFEER.

***

AFEER este o organizaţie non-profit, independentă şi neguvernamentală, înfiinţată în 2006 şi care cuprinde 47 de membri, furnizori licenţiaţi şi activi pe piaţa de energie electrică din România, furnizori al căror portofoliu de clienți acoperă peste 90% din consumul de energie al țării.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *