La sfârșitul anului 2020 circa 2,9 milioane de consumatori casnici erau în piața concurențială de energie electrică. “În cursul anului 2021, circa 500-600 de mii de consumatori au trecut în piața concurențială și am ajuns la circa 3,5 milioane, ceea ce înseamnă o pondere de 40% din cei peste 8,9 milioane de clienți casnici”, a spus Zoltan Nagy-Bege, vicepreședintele Autorității Naționale pentru Reglementare în Energie – ANRE, la EnergynomicsTalks
Doar 10% din nou-veniții în piața concurențială și-au schimbat furnizorul de energie electrică
Vicepreședintele ANRE a observat că majoritatea consumatorilor pare a fi mulțumită de furnizorul lor actual. „Remarcăm faptul că din cei peste 600.000 de clienți care au trecut în piața concurențială, circa 545.000 au rămas la același furnizor cu care aveau contract, nu au optat pentru un alt furnizor. Acest fapt poate fi pus pe seama fidelității sau pe seama lipsei de informare (poate unii clienți nu au acces la comparatorul de prețuri online). De asemenea, această tendință poate fi o urmare a formularului pe care ANRE l-a introdus în cursul lunii ianuarie, un document care simplifică procedura de transfer în piața concurențială, dar nu permite alegerea unui furnizor diferit față de cel tradițional.
Procentajul de 40% este unul ridicat; el a fost atins ca urmare eforturilor din ultimii 7-8 ani, de când a fost lansat calendarul de liberalizare. “Alte țări, care au avut o experiență mult mai avansată în domeniul piețelor concurențiale și comerțului liber au ajuns la procente de 10%-15%-20% pe durata a 10 ani. Eu cred că este un procent foarte bun, dar mă aștept să existe specialiști în domeniu care ar putea veni cu contra-argumente”, a spus Zoltan Nagy-Bege.
La 30 iunie, câteva milioane de consumatori vor rămâne în regim de furnizare la preț de serviciu universal, a admis oficialul ANRE. El se așteaptă ca pe parcursul lunii aprilie furnizorii să stabilească și să comunice nivelul prețurilor de serviciu universal valabile cu începere de la 1 iulie. “Potrivit reglementărilor, clienții trebuie informați cu privire la aceste noi prețuri cu începere din luna mai. În același timp, furnizorii care au clienți alimentați în regim de serviciu universal sunt obligați să trimită lunar informații cu privire la liberalizare și să trimită formularul de selecție a ofertei pentru piața concurențială”, a precizat Zoltan Nagy-Bege.
Problema principală ține de numărul mare al clienților care nu sunt prezenți și familiarizați cu mediul online. Pentru aceștia, cea mai potrivită abordare ar fi cea din ușă în ușă, din păcate drastic limitată de restricțiile impuse de pandemia de Covid-19.
Orice consumator casnic care consideră plătește prea mult la factura de energie electrică, poate verifica ofertele alternative folosind comparatorul de prețuri al ANRE și poate decide schimbarea furnizorului, o procedură gratuită, care nu afectează în niciun fel furnizarea de energie electrică și care ar trebui să dureze mai puțin de o lună de zile.
EnergynomicsTalks este un produs editorial lansat de platforma de comunicare Energynomics pentru a încuraja continuarea dialogului profesional în comunitatea energetică din România în perioada stării de urgență și a restricțiilor impuse prin distanțarea socială.