Noile regulile Euro 7 propuse de Comisia Europeană privind emisiile pentru autoturisme, autoutilitare, camioane și autobuze ar echivala cu „o interdicție subversivă” a motoarelor cu ardere internă începând cu 2025, dacă sunt puse în aplicare în forma lor actuală, susțin lideri ai industriei auto care consideră propunerea prematură și o exclud din start, potrivit Euractiv.com.
Regulile „Euro 7” urmăresc să se asigure că vehiculele rămân verzi pe întreaga durată de operare, ajutând Europa să-și îndeplinească obiectivele europene de emisii prevăzute de Green Deal. Detaliile exacte ale măsurii sunt încă în curs de discuție, dar ele deja creează nervozitate în cadrul VDMA, o asociație comercială germană care reprezintă companii de inginerie.
„Obligația planificată ca vehiculele noi din Europa să fie practic fără emisii începând cu 2025 ar fi o aberație ecologică, economică și tehnologică”, susține VDMA, într-un comunicat.
„Propunerile de reglementare Euro 7 discutate până acum pun în pericol lanțuri de valoare cu mult dincolo de industria auto, ducând la interzicerea de facto a mașinilor și camioanelor alimentate exclusiv cu motoare cu ardere internă. Europa nu își poate permite asta”, se menționează în declarație.
VDMA susține că introducerea e-combustibililor înseamnă că motorul cu ardere internă va continua să joace un rol în trecerea la transportul ecologic.
Combustibilii rezultați din utilizarea electricității, cum ar fi hidrogenul lichid, pot fi creați din puterea furnizată de surse regenerabile, oferind o alternativă verde la combustibilii fosili. Cu toate acestea, acești combustibili sintetici au în prezent un cost de producție mult mai mare și necesită cantități mari de energie regenerabilă pentru a fi carbon-neutri.
Frans Timmermans, șeful UE pentru politica climatică, a declarat că deciziile vor fi luate în dialog cu industria auto, dar a subliniat că intenția sa nu este de a evita „subiectele dificile și deciziile dificile”.
„Știți că industria auto începe prin a spune că este imposibil și apoi, în cele din urmă, se conformează”, a spus el într-un briefing de presă în noiembrie anul trecut. „Dar nu iau acest lucru ca șablon pentru negocierile mele acum, pentru că trebuie să ascultăm [industria], trebuie să le ascultăm argumentele”, a spus el.
Timmermans a recunoscut rolul critic al producției de mașini pentru economia europeană, dar a spus că industria trebuie să se îndrepte acum spre vehiculele electrice și utilizarea hidrogenului pentru transporturi mai grele.
„Știu că există multă anxiozitate. Vom avea acest dialog cu industria, dar nu putem aștepta până în 2029 pentru a ne reduce și mai mult emisiile”, a adăugat el.
Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) a declarat că nu există „nici o dovadă” că scenariile prezentate în propunere sunt fezabile din punct de vedere tehnic în prezent, mai ales prin faptul că limitele stricte de emisii trebuie respectate chiar și în condiții extreme de rulare, în declivitate sau pe vreme aspră de iarnă.
În practică, acest lucru înseamnă că „obiectivele pe care producătorii le vor stabili pentru dezvoltarea ingineriei trebuie să fie mult mai mici decât limitele prescrise”, a spus un purtător de cuvânt al ACEA.
„În loc să anunțe interdicții pentru motorul cu ardere internă pe termen scurt, ar fi necesar un angajament politic puternic pentru a genera de urgență toate condițiile favorabile pentru tranziția la mobilitatea cu emisii zero – cum ar fi infrastructura de tarifare și stimulentele”, a adăugat purtătorul de cuvânt.
CCFA, un grup care reprezintă producătorii auto francezi, inclusiv Renault, și-a arătat îngrijorarea privind standardele Euro 7, dar așteaptă modificări, înainte de publicarea versiunii finale.
„Primele propuneri care au fost făcute arată o scădere de la 60% la 90% a emisiilor, ceea ce nu este deloc realist. Este un obiectiv foarte complicat de atins în ceea ce privește mașinile neelectrice”, a declarat Laure De Servigny, responsabil cu informații și relații cu mass-media al CCFA.
„Pentru a reduce și a elimina treptat emisiile, o soluție ar fi utilizarea energiilor curate, cum ar fi biocombustibilii. Ar putea ajuta la atingerea acestui obiectiv. Cealaltă soluție este să se vândă doar vehicule electrice și hibride, dar nu sunt sigură că și consumatorii le vor aprecia și le vor cumpăra”, a adăugat ea.
Asociația germană a industriei auto (VDA) este îngrijorată, de asemenea, de pachetul de lege.
„Fapt este că propunerea actuală amenință să facă motorul cu ardere internă și progresul făcut până acum imposibil. Ceea ce este vândut ca durabil este în cele din urmă chiar dăunător climatului: reînnoirea parcului de vehicule existent nu progresează suficient de repede, consumatorii sunt nesatisfăcuți și vehiculele vechi continuă să fie conduse”, a declarat președintele VDA, Hildegard Müller.
„În plus, există o consecință negativă pentru e-mobilitate: un sfârșit prematur al motorului cu ardere internă ar împiedica, scumpi și întârzia enormul proces de transformare pe care companiile noastre – producătorii și furnizorii – va trebui să îl asimileze pentru a continuă să fie lideri mondiali în acest domeniu”, a adăugat ea.
Totodată, și VDA crede că abandonarea motorului cu ardere internă în următorii patru ani nu este realistă.