Acasă » Interes general » Infrastructura pentru combustibili alternativi: Consiliul UE adoptă o nouă lege pentru stațiile de reîncărcare

Infrastructura pentru combustibili alternativi: Consiliul UE adoptă o nouă lege pentru stațiile de reîncărcare

26 iulie 2023
Electricitate
Bogdan Tudorache

Mai multe stații de reîncărcare și alimentare cu combustibili alternativi vor fi instalate în următorii ani în toată Europa, permițând sectorului transporturilor să-și reducă semnificativ amprenta de carbon, după adoptarea de astăzi a regulamentului privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR), informează Consiliul UE.

„Noua lege reprezintă un punct de turnură al politicii noastre Fit for 55, care oferă mai multă capacitate de reîncărcare publică pe străzile din orașe și de-a lungul autostrăzilor din întreaga Europă. Suntem optimiști că, în viitorul apropiat, cetățenii își vor putea încărca mașinile electrice la fel de ușor ca și astăzi în benzinăriile tradiționale”, spune Raquel Sánchez Jiménez, ministrul spaniol al transporturilor, mobilității și agendei urbane.

Textul regulamentului prevede obiective specifice de implementare care vor trebui îndeplinite în 2025 sau 2030, în special: începând cu 2025, stații de reîncărcare rapidă de cel puțin 150 kW pentru autoturisme și furgonete trebuie instalate la fiecare 60 km de-a lungul principalelor coridoare de transport ale UE, așa-numita rețea de transport transeuropeană (TEN-T). De asemenea, stațiile de reîncărcare pentru vehicule grele cu o putere minimă de 350 kW trebuie să fie instalate la fiecare 60 km de-a lungul rețelei centrale TEN-T și la fiecare 100 km pe rețeaua TEN-T extinsă începând cu 2025, cu acoperire completă a rețelei până în 2030.

În același timp, stațiile de realimentare cu hidrogen care deservesc atât mașini, cât și camioane trebuie să fie incluse începând cu 2030 în toate nodurile urbane și la fiecare 200 km de-a lungul rețelei centrale TEN-T, în timp ce porturile maritime care primesc un număr minim de nave mari de pasageri sau containere trebuie să furnizeze electricitate la mal pentru astfel de nave, începând cu 2030.

Aeroporturile trebuie să furnizeze electricitate aeronavelor staționare la toate porțile până în 2025 și la toate terminalele externe, până în 2030. Utilizatorii vehiculelor electrice sau alimentate cu hidrogen trebuie să poată plăti cu ușurință la punctele de reîncărcare sau realimentare cu carduri de plată sau dispozitive contactless și fără a fi nevoie de abonament și în deplină transparență a prețurilor. Iar operatorii punctelor de reîncărcare sau realimentare trebuie să ofere consumatorilor informații complete prin mijloace electronice despre disponibilitatea, timpul de așteptare sau prețul la diferite stații.

În urma adoptării oficiale de astăzi de către Consiliu, noul regulament va fi publicat în jurnalul oficial al UE după vară și va intra în vigoare în a douăzecea zi de la această publicare. Noile reguli se vor aplica de la șase luni de la data intrării în vigoare a regulamentului.

Reglementarea infrastructurii combustibililor alternativi (AFIR) face parte din pachetul Fit for 55. Prezentat de Comisia Europeană la 14 iulie 2021, pachetul urmărește să permită UE să își reducă emisiile nete de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030 față de nivelurile din 1990 și să atingă neutralitatea climatică în 2050.

La 2 iunie 2022, Consiliul Transport a ajuns la o abordare generală cu privire la propunere și, în urma negocierilor cu Parlamentul European, cei doi colegiuitori au ajuns la un acord provizoriu asupra regulamentului la 28 martie 2023.

Autor: Bogdan Tudorache

Activ în presa economică și de afaceri de 26 de ani, Bogdan a absolvit Dreptul, apoi a urmat cursuri intensive de economie și Business English. A avansat până în poziția de redactor-șef încă din 2006 și a asigurat managementul și politica editorială pentru numeroase publicații economice dedicate în special comunității investitorilor străini în România. Din 2003 și până în 2013 a fost activ mai ales în sectorul financiar-bancar. A început colaborarea cu Energynomics în 2013, remarcându-se prin cunoștințe avansate ale piețelor, comunităților de afaceri și un stil editorial matur, atât în limba română, cât și în engleză.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *