Interviu cu Florin Luca, Director de Resurse Umane
KMG International (fostul Grup Rompetrol) organizează programe de internship de 13 ani, atât în sediul central, cât şi în diferitele divizii de business sau unităţi de producţie (în Năvodari – în cadrul companiilor de pe platforma Petromidia, în Ploieşti în cadrul Rafinăriei Vega şi în Zalău – Rominserv Valves). Din 2002 până în prezent aproximativ 600 de absolvenţi de studii superioare şi medii au urmat programul de Internship, iar jumătate dintre aceştia şi-au început carieră în cadrul Grupului KMG International. În jur de 200 de tineri sunt așteptați să participe în programul de internship din 2015.
Care sunt obiectivele principale ale acestor programe?
Programele de internship derulate de KMG International oferă tinerilor posibilitatea de a-şi completa educaţia teoretică cu experiență practică, de a se familiariza cu unităţile de business ale industriei de petrol şi gaze, iar pentru studenţii cu profil tehnic – cu echipamentele şi fluxurile tehnologice ale celor două rafinării ale Grupului. Sub îndrumarea specialiştilor noştri, liceeni şi studenţii selectaţi desfăşoară activităţi de o complexitate progresivă şi cu sarcini precise
Tinerii liceeni şi studenţi:
A. Dobândesc experienţă practică în domeniul lor de interes prin desfăşurarea activităţilor specifice departamentului;
B. Îşi îmbunătăţesc competenţele tehnice şi aptitudinile de relaţionare prin implicarea în activităţile departamentului şi prin programul de mentorat;
C. Dobândesc cunoştinţe despre grupului KMG International şi despre industria din care facem parte prin asistarea la prezentări şi interacţiunea cu persoane relevante din domeniu.
Care sunt persoanele cu cele mai mare şanse de a fi admise într-un program de internship?
Grupul nostru ţintă este reprezentat de studenţi cu performanţe academice deosebite, ce provin din facultăţi cu profil economic, financiar, umanist, comunicare şi inginerie, care îşi doresc o carieră în mediul corporativ şi au fost implicaţi de-a lungul anilor de studii în activităţi extracuriculare (au făcut parte din organizaţii studenţeşti sau au desfăşurat diverse proiecte la nivel naţional sau internaţional).
În ce constau aceste programe? Daţi-mi va rog 2-3 exemple de bune practici pe care le exersaţi în compania dumneavoastră în cadrul programelor de internship.
În grupul KMG International suntem preocupaţi de dezvoltarea internilor şi de pregătirea lor pentru o poziţie full-time. De asemenea, premisa de la care plecăm în etapa de analiză a oportunităţilor de internship este aceea de a asigura un echilibru între diversele nivele de experienţă a angajaţilor noştri. Prin urmare, punem în balanţă ponderea persoanelor ce se apropie de momentul retragerii din activitate şi nevoia de recrutare a specialiştilor juniori pentru a asigura o succesiune eficientă.
Pe parcursul programului de internship studenţii au alături un mentor care îi ghidează în procesul de învăţare şi le facilitează adaptarea la mediul de lucru. Fiecare intern are obiective presetate de managerul echipei din care face parte şi un plan de dezvoltare concordant cu acestea. La jumătatea programului internii sunt evaluaţi pentru a înregistra progresul acestora în îndeplinirea obiectivelor, precum şi nivelul de dezvoltare al competenţelor cheie pentru realizarea activităţilor. Pe baza rezultatelor evaluării mentorii adaptează planul de dezvoltare şi oferă recomandări internilor benefice dezvoltării acestora.
Activităţile pe care internii le realizează pe parcursul programului sunt concepute astfel încât să îşi consolideze cunoştinţele şi să îşi fundamenteze experienţă practică. Totodată, în cadrul programului au ocazia să experimenteze o varietate de activităţi pentru a putea să ia o decizie referitoare la direcţia de carieră potrivită profilului şi aspiraţiilor lor.
Printre punctele reprezentative ale programului de internship se numără:
- Programul de Inducţie – ne asigurăm că încă din prima zi internii au un Mentor care îi ajută să se integreze mai uşor în companie şi care îi susţin în procesul de familiarizare cu mediul nostru de muncă şi de cunoaştere a culturii şi proceselor din cadrul Grupului
- Programul de Mentorat – mentorul se preocupă de dezvoltarea şi evoluţia profesională a internului, cu care are întâlniri săptămânale pentru atingerea obiectivelor stabilite la începutul programului.
- Evaluarea internilor – pentru a susţine dezvoltarea studenţilor, organizăm două sesiuni de evaluare, una intermediară şi una finală, pornind de la obiectivele lor şi competenţele pe baza cărora au fost recrutaţi. Este foarte important că această evaluare să aibă un caracter constructiv şi să contribuie la pregătirea studenţilor.
