Trebuie să studiem istoria, care are tendința de a se repeta, spune Julian Bowden, cercetător științific la Institutul Oxford pentru Studii de Energie, moderator în cadrul primei sesiuni de dezbateri a Energy Strategy Summit 2019, un eveniment organizat de energynomics.ro.
Dacă ne amintim de industria petrolieră din urmă cu 40 de ani și până la începutul anilor 1980, constatăm că viziunea asupra lumii era foarte diferită. Petrolul era pe terminate, în opinia companiilor petroliere, geopolitica era extrem de dificilă, deoarece revoluția iraniană tocmai se încheiase. Prin urmare, a existat un imbold pentru companiile petroliere să se îndepărteze de petrol.
„Până de curând, am lucrat în cadrul BP. Ce a făcut BP a fost să se implice în segmentele mineralier și de nutriție. În minerale, a mers mai ales către Australia, care avea imense resurse minerale. În nutriție, s-a lansat în principal în afaceri legate de nutrienți pentru animale și ajunsese unul dintre cei mai mari producători de pui de o zi. Toate companiile petroliere internaționale au făcut ceva similar. Dar totul a durat doar 10 ani; până în anii 1990 toate au revenit în mare parte înapoi la afacerea de bază și o mulțime de active cumpărate în anii 1980 au fost vândute. S-au întors la ceea ce știau să facă cel mai bine. Întrebarea este de ce s-a inversat această tendință de diversificare?
Primul motiv: analiza de marketing și analiza pieței au fost insuficiente. Companiile internaționale erau bune când venea vorba de vânzarea de petrol și gaze, dar nu aveau competențe în vânzarea puilor de o zi. Managementul nu s-a angajat pe deplin în activități din afara nucleului de bază al afacerii, inclusive pentru că este foarte greu să integrezi afaceri diferite în aceeași companie. Un alt motiv este modul în care înțelegem piața; majoritatea companiilor foloseau aceiași consultanți, iar punctul de vedere al acestora s-a răspândit în întreaga lume, a spus Bowden, în deschiderea primei sesiuni plenare a Energy Strategy Summit 2019.