O investiţie într-un sistem de reciclare a bateriilor în România este de dorit, însă momentan, pentru ca o astfel de investiţie să fie rentabilă, este nevoie ca şi volumul de produse reciclate să fie suficient de mare, a afirmat, marţi, într-o videoconferinţă de specialitate, Elena Gaspar, preşedinta Sistemului Naţional de Reciclare a Bateriilor (SNRB).
„În contextul în care piaţa de tot ce înseamnă vehicule electrice, începând de la trotinete până la maşini, a explodat şi în contextul în care Uniunea Europeană îşi doreşte ca, până în 2030, pe străzi să fie undeva la 30 de milioane de maşini electrice, am început deja de anul acesta să ne confruntăm cu situaţia în care aceste baterii trebuie să ajungă reciclare. Bateriile vehiculelor electrice sunt extrem de eficiente, dar în acelaşi timp extrem de periculoase. Cu cât bateria este mai mare cu atât este mai mare bomba… În acest sens, acestea intră în categoria deşeurilor foarte periculoase. Reciclarea înseamnă investiţii. Noi, ca organizaţie, ne dorim foarte mult o investiţie în România pentru reciclarea bateriilor. Încă nu ştim când va fi un volum suficient de mare, astfel încât această investiţie să ajungă rentabilă. Din calculele şi estimările noastre este nevoie de patru ani, patru ani şi jumătate. Investiţia pentru un asemenea proiect ar putea fi undeva la 9 milioane de euro, doar instalaţia”, a menţionat Gaspar, potrivit Agerpres.
Şefa SNRB a punctat faptul că reciclarea înseamnă investiţii şi a apreciat că o instalaţie destinată reciclării bateriilor ar putea ajunge la 9 milioane de euro.
„În lanţul de reciclare bateriile nu intră nici măcar 1%, chiar dacă sunt mici şi otrăvitoare. Bateriile sunt cumva substanţele alchimiştilor. Poţi să faci o chestie bună din ele dacă reuşeşti să le reciclezi şi să recuperezi din acestea sau, la fel de bine, poţi să faci o poţiune letală care trece prin pânza freatică şi cumva tot la noi ajunge. Există nişte studii care asociază creşterea cazurilor de ADHD cu cantitatea de mercur din apă… La nivelul bateriilor, lucrurile stau un pic diferit. Este greu să-i convingi pe oamenii cărora le este dificil să arunce separat PET-ul. Cel mai la îndemână gest este să le punem pe toate la grămadă, pentru că maşina de gunoi care vine le ia pe toate la grămadă. Asta e explicaţia pe care noi o auzim tot timpul atunci când mergem în campaniile noastre educative în şcoli. Educaţia este un element extrem de important. În ultimii ani, în zona de baterii, cam toate organizaţiile existente în piaţă au făcut eforturi considerabile şi pe partea de educaţie şi pe partea de colectare. Nu stăm aşa cum ar trebui să stăm. În cazul bateriilor există obligativitatea colectării a 45% din media cantităţilor puse pe piaţă în trei ani. Este dificil în contextul în care durata de viaţă a unei baterii adusa pe vapor din China este de patru ani şi jumătate”, a declarat Elena Gaspar.