Acasă » Interes general » Industria auto din UE solicită retragerea amenzilor pentru exces de emisii de CO2, în 2025

Industria auto din UE solicită retragerea amenzilor pentru exces de emisii de CO2, în 2025

12 februarie 2025
Interes general
energynomics

Industria auto europeană consideră că tranziția către vehicule verzi este ireversibilă, dar solicită Executivului comunitar mai multă flexibilitate și retragerea amenzilor pentru excesul de emisii de CO2, prevăzute pentru 2025, pentru a putea rămâne pe drumul cel bun fără a afecta competitivitatea sectorului, relatează agenția EFE.

”Nu este vorba despre schimbarea destinației, ci despre ajustarea modului în care ajungem acolo”, a declarat, marți, directorul general al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), la o întâlnire cu presa, potrivit Agerpres.

Producătorii auto se află în plină negociere cu Executivul comunitar pentru a adapta exigențele climatice la o realitate mai puțin optimistă pentru vehiculele electrice decât atunci când au fost aprobate obiectivele, fiind într-un ‘dialog strategic’ care va clarifica un plan de acțiune pentru industria auto, pe care Comisia Europeană îl va prezenta pe 5 martie.

Acest exercițiu de revizuire a foii de parcurs este supravegheat direct de președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, și, în acest context, producătorii se vor întâlni miercuri cu comisarul pentru Climă, Wopke Hoekstra, joi cu vicepreședinta CE pentru locuri de muncă, Roxana Mînzatu, și săptămâna viitoare cu omologul pentru suveranitatea tehnologică, Henna Virkkunen.

Obiectivul acestui dialog este recuperarea competitivității producătorilor europeni, în contextul în care electrificarea parcului auto avansează într-un ritm mai lent decât se estimase și, în 2024, vânzările de mașini electrice în UE au scăzut cu 5,9% comparativ cu anul anterior.

Industria reclamă faptul că nu a fost dezvoltat ecosistemul necesar pentru impulsionarea producției de baterii în UE, că nu sunt suficiente puncte de încărcare, nici stimulente fiscale la achiziția de autovehicule curate și nici un avantaj clar al prețului la încărcarea cu electricitate autogenerată în loc de a cumpăra benzină.

Producătorii semnalează că electrificarea trebuie să rămână, dar cer o ajustare a planurilor pentru ca această transformare să funcționeze.

Legislația comunitară cere ca în 2025 flotele vândute să emită cu 15% mai puțin CO2, comparativ cu 2021, țintă care va ajunge la 55% în 2030 și la 100% în 2035, motiv pentru care problema cea mai presantă pentru producători sunt amenzile pe care vor trebui să le plătească dacă nu îndeplinesc ținta în 2025.

Constructorii de autovehicule nu atacă, încă, data cheie, 2035, pentru că înțeleg că aceasta poate fi abordată mai târziu, dacă va fi necesar, ci deocamdată se limitează la a cere planuri realiste pe termen scurt, mediu și lung.

Aceste amenzi ar fi în jur de 15 miliarde de euro, potrivit producătorilor, și, dacă nu va exista o scutire pe termen scurt, atât pentru autoturisme cât și pentru camionete, aceste resurse vor fi deturnate de la investițiile în tehnologii curate.

De asemenea, aceștia sugerează că, în plus față de soluții precum plata de amenzi sau reducerea producției (ceea ce va implica și venituri mai mici și locuri de muncă mai puține), ar trebui căutate alte formule, precum cele aplicate de Marea Britanie sau Coreea, care stabilesc obiective pe ani, dar permit să fie atinse în perioade de trei ani, în loc de anual.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *