Săptămâna europeană a mobilității – care are loc săptămâna aceasta la Bruxelles sub stindardul unei mobilități curate, comune și inteligente – oferă o bună oportunitate de a face o analiză a ceea ce s-a realizat până în prezent și a ceea ce este încă necesar pentru a permite și a accelera adoptarea vehiculele electrice din Europa, scriu analiștii Hans De Keulenaer și Diego Garcia Carvajal, pentru Euractiv.com
Unde suntem acum?
După pauza de vară, Bruxelles-ul are o agendă legislativă completă pe masă pentru toamnă, inclusiv discuții-cheie privind energia. Nivelul în cele din urmă convenit va defini reputația Uniunii Europene de a fi lider către un sistem de energie regenerabilă de aproape 100%. Mai important, va determina în ce măsură statele membre ale UE pot apela la potențialul unei legislații stricte în ceea ce privește stimularea creării de locuri de muncă, a creșterii și a competitivității.
În timp ce pachetul “Energie curată pentru toți” nu acoperă în mod specific sectorul transporturilor, propunerea Comisiei privind o revizuire a Directivei privind performanța energetică a clădirilor (EPBD) introduce un nou element vital în articolul 8, invitând statele membre să instaleze (pre- echipamente pentru) puncte de încărcare în clădiri noi și renovate.
Angajarea unei astfel de “pregătiri” a clădirii pentru punctele de încărcare electrică ar facilita satisfacerea nevoilor de încărcare ale consumatorilor. Această dispoziție vine să completeze aplicarea actuală de către statele membre a Directivei privind infrastructura de combustibil alternativ (AFID), care se axează în principal pe extinderea numărului de punctelor de reîncărcare accesibile publicului din Europa și asigurarea interoperabilității între acestea. Dacă cerința privind punctele de încărcare în clădiri își va face drum prin negocierile EPBD, acest lucru ar trimite un semnal puternic investitorilor și consumatorilor că a venit vremea absorbției semnificative a vehiculelor electrice în Europa.
Ce trebuie făcut
Știm deja că potențialul în ceea ce privește beneficiile de mediu, sociale și economice este enorm. Un nou studiu comandat de European Copper Institute și publicat în timpul săptămânii europene a mobilității arată cât de mare este acest potențial: O integrare pe scală largă (penetrarea de 80%) a vehiculelor electrice în stocul de vehicule europene de pasageri ar reprezenta reducerea emisiilor de CO2 în UE cu 8,6% pentru 2050, luând în considerare eventualele emisii generate de generarea de energie suplimentară.
De asemenea, ar contribui la abordarea dependențelor semnificative ale importurilor de energie ale Europei, care sunt deosebit de importante în sectorul transporturilor: în prezent, transportul în Europa depinde în proporție de 94% de petrol, 84% fiind importate, cu un cost de până la 1 miliard de euro pe zi, cu o factură de mediu care nu poate fi rambursată niciodată.
La nivelul statelor membre, Marea Britanie a devenit recent cea mai recentă țară care a anunțat eliminarea treptată a autovehiculelor cu motorină și benzină, la doar câteva săptămâni după ce Franța a anunțat un plan similar de reducere a poluării aerului și de a deveni o națiune neutră din punct de vedere al emisiilor de carbon. Este clar că Europa în ansamblu se îndreaptă spre sfârșitul autovehiculelor cu combustibili fosili, deși la viteze foarte diferite. Deci, trebuie să accelerăm tranziția energetică a UE prin promovarea vehiculelor electrice pentru a elibera avantajele pentru mediul înconjurător și pentru a mări locurile de muncă și creșterea economică în Uniunea Europeană.
Raportul privind absorbția vehiculelor electrice identifică trei bariere principale: 1) costul inițial ridicat al vehiculelor, 2) un nivel scăzut de acceptare a consumatorilor și 3) lipsa posturilor de reîncărcare și de alimentare cu combustibil. Actuala legislație a UE – AFID și EPBD – ar putea contribui la rezolvarea barierei terțe și, în acest fel, ar putea răspunde preocupărilor multor consumatori cu privire la vehiculele electrice și, prin urmare, va aborda și problema secundă. În același timp, creșterea consumului de vehicule electrice rezolvă și prima problemă: paritatea vehiculelor electrice este la orizont, nu doar la nivelul costului total al proprietății, ci și în ceea ce privește prețul inițial de achiziție.
Rolul cuprului
Cuprul este mai relevant decât oricând pe măsură ce ne îndreptăm către un viitor mai durabil: este o componentă-cheie a vehiculelor electrice, jucând un rol important în bateriile și sistemele lor de control, precum și în infrastructura de încărcare. De asemenea, este esențial pentru ca proiectele de energie regenerabilă, cum ar fi energia solară și cea eoliană, să alimenteze vehiculele electrice cu electricitate ecologică. De asemenea, cuprul poate înlocui materialele rare: European Copper Institute a fost recent selectat pentru un proiect Orizont 2020 pentru a îmbunătăți performanța și a reduce costul tehnologiilor cu motor electric prin încorporarea produselor din cupru avansate în locul materialelor rare. Aceasta este o veste bună în ceea ce privește securitatea aprovizionării cu materiale și din punct de vedere al durabilității.
Hans De Keulenaer este directorul pentru energie și electricitate, iar Diego Garcia Carvajal este coordonatorul electromobilității la European Copper Institute, o organizație care reprezintă industria cuprului din Europa, potrivit Euractiv.com.