Acasă » Interes general » Dezvoltare profesională » Gabriela Hărțescu (Envisia – Boards of Elite): Educația membrilor de board este un subiect stringent

Gabriela Hărțescu (Envisia – Boards of Elite): Educația membrilor de board este un subiect stringent

Gabriel Avăcăriței

Consiliile de administrație ale companiilor au redevenit realități ale economiei românești înainte ca rolul lor în procesul de business să fie bine înțeles. Sunt încă numeroase situațiile în care pozițiile de administrator sunt tratate ca sinecuri sau recompense, fără a fi însoțite de responsabilitățile și așteptările naturale pentru o asemenea poziție. Am discutat cu dr. Gabriela Hărțescu, Dean & Chief Operating Officer la Envisia – Boards of Elite despre prioritățile momentului din perspectiva leadership-ului în companiile energetice și în instituțiile relevante pentru această industrie.

Stimată doamnă Gabriela Hărțescu, vă propun să începem cu o descriere succintă a principalelor atribuții pe care le presupune poziția de membru în Consiliul de Administrație. În continuare, există un portret robot al persoanei ideale pentru a fi membru în Consiliul de Administrație?

Sunt studii importante pe plan internațional care au obiectivul de a identifica setul de calități și competențe necesare unui membru de board pentru a fi eficient sau, așa cum l-ați numit dumneavoastră, creionarea portretului robot al persoanei ideale pentru a fi membru într-un Consiliu de Administrație. Un astfel de studiu, care a analizat board-uri din peste 40 de țări și care a cuprins peste 19.000 de organizații publice și private, este cel care a stat la baza dezvoltării și acreditării programului post-universitar Board Practice and Directorship oferit de Henley Business School în parteneriat cu Envisia – Boards of Elite.

Astfel, au fost identificate câteva atribute cheie care caracterizează un membru de board de succes:

  • Să înțeleagă așteptările pe care acționarii și celelalte părți interesate le au de la top management. Această abilitate de a ține cont de toate aspectele atunci când se ia o decizie este definită ca fiind inteligență situațională și reprezintă capacitatea membrilor de board de a integra așteptările acționarilor într-un orizont de timp și într-o anumită conjunctură.
  • Să aibă o bună cunoaștere a guvernanței corporative, a structurilor formale și informale care contribuie la sistemul de guvernanță. La nivel de board, aceasta presupune o componență a board-ului care să asigure echilibrul optim dintre apetitul la risc și oportunitate.
  • Să aibă autoritate. Membrii de board trebuie să transmită încredere și respect, să fie recunoscuți și ascultați din perspectiva autorității, păstrându-și empatia, intuiția și creativitatea, necesare într-un proces decizional eficient.
  • Să dispună de abilitatea de a relaționa. Relaționarea și existența unui portofoliu important de contacte profesionale sunt atuuri extrem de importante ale unui membru de board, pe care acesta le poate utiliza în beneficiul organizației pe care o conduce.
  • Să aibă reziliență și capacitatea de a lucra sub presiune. Aceste două caracteristici se referă atât la posibilitatea de a performa în situații critice și sub stres, cât și la faptul că poziția de membru de board este una supusă evaluării din partea media, a publicului larg etc.

În multe din companiile din România, mai ales în cele de stat, rolul consiliului de administrație nu este bine înțeles, iar contribuția sa potențială în ghidarea companiei nu este suficient valorificată. Cât din această situație ține de selecția și cât de educația membrilor CA?

Ambele aspecte sunt extrem de importante. Selecția membrilor de board este un proces complex, care trebuie să ia în calcul o serie de aspecte, în mod integrat: expertiza profesională într-un anumit domeniu; experiența în conducere și management; angajamentul față de companie – membrii consiliului de administrație trebuie să fie interesați de afacerea respectivă și de dezvoltarea acesteia; să aloce timp și energie pentru îndeplinirea rolurilor și sarcinilor pe care le au în cadrul board-ului; să fie integri și să evite orice potențial conflict de interese; capacitatea de a atrage capital pentru dezvoltarea companiei etc.

Educația membrilor de board este un subiect stringent și ar trebui să fie pe lista de priorități a factorilor de decizie. În România nu a existat un sistem educațional pentru profesionalizarea membrilor consiliilor de administrație / supraveghere. Școli de business dedicate acestei nișe sunt doar câteva în toată lumea. În premieră, în România, Envisia – Boards of Elite, în parteneriat cu Henley Business School – școală de executive education cotată de Financial Times în top 25 mondial – oferă programul post-universitar Board Practice and Directorship, care profesionalizează rolul membrului de board, aducând într-un program unic, cea mai înaltă expertiză academică și practică, pentru dezvoltarea competențelor specifice necesare unui membru de board, conform standardelor internaționale în domeniu.

Prima serie a programului s-a lansat in noiembrie anul trecut, cea de-a doua serie începe în 11 iunie a.c. și o nouă serie este programată pentru noiembrie 2021. Am avut plăcerea să constatăm că am venit cu acest program într-un moment oportun, în care nevoia de educație specializată pentru membrii consiliilor de administrație este conștientizată, participanții la primele două serii sunt membrii de board, reprezentanții ai top managementului unor companii și instituții financiare puternice.

Abilități noi, care țin de cel puțin două categorii, se impun ca obligatorii pentru top-managementul companiilor moderne: politici și finanțări europene, respectiv atragerea de finanțare privată (listare la bursă, emiterea de obligațiuni sau majorarea de capital, crowdfunding, seed financing etc). Cum pot fi accesate asemenea abilități – atrase în organizație și/sau educate, prin cursuri, de exemplu?

Într-adevăr, în contextul actual și pe termen mediu, evoluțiile din mediul de business și financiar, presupun completarea portofoliului de competențe cu cunoștințe și abilități suplimentare. Agilitatea de a identifica oportunități de dezvoltare este o caracteristică fundamentală a unui membru de board. De exemplu, Programul de Finanțare 2021-2027 al Uniunii Europene poate aduce în România 29,2 miliarde de euro, iar fructificarea acestor fonduri nu depinde doar de companii, dar și de autorități, care trebuie să le promoveze și să le explice în ghiduri relevante și utile, precum și de sistemul bancar care este partener în procesul de co-finanțare. Iată, deci, că avem nevoie de guvernanță corporativă eficientă atât în mediul public, cât și în cel privat. De asemenea, înțelegerea funcționării pieței de capital și a modalităților de finanțare în continuă evoluție în acest sector, este un imperativ pentru membrii de board. Cel mai important rol aici îl are educația, care trebuie să completeze dezvoltarea noilor abilități necesare unui membru de board. Aici sunt două aspecte pe care le recomandăm: construirea unui portofoliu de competențe specifice unui membru de board prin participarea la un program acreditat, cu recunoaștere internațională, așa cum este programul Board Practice and Directorship, și dezvoltarea în timp real a competențelor noi, necesare pentru a face față provocărilor mediului economic, social și geopolitic în continuă evoluție, prin solicitarea membrilor de board de a participa, anual, la cursuri de dezvoltare profesională și personală dedicate acestui nivel de leadership. Pentru a avea impact pe termen lung, aceste cerințe ar trebui prevăzute în cadrul legislativ.

Companiile se confruntă cu una dintre cele mai complicate perioade din ultimele decenii, prin prisma provocărilor externe. Aș menționa doar pandemia de Covid-19, transformarea digitală, impunerea unui proces extins de decarbonare, intensificarea concurenței. Cât de mult (mai) poate învăța / poate fi învățat un director general și cât poate delega membrilor din echipa de top-management pentru a rămâne în control? Ce roluri pot prelua membrii Consiliului de Administrație?

Conceptul de lifelong learning este mai actual decât oricând. Învățarea pe tot parcursul vieții, cu atât mai mult, în pozițiile strategice, trebuie să facă parte din fișa postului unui membru al consiliului de administrație.

Pilotarea instituției în vremuri de criză, managementul riscului, asigurarea rezilienței, au impus o colaborare exemplară între board și top management. O agendă a board-ului flexibilă, pentru a identifica soluții la situații neprevăzute, este necesară.

Buna guvernanță impune segregarea responsa­bilităților între consiliul de administrație și directorul general, dar colaborarea constructivă dintre aceștia este cheia succesului. Cerințele legate de ESG – Environment, Social and Governance conduc la concepte noi, cum este cel de guvernanță etică, care impune conducerea companiei spre succes, într-o manieră morală și responsabilă.

Mediul de business este în prezent nu doar complicat, ci și tulbure, pentru că noile generații și noile realități impun modele de lucru diferite, dar nu tot ce este validat de tradiție este automat perimat. Ce trebuie să păstrăm din instrucția clasică de care beneficiau decidenții din top management și care sunt abordările noi de care trebuie să ținem cont astăzi?

Fiecare generație de membri de consilii de administrație vine cu un bagaj valoros de competențe, experiențe și expertize. Este o artă de board design să le aduci în cel mai optim mix. Și aici avem, din nou, o veste bună: Envisia – Boards of Elite oferă servicii de board design și profiling, servicii care asigură cea mai bună componență a membrilor unui board, în funcție de industrie, obiective etc.

Sintetizând cele de mai sus, Envisia – Boards of Elite este simbioza perfectă între educație și servicii specializate adresate membrilor de board, individual, și echipelor reprezentate de consiliile de administrație și top management. Envisia este un concept inovativ și vizionar, care asigură infrastructura necesară bunei guvernanțe, pentru progres economic și social pe termen lung.

_____________________________________________

Articolul a apărut inițial în numărul din iunie 2021 al Energynomics Magazine.

Dacă vrei să primești prin curier revista Energynomics, în format tipărit sau electronic, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție. Toate numerele anterioare sunt accesibile AICI, în format electronic.

Autor: Gabriel Avăcăriței

Jurnalist experimentat atât în mass-media tradiționale, cât și în cele noi, Gabriel este redactorul șef al Energynomics din 2013. Excelentele sale abilități de comunicare, organizare a informației și editare sunt puse la treabă zi de zi, pentru a dezvolta proiectele platformei de comunicare Energynomics: site-ul, revista și evenimentele proprii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *