General Electric (GE) Oil & Gas, una dintre diviziile GE cu cea mai rapidă creştere, va începe să imprime 3D injectoare metalice de combustibil pentru turbinele cu gaz şi alte componente, care, conform estimărilor companiei, vor intra în producţie anul viitor, investiţia ridicându-se la 100 de milioane de dolari.
Eric Gebhardt, director tehnologic al GE Oil & Gas, a declarat că, iniţial, GE Oil & Gas se va concentra pe fabricarea injectoarelor de combustibil şi a pompelor electrice submersibile care transportă petrolul de la sondele aflate la mare adâncime. Gebhardt a precizat că piesele aveau „dimensiunea potrivită” pentru fabricaţia aditivă.
În prezent, lucrătorii folosesc instrumente de prelucrare tradiţionale, cum ar fi freza şi strungul, pentru a îndepărta materialul de pe piese în timpul producţiei şi pentru a obţine forma finală. Pe de altă parte, imprimarea tridimensională şi alte tehnici de fabricaţie aditivă construiesc obiectele pornind de la un fişier digital, strat cu strat.
Metoda permite inginerilor să proiecteze piese mai uşoare, cu caracteristici şi geometrii care, de cele mai multe ori, ar fi imposibil de realizat prin metode convenţionale. Totodată, sunt reduse deşeurile generate de metodele de fabricaţie tradiţionale prin tăierea pieselor din blocuri mai mari de materiale.
Hongqiang Chen, inginer principal pentru prelucrarea cu laser în cadrul GE Global Research (GRC), a spus: „Fabricaţia avansată este o realitate şi începem să vedem tehnologii cu laser care se transformă din aplicaţii specializate în instrumente obişnuite, folosite de lucrători în hala de producţie”.
De asemenea, inginerii de la GE Power & Water testează şi piese imprimate pentru turbine cu gaz. Inginerii folosesc tehnologia pentru a reduce timpul necesar proiectării şi pentru a studia idei noi. Alt exemplu este cel al GE Aviation, divizie care anul trecut a achiziţionat Morris Technologies, un important producător prin imprimare 3D.
Unitatea aviatică produce deja injectoare de combustibil pentru motoarele de avion LEAP de nouă generaţie. Fiecare motor va fi prevăzut cu 19 injectoare de combustibil imprimate 3D dintr-un aliaj cobalt-crom asemănător materialelor folosite la implanturile de şold şi dentare.
Noul injector este cu 25% mai uşor şi de până la cinci ori mai durabil decât injectoarele actuale, la asamblarea cărora se folosesc 20 de piese diferite. Inginerii de la GE Aviation au început deja testarea primului motor LEAP cu injectoare imprimate 3D în cadrul Unităţii de testare Peebles din Ohio.
Bursa