Revizuirea schemei ETS (schema Uniunii Europene de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră) pentru perioada post-2020 trebuie să asigure un echilibru între reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră (GES), nevoia de dezvoltare a industriei, precum și specificitățile din diferitele state membre, a declarat, în cadrul reuniunii Consiliului de Mediu al Uniunii Europene de la Luxemburg, ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Grațiela Gavrilescu.
“Revizuirea EU ETS pentru perioada post-2020 trebuie să asigure un echilibru între reducerea emisiilor de GES, situația economică reală din Statele Membre, nevoia de dezvoltare a industriei, precum și specificitățile din diferitele State Membre. Trebuie să evităm orice fel de presiune semnificativă care ar putea fi creată asupra industriei la nivelul UE în perioada pre-2020”, a spus Gavrilescu.
Potrivit unui comunicat de presă al ministerului de resort, în acest context, ministrul Gavrilescu a subliniat că reforma privind eliminarea subvențiilor dăunătoare mediului trebuie să fie integrată în politicile europene pentru susținerea competitivității, creșterii economice și numărului locurilor de muncă. De asemenea, oficialul a subliniat că “riscul de relocare (carbon leakage) al sectoarelor industriale în afara spațiului UE este un aspect important pentru România, având în vedere, în principal, poziționarea geografică a țării noastre la granița UE.”
Din această perspectivă, oficialul român a susținut necesitatea acordării unei alocări de 100% cu titlu gratuit pentru sectoarele cu un risc real de relocare.
În context, miniștrii mediului din Croația, Franța, Spania, Italia, Germania, Luxemburg, Polonia, România și Slovenia au semnat o scrisoare adresată Comisarului european pentru Mediu, Afaceri Maritime și Pescuit, Karmenu Vella, cu privire la evaluarea directivelor în domeniul protecției naturii.
În acest sens, a avut loc prima dezbatere politică privind revizuirea schemei EU-ETS aplicabilă pentru perioada 1 ianuarie 2021 — 31 decembrie 2030. Propunerea de modificare a Directivei 2003/87/CE, are în vedere rentabilizarea reducerii emisiilor de dioxid de carbon și a sporirii investițiilor în acest domeniu, și reprezintă un element cheie al Uniunii Energiei, din perspectiva decarbonizării.
Miniștrii au susținut necesitatea de a se menține cadrul legislativ actual în domeniu și au subliniat nevoia asigurării unei implementări eficiente a acestuia. În plus, oficialii au avut posibilitatea să-și exprime opinia asupra situației emisiilor generate în condiții reale de circulație și asupra sistemelor de control al emisiilor pentru autoturisme, în vederea identificării unor soluții rapide si realiste. Potrivit ministerului Mediului, în cadrul Comitetului tehnic pentru vehicule cu motor va fi luată o decizie privind al doilea pachet de măsuri pe tema emisiilor reale din circulație.
Agerpres