Guvernul a aprobat, în şedinţa de marţi, proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante, în sprijinul unei mobilităţi cu emisii scăzute, informează Ministerul Mediului.
Actul normativ transpune în legislaţia naţională prevederile Directivei UE 2019/1161 privind promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante.
„În calitate de stat membru al Uniunii Europene, România şi-a asumat tranziţia către ecomobilitate, iar o componentă esenţială a acestui proces este decarbonizarea sectorului de transport. Şi pentru că legislaţia românească din acest domeniu s-a dovedit ineficientă în a stimula achiziţiile de vehicule nepoluante, în special din fondurile publice, venim cu reglementări noi care impun, în premieră, ţinte clare pentru toate achiziţiile publice de vehicule. Este un pas important care vine în completarea programelor de susţinere a achiziţiilor de vehicule curate, cum este Rabla Plus, sau a programelor de finanţare a infrastructurii de alimentare pentru vehiculele electrice”, a declarat Barna Tanczos, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, conform Agerpres.
Vehiculele nepoluante sunt definite ca fiind vehicule uşoare nepoluante, respectiv orice maşină sau microbuz care îndeplineşte următoarele criterii: până la 31 decembrie 2025 – cantitatea maximă a emisiilor de CO2 la ţeava de evacuare mai mică de 50 g/km, precum şi cu emisiile de poluanţi în condiţii reale de conducere (RDE) mai mici de 80%; de la 1 ianuarie 2026 – numai vehicule cu emisii zero.
De asemenea, categoria vehiculelor grele nepoluante include orice camion sau autobuz care utilizează unul dintre următorii combustibili alternativi: hidrogen, energie electrică, gaze naturale (GPL, GNC, LNG), biocombustibili lichizi şi combustibili sintetici.
Conform actului normativ, începând cu data de 2 august 2021, în procesul de achiziţie publică sau achiziţie sectorială, autorităţile şi entităţile contractante au obligaţia de a se asigura că, la fiecare contract de achiziţie pentru vehicule, este respectată ponderea aferentă vehiculelor nepoluante.
În prima fază, până la 31 decembrie 2025, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante este de 18,7%, iar pentru vehicule grele nepoluante este de 6% în cazul autoutilitarelor şi de 24% în cazul autobuzelor pentru transport persoane. În intervalul 1 ianuarie 2026 – 31 decembrie 2030, ponderea pentru vehicule uşoare nepoluante rămâne la 18,7%, însă pentru vehiculele grele creşte la 7% în cazul autoutilitarelor şi la 33% în cel al autobuzelor.