- Retenţia internilor – este unul dintre cele mai importante şi relevante aspecte ale programului nostru de internship. În 2014 am recrutat aproximativ 50% dintre studenţii care au desfăşurat un stagiu de internship în cadrul companiei. De asemenea, ne mândrim cu faptul că avem persoane cheie pe funcţii de conducere care au fost anterior interni, de exemplu Cristian Bolohan (Process Engineering Director), Andrei Pârvulescu (Production Unit Manager), Marian Grigoraş (Production Unit Manager).
În ce fel sunt atraşi potenţialii participanţi? În ce fel comunicaţi programele de internship?
Comunicarea programelor de internship se realizează atât online, cât şi offline. Un punct cheie pentru noi îl constituie colaborarea cu mediul universitar, iar aici ne referim la Academia de Studii Economice, Universitatea Politehnică, Universitatea Bucureşti, Universitatea Ovidius din Constanţa, Universitatea Petrol Gaze. În plus, programul de internship acoperă şi nivelul liceal, iar în acest sens avem o colaborare strânsă cu Liceul Lazăr Edeleanu din Constanţa.
Pentru a ne asigura că proiectele pe care le avem pentru studenţi sunt comunicate către aceştia transmitem mesajul atât prin intermediul universităţilor, cât şi prin canale proprii. Suntem prezenţi online (site-uri de ştiri, reţele de socializare – Facebook şi LinkedIn, formuri de discuţii etc) şi publicăm informaţii despre programul de internship pe website-ul nostru, Rompetrol.
În plus, participăm la evenimentele organizate pentru studenţi şi absolvenţi, atât de universităţi, cât şi de diverse companii specializate în atragerea acestui grup ţintă, scopul fiind de a interacţiona cu potenţialii viitori angajaţi ai Grupului nostru.
Ce efort de timp (ore muncă/angajat) presupun aceste internshipuri?
Efortul investit de angajaţii noştri este considerabil având în vedere că oferim posibilitatea de a realiza un stagiu de internship unui număr aproximativ de 200 de studenţi anual. Acest timp implică analiza nevoilor, stabilirea profilelor, planificarea programului de Mentorat, atragerea şi recrutarea internilor, selecţia şi dezvoltarea studenţilor.
Ce rată de succes – raportat la obiectivele companiei – au înregistrat aceste programe? Aveţi o persoană dedicată exclusiv acestor programe?
Da, există o persoană dedicată exclusiv programelor de internship şi, în general, programelor pentru studenţi. Succesul înregistrat este considerabil dacă ne gândim la numărul celor angajaţi. Aşa cum am menţionat, peste 50% dintre studenţi devin angajaţi imediat, sau ulterior în cadrul Grupului.
Cum va explicaţi acest procentaj?
Procentajul mare de angajare se datorează analizei pe care o realizăm la final de an, care pune în balanţă nevoia generată de numărul persoanelor apropiate de momentul retragerii din activitate şi numărul necesar de specialişti juniori. Prin urmare, programul de internship este conectat la realitatea Grupului şi reflectă nevoia reală de a integra în echipa noi talente.
Cum arată piaţa muncii, din perspectiva potenţialului de forţă de muncă pentru KMG International?
La nivelul pieţei de muncă observăm o evoluţie semnificativă a aşteptărilor pe care tinerii calificaţi le au de la angajatori, precum şi a reprezentării pe care aceştia o au asupra mediului de lucru. Nouă generaţie care pătrunde în câmpul muncii (așa numiții Millenials) a crescut într-o eră a internetului şi a lumii digitale, acordând o semnificaţie mai mare timpului liber şi echilibrului între viaţă profesională şi cea personală, autonomiei, condiţiilor de muncă, cooperării şi transparenţei. Loialitatea şi angajamentul faţă de companie sunt atribute pe care angajaţii le obţin şi le demonstrează odată cu investiţia pe care la rândul sau organizaţia o face în dezvoltarea şi viitorul lor. Ţinând cont de acest context, KMG International stabileşte o relaţie echilibrată cu angajaţii săi şi îndeplineşte promisiunile asumate faţă de aceştia.
De asemenea, observăm o revoluţie a practicilor de recrutare şi o utilizare intensivă a noilor tehnologii în stabilirea relaţiei dintre aplicant şi companie. Procesul de recrutare este mult mai accelerat graţie posibilităţii de a transmite CV-ul pe e-mail sau prin intermediul paginii de cariere a companiei. În doar câţiva ani, internetul a devenit canalul de referinţă pentru cei ce se află în căutarea unei noi oportunităţi de muncă.
Ce nevoi de forţă de muncă are KMG International?
Oricare ar fi pieţele şi domeniile sale de activitate, KMG Internaţional îşi propune să fie corporaţia pentru care orice persoană talentată să-şi dorească să lucreze în mod performant.
Căutăm ingineri proiectanţi, automatişti, supervizori pentru operaţiuni de teren, oameni pentru funcţii de suport în audit, financiar, IT sau achiziţii şi ingineri care să ştie limba rusă (avem sute de ingineri de trimis în Kazahstan).