Grupul MOL a obținut, în primul semestru al acestui an un profit operațional EBITDA de 2,179 miliarde dolari, în trimestrul al doilea rezultatul fiind de 1,347 miliarde dolari.
Segmentele Upstream şi Downstream au reuşit să compenseze impactul generat de reglementările de preț la combustibili în anumite țări din regiunea Europei Centrale şi de Est şi de taxele excepționale din Ungaria. Impactul acestor măsuri a fost estimat la aproximativ 640 milioane dolari, fiind generat în proporție de 90% de operațiunile din Ungaria, în primul semestru al anului 2022.
Datorită performanței robuste din T2, Grupul MOL şi-a majorat estimările EBITDA pentru întreg anul 2022 la aproximativ 3,3 miliarde dolari de la aproximativ 2,8 miliarde dolari.
“Al doilea trimestru din 2022 a consemnat, din nou, o perioadă de incertitudine fără precedent pentru întreaga industrie energetică. Menținerea securității aprovizionării în țările din Europa Centrală şi de Est în care activăm a devenit prioritatea noastră numărul unu şi am reuşit să ne respectăm angajamentele şi în ultimele luni. Cu toate acestea, intervențiile din partea statului în Europa Centrală şi de Est au afectat business-ul MOL, punând presiune asupra veniturilor şi operațiunilor noastre. Pe de altă parte, este încurajator să constatăm că am reuşit să ne menținem rezultatele în acord cu planurile stabilite, chiar şi în aceste luni de criză, că suntem pe drumul cel bun în atingerea obiectivelor şi că măsurile de reglementare nu încetinesc planurile noastre de investiții. Avem mai multe proiecte de transformare în curs, conform cu obiectivele stabilite în Strategia noastră 2030+, la care se adaugă o serie de noi investiții prin care vizăm diversificarea în zona de aprovizionare. În acest context dificil, MOL este mai determinat ca niciodată să nu piardă din vedere aceste obiective ambițioase”, a declarat Zsolt Hernadi, chairman şi CEO al MOL.
Pe segmentul Upstream, rezultatul EBITDA a ajuns la 576 milioane dolari în trimestrul al doilea 2022, iar fluxul de numerar liber a crescut la 504 milioane dolari, în contextul creşterii de la an la an cu peste 40 dolari a barilului de petrol Brent, dar şi al creşterii de peste patru ori a prețului spot pentru gaze naturale.
Pe segmentul Consumer Services, EBITDA a scăzut în trimestrul 2022 cu 72% față de aceeaşi perioadă din 2021, până la valoarea de 46 milioane dolari, din cauza plafonării prețurilor în Ungaria, Croația, Serbia, Slovacia şi Bosnia şi Herțegovina.
Rezultatele negative din Ungaria au fost influențate şi de taxele unice sau recurente de pe segmentul de retail. Prețurile reglementate au contribuit la o creştere artificială a volumelor de vânzări, astfel că pe majoritatea piețelor din Europa Centrală şi de Est volumele de vânzări înregistrate de MOL au continuat să crească, generând o creştere de 16% față de aceeaşi perioadă a anului trecut în T2 2022.
Numărul de tranzacții a crescut cu 9% de la an la an, iar prezența unui număr mare de clienți a contribuit la consolidarea marjelor non-fuel, atenuând parțial efectele negative existente.
Pe segmentul Downstream, profitul operațional CCS EBITDA a ajuns la 863 milioane dolari în T2 2022.
Pe segmentul Gas Midstream, rezultatul EBITDA a scăzut cu 33% față de aceeaşi perioadă de anul trecut, totalizând 15 milioane dolari, pe fondul creşterii de patru ori a costului gazului şi slăbirii puterii forintului față de dolarul american. Volumele de gaz transmise către depozite au crescut cu aproape 25%, dar atât volumele transmise local, cât şi cele exportate au scăzut semnificativ în T2 comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, fiind determinate de impredictibilitatea pieței gazului la nivel regional şi UE.
Segmentul Innovative Businesses and Services a atins un nou record, odată cu adjudecarea de către MOL a licitației de concesiune organizată de statul maghiar în ceea ce priveşte serviciile de gestionare a deşeurilor municipale pentru o perioadă de 35 de ani, începând cu 1 iulie 2023. Această oportunitate permite MOL să-şi extindă lanțul valoric, oferă acces la noi capacități de generare a energiei folosind deşeuri şi se subordonează Strategiei MOL 2030+ “Shape Tomorrow” din perspectiva angajamentului său de a investi în economia circulară.