Un nou mesaj al investitorilor în regenerabile cere staului român reglementări stabile, echitabile şi corecte. Astfel, Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenarabile din România – PATRES susţine că “în orice domeniu ar trebui să fie binevenit și protejat în România și Guvernul să asigure un cadru legal stabil, corent și un mediu de afaceri propice investițiilor”.
“Schimbările legislative dese aduc instabilitate și omoară investițiile. Noi nu cerem pomană de la statul român. Falimentul nostru anulează investiții și locuri de muncă!”, este mesajul pe care producătorii de energie din surse regenerabile îl transmit Guvernului.
PATRES a semnalat, în repetate rânduri, situația delicată în care se află producătorii de energie din surse regenerabile, atrăgând atenția asupra efectelor reducerii cotei care beneficiază de sistemul de promovare cu certificate verzi, cotă care a fost stabilită de ANRE pentru 2016 la 12,15% faţă de 17% cât era iniţial prevăzut în Legea 220. Scăderea continuă a cotei a generat un excedent de certificate verzi, estimat la 5,5 – 6 milioane bucăți la sfârșitul anului în curs. Aceasta, cuplată cu valabilitatea certificatelor verzi de doar 12 luni, va conduce la pierderi majore pentru producătorii mici şi medii, mulți dintre aceștia riscând falimentul.
Pierderi directe înregistrate de investitori
Astfel, se arată în comunicatul Patres, Monsson Group, un important investitor autohton în domeniul energiilor regenerabile, a ajuns să fie generatorul unei noi premiere nefericite în România. Compania a transmis un prim semnal, luând recent decizia de a demonta turbinele eoliene din parcul Târguşor de 27 MW (judeţul Constanţa), ca urmare a reglementărilor legislative adoptate de Guvern în ultimii doi ani şi a incertitudinii din piaţa de energie regenerabilă.
Florin Madar, proprietarul grupului Temad din Brașov, cu peste 300 angajați, reclamă o serie de probleme referitor la business-ul în energie din surse regenerabile, care îi induc o permanentă stare de nesiguranță. A investit 4 milioane euro, în 2013, într-un parc fotovoltaic în Brașov și, în prezent, marea provocare este să reușească să vândă certificatele verzi.
„Reducerea numărului de certificate verzi acordate de la 6 la 4, incertitudinea valorificării acestora sunt principalele probleme, într-adevăr aberante. Rezistăm ținând cu dinții de un contract bilateral, suntem practic la mâna clienților în ce privește vânzarea certificatelor verzi. Prin schimbarea regulilor în timpul jocului, a fost bulversat întreg sectorul”, declară Madar, susținând că nu mai are încredere în legile statului român.
„Nu cerem facilități sau ceva în plus de la statul român. Guvernul ar trebui să mențină reglementările emise în momentul realizării investițiilor în energie din surse regenerabile, pe care să nu le mai modifice, altfel mulți producători vor intra în faliment”, spune Madar, care – la rândul său – este într-o situație delicată, domnia sa punându-și o altă afacere, în domeniul materialelor de construcții, garanție la bancă pentru a lua un credit de 2 milioane de euro necesar pentru parcul fotovoltaic.
La rându-i, administratorul societăților comerciale care exploatează două parcuri fotovoltaice în judeţul Giurgiu, George Niculescu se declară dezamăgit de situația în care s-a ajuns din cauza nesiguranței legislative datorată deselor schimbări.
“Piața certificatelor verzi este practic nefuncțională. Marile probleme apar în lunile în care nu se poate asigura vânzarea certificatelor verzi! Situația este cu atât mai dificilă pentru investitorii români care au apelat la credite bancare. Este și cazul nostru, am contractat un credit bancar de 1,5 milioane euro pentru a susține business-ul, pe care trebuie să-l restituim. Revenirea la cotele inițiale prevăzute de Legea 220/2008 este cel mai corect demers pe care Guvernul poate să îl facă, îndreptând astfel situația dezastruoasă care s-a creat prin reducerea succesivă a acestor cote!”, declară George Niculescu, insistând asupra necesității creșterii cotei care beneficiază de sistemul de promovare cu certificate verzi.
„Este absolut necesar ca orice strategie viitoare în domeniu, respectiv variantă de schemă de sprijin care se dorește a fi promovată, să cuprindă obligatoriu şi pe actualii producători, care să reuşească astfel să supravieţuiască, să-şi salveze practic business-urile. Orice acţiune a Guvernului în sprijinul sectorului regenerabilelor în România devine astfel credibilă şi investitorii vor avea încredere în noile oportunităţi”, spune Niculescu.
Referindu-se la situația critică în care au ajuns investitorii în energie din surse regenerabile, respectiv la decizia Monsson Group de a demonta turbinele eoliene, Sebastian Enache, Business Development Manager al Monsson Group a declarat: “Am luat această hotărâre constrânși de schimbările majore operate în legislația energiilor regenerabile, proiectul devenind nefezabil din punct de vedere financiar. Din păcate, s-a ajuns în această situație în care Monsson Group să fie generatorul unei noi premiere în România. Sperăm însă că demontarea primelor turbine eoliene din cauza contextului economic nefavorabil să fie un semnal de alarmă pentru autorități”.
“Am realizat în ultimii ani, în regie proprie, mai multe microhidrocentrale cu o capacitate totală instalată de 12MW. Investițiile în energie din surse regenerabile au fost efectuate în baza unei legislații clare, avizate de UE și stimulative pentru investitori. În ultimii 2 ani au apărut modificări succesive și reglementări în defavoarea investitorilor. S-a ajuns la limita suportabilității!” este mesajul pe care îl transmite Emanuel Babici, vicepreședinte Uzinsider SA, atrăgând atenția că “astăzi nu mai vin investitori în energie verde în România”.
Ce cer investitorii
Impozitarea certificatelor verzi înainte de valorificarea efectivă a acestora; necorelarea cotei obligatorii cu noile capacități în energie regenerabile puse în funcțiune; reglementări aberante privind vânzarea energiei electrice exclusiv pe pietele OPCOM, cu impunerea unor contracte standard care nu pot fi respectate de producătorii mici de energie regenerabilă sunt problemele majore ale investitorilor din domeniu, se arată în comunicatul Patres.
“Certificatele verzi nu sunt subvenții de la stat, dimpotrivă, acestea reprezintă o marfă valorificată pe piața de CV, respectiv pe bursa OPCOM. Ca orice marfă, certificatul verde ar trebui impozitat dacă se vinde, dacă se facturează, nu se poate factura o marfă pe stoc, în acest caz nevandabilă”, afirmă dl Babici.
“Acum seceta ne afectează și mai mult! Trebuie să plătim creditele angajate și impozitul pe certificatele verzi nevândute!”, semnalează reprezentantul Uzinsider.
Plecând de la problemele întâmpinate în business-ul propriu, vicepreședintele Uzinsider vine cu următoarele propuneri concrete:
- urgentarea măsurilor privind aplicarea Directivei Europene (2009/28/EC) cu privire la flexibilizarea valorificării certificatelor verzi în țările membre;
- creșterea exportului de energie electrică a României;
- creșterea capacităților de interconectare a României la sistemele energetice ale țărilor limitrofe, de la 1900MW existent la min. 3500MW;
- creșterea consumului de energie electrică prin: program concret pentru irigații și stimularea productiei de oțel electric pentru asigurarea consumului de metal necesar investitorilor în infrastructură. Azi, România exportă fier vechi și importă fier beton!