Conform unui Comunicat publicat pe site-ul Companiei Caspian Pipeline Consortium, conducta CPC, prin care în anul 2021 s-au adus 85% din țițeiul importat de România, trebuie să-și oprească activitatea pentru 30 de zile, fapt ce va genera noi scumpiri ale combustibililor, susține Asociația Energia Inteligentă (AEI).
Sistemul de conducte CPC este unul dintre cele mai mari proiecte de investiții energetice din CSI care implică și capital străin. Lungimea conductei Tengiz – Novorossiysk este de 1.511 km. Această rută aduce peste două treimi din toate exporturile de petrol din Kazahstan, împreună cu țițeiul din câmpurile rusești, inclusiv cele din regiunea Caspică. Terminalul marin CPC este echipat cu trei acostoare cu punct unic (SPM), permițând încărcarea în siguranță a tancurilor la distanțe semnificative în larg, inclusiv în condiții meteorologice nefavorabile.
Acţionari CPC: Agenţia Federală pentru Administrarea Proprietăţii de Stat reprezentată de Transneft (trustee) – 24%, Compania CPC – 7%, KazMunayGas – 19%; Kazakhstan Pipeline Ventures LLC – 1,75%, Chevron Caspian Pipeline Consortium Company – 15%, LUKARCO B.V. – 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company – 7,5%, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited – 7,5%, BG Overseas Holding En Limited – 22% Internațional N.A. N.V. – 2%, iar Oryx Caspian Pipeline LLC – 1,75%.
”În urmă cu 2 săptămâni atrăgeam atenția…asupra faptului că există riscuri mari care vor influența securitatea aprovizionării cu combustibil a României, care din păcate se adeveresc: rutele alternative la CPC (care încă funcționează) de aprovizionare cu țiței sunt foarte limitate și cu impact mare în preț (Georgia, Turcia, Bazinul Mediteranean), dar care probabil vor ajunge în viitor să fie accesate și se vor reflecta în creșteri de preț pentru benzină și motorină; sancțiunile adoptate de UE asupra Rusiei (din toamnă Bulgaria și Ungaria vor putea vinde produsul doar la nivel național), determină România să rămână fără o parte din produsele petroliere care proveneau din aceste țări; dependența României de 78% importurile de țiței și produse petroliere (mare parte din Federația Rusă) creează un risc mare atât asupra securității aprovizionării României, dar și o volatilitate mare a prețului la orice incident internațional în zona țițeiului”, susține Dumitru Chisăliță, președintele AEI.
”Creșterea prețului la asigurările navelor din Marea Neagră se va menține și în viitor urmare a războiului din zona și a minelor în derivă din Marea Neagră. În contextul efectelor cauzate de războiului din Ucraina există și preocupări tot mai mari cu privire la posibilele eșecuri de livrare a țițeiului în portul Constanța. Ucraina este dispusă să preia toate cantitățile excedente din piață la preț mult peste piața din zona, fapt ce va crea un alt factor de creștere a prețului benzinei și motorinei”, a adăugat el.