La aproape trei ani de când predecesorul său și-a încheiat misiunea la București, noul ambasador american a sosit în sfârșit în România, în luna septembrie. Energia a fost un aspect important al primelor intervenții publice ale Excelenței Sale Hans G. Klemm. Directorul Adjunct al Secției Economice a Ambasadei SUA în București, Kara Aylward, a avut amabilitatea de a explora împreună cu noi care sunt principalele provocări în industria energetică românească și de a evidenția unele dintre punctele de interes pentru partea americană în relația cu România.
Stimată doamnă Kara Aylward, presupunem că știți foarte bine că România așteaptă un ambasador american de câțiva ani deja. Care sunt obiectivele Excelenței Sale în România în ceea ce privește dimensiunile politice și economice ale relațiilor dintre SUA și România? Descrieți-ne câteva acțiuni sau programe pe care echipa americană din România intenționează să le continue sau să le exercite pentru a crește relațiile comerciale și cooperarea tehnologică între țările noastre.
După cum știți, Ambasadorul Klemm a expus obiectivele sale pentru mandatul din România, concentrându-se pe trei teme intersectoriale – securitate, democrație și prosperitate. Statele Unite ale Americii și România împărtășesc aceste obiective comune și sunt aliați în adevăratul sens al cuvântului. Așa cum a spus Ambasadorul Klemm, “oportunitatea economică pentru toți cetățenii este, de asemenea, extrem de importantă – fără ea, societățile dinamice nu pot înflori. Și, în acest scop, creșterea investițiilor și a comerțului va juca un rol cheie în asigurarea prosperității cetățenilor României și dezvoltarea economică durabilă a țării.”
Construirea și menținerea încrederii investitorilor este esențială pentru a fi făcute noi investiții și pentru ca investițiile existente să aducă rezultate și să fie extinse. Pentru a asigura acest lucru, atât guvernul din România cât și Parlamentul trebuie să se dovedească parteneri de încredere pentru toți investitorii, atât la nivel de politică, cât și în ceea ce privește punerea în aplicare a politicilor la nivel de companie. Așa cum mediului de reglementare din România îi lipsește încă coeziunea și viziunea pe termen lung, România trebuie să abordeze această provocare prin trecerea și punerea în aplicare a regulamentului în mod transparent, previzibil și stabil. Îmbunătățirea continuă și dăruirea pentru consultările generale cu părțile interesate ar aduce beneficii tuturor părților.
Cu elaborarea recentă de politici în România axate pe prioritățile pe termen scurt, am implicat guvernul român, în coordonare cu AmCham şi Fondul Proprietatea, administrat de Franklin Templeton, în promovarea generală a implementării guvernanței corporative în întreprinderi controlate de stat (ÎS), pentru a le feri de interferențele politice și a le permite să opereze cu aceeași eficiență și standarde de profitabilitate ca şi colegii lor privaţi. De asemenea, promovăm dezvoltarea pieței de capital prin reducerea costurilor și a barierelor birocratice și prin încurajarea guvernului să continue ofertele publice iniţiale şi secundare ale entităților controlate de stat. Aşteptăm cu nerăbdare să continuăm să lucrăm cu Președintele Iohannis, guvernul şi parlamentul asupra priorităților noastre comune. În cele din urmă, relațiile SUA-România sunt puternice datorită valorilor noastre democratice comune, angajamentului nostru pentru securitatea colectivă, pentru cetățenii noștri, și dorinței noastre de a construi prosperitate pentru ambele țări.
Statul de drept și lupta anti-corupție sunt probleme mari în România, abordate în discursuri politice, analiză judiciară și summituri ale investitorilor. În aceste condiții, este economia locală încă atractivă pentru marile companii în activitățile de energie și legate de energie? Cât de importante sunt pe ordinea de zi misiunile comerciale ale companiilor americane din România?
Statul de drept joacă un rol esențial în îmbunătățirea climatului de afaceri și de investiții în România. Companiile doresc să fie în măsură să liciteze în proceduri de achiziții care nu sunt afectate de corupție sau grupuri de interese. Ele doresc decizii economice și de afaceri care să se bazeze în întregime pe criterii economice. Ele au nevoie de încrederea că pot concura în condiții de concurență echitabile și că pot asigura respectarea contractelor lor.
Deşi încă nu avem planuri concrete pentru misiunile comerciale din 2016, în mai 2015 am avut o misiune comercială privind securitatea cibernetică. Salutăm misiunile comerciale care ajută la crearea de parteneriate între companiile americane şi cele româneşti.
În trecut, SUA au insistat în mod repetat cu privire la rolul pe care România ar trebui să îl joace în regiune, în ceea ce privește podul economic și de securitate între Europa și Asia. Astăzi, securitatea energetică este tema principală pentru noi toți. Care este rolul pe care România ar trebui să-l vizeze în peisajul energetic al regiunii (Europa de Sud-Est, zona Mării Negre)?
Din fericire, datorită resurselor interne de energie, România este mai bine poziționată decât mulți dintre vecinii săi din punct de vedere al securității energetice. Investiţiile în curs de desfăşurare ale companiilor americane din industria de petrol şi gaze din România nu au fost afectate de situația politică regională. Cu toate acestea, este important ca România să ofere un climat de afaceri favorabil investiţiilor, asigurând transparența, previzibilitatea și stabilitatea căutate de investitori atunci când se ia decizia de a investi iniţial sau de a crește investițiile în țară. România ar putea fi un centru energetic regional dacă îmbunătățește transparența, predictibilitatea și stabilitatea climatului de investiții și guvernul implementează un proces al luării de decizii economice fără influențe politice în construirea și adoptarea Strategiei Energetice Naționale.
Companiile americane au o prezență scăzută în regiune în sectorul energetic. În România, Chevron a oprit activitatea de explorare, iar alte companii mari fie au o prezență mică, fie pur și simplu nu sunt prezente. De ce credeţi că se întâmplă acest lucru? Spuneţi-ne câteva măsuri pe care autoritățile locale și centrale le-ar putea lua pentru a crește prezența investitorilor în comunitățile lor și a elimina diferența dintre București și alte câteva orașe și restul țării?
În general, este important să ne amintim că cifrele oficiale din ambele țări oferă doar o imagine parțială a investițiilor totale. Multe companii americane investesc în România prin filiale europene; astfel, investiţiile acestora sunt înregistrate ca şi cum ar veni dintr-o ţară europeană unde e localizată filială. Dacă vom decupla țări intermediare, probabil Statele Unite ar fi printre cei mai importanţi investitori străini din România. Potrivit statisticilor Oficiului Registrului Comerțului din România, stocul net cumulat al investițiilor străine directe făcute de SUA din ianuarie 1990 până în decembrie 2013 au totalizat 50,54 de miliarde de dolari.
Imprevizibilitatea judiciară, legislativă, fiscală și de reglementare complică mediul de afaceri. Utilizarea ordonanțelor de urgență, cu puţine analize privind impactul economic și consultări cu părțile interesate, a creat incertitudini majore și este un factor de descurajare pentru SUA și a investițiilor multinaționale. O măsură de descurajare a investițiilor este perceperea taxelor pe infrastructură în industriile mari consumatoare de capital, inclusiv sectorul energetic.
––––––––––––-
Articolul integral poate fi citit în numărul din decembrie 2015 al energynomics.ro Magazine.
Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (martie 2016), în format tipărit, scrie-ne la adresa [email protected], pentru a te include în lista de distribuție.