Programul de finanțare a stațiilor de încărcare pentru mașini electrice este în impas, din cauza modificărilor legislative și a schimbărilor frecvente la nivel de vârf din cadrul Ministerului Mediului, susține Andrei Iorgulescu, director general pentru proiecte din cadrul Administrației Fondului pentru Mediu (AFM). El a declarat pentru energynomics.ro că o nouă inițiativă legislativă este așteptată, iar aceasta ar putea mări de la 80% la 100% valoarea finanțării din partea statului.
Până atunci, nici măcar cererile de finanțare depuse în 2016 nu au fost aprobate. ”Din păcate, la momentul actual, programul pentru dezvoltarea stațiilor de încărcare este în impas, din cauza modificărilor legislative. Programul a demarat la sfârșitul anului trecut, s-au depus circa 50 de cereri de finanțare, din păcate analiza lor administrativă a concluzionat lipsa unor reglemenătri legale care să ne permită finanțarea lor”, a spus Iorgulescu, în cadrul unei conferințe organizate de Business Mark.
”În ultimul an, la Ministerul Mediului au intervenit schimbări majore… de care depind și modificările legislative”, a mai spus Iorgulescu. El susține că există o nouă inițiativă legislativă care ar putea fi aprobată în perioada următoare. Prioritate vor avea dosarele deja depuse în 2016.
”Nu știm cum va arăta strategia pe care o va adopta Ministerul Mediului. Se poartă discuții în sensul demarării unei strategii mai complexe, care să prevadă și obligații, dacă vorbim de construcții, parcări noi… Se caută soluții pentru a veni pe de o parte cu finanțare din partea AFM, dar să vedem cum putem atrage și instituțiile și autoritățile publice, chiar prin măsuri – nu neapărat coercitive, dar care să le responsabilizeze mai mult”, a mai spus el. ”Bugetele noastre sunt limitate, dacă ne raportăm la necesitățile existente la nivel național”.
El a explicat pentru energynomics.ro că eliminarea timbrului de mediu a redus drastic bugetul AFM, cu aproape 24,3%, de la 700 de milioane lei în 2016, la 530 milioane lei în acest an. Atât bugetul de finanțare al achiziționării de autovehicule electrice, cât și cel de construcție a stațiilor ating fiecare valoarea de 45 de milioane de lei.
AFM a primit anul trecut 48 de cereri de construcție a stațiilor electrice, însumând 259 de stații. Conform vechii legislații, AFM urma să acopere 80% din investiții, însă nu mai mult de 200.000 de euro pentru fiecare proiect.