Dumitru Chisăliță
Modul în care se desfăşoară trecerea de la piaţa reglementată la piaţa liberă pentru clienţii non-casnici este una marcată de o poziţie dominantă a furnizorilor – furnizori care au vândut gaze la preţuri reglementate clienţilor non-casnici până în 31 decembrie 2014 – în relaţia cu clienţii non-casnici.
Legea gazelor a stabilit în urmă cu 2 ani şi jumătate data de 1 ianuarie 2015 drept data la care dispare piaţa reglementată pentru clienţii non-casnici şi se instaurează piaţa în care gazele se pot tranzacţiona liber.
În urmă cu 2 ani şi jumătate se stabilea „Masterplanul” de trecere treptată de la piaţa liberalizată la piaţa liberă, care conţinea două direcţii:
- Calendarul de dereglementare a preţului gazelor, care să asigure o creştere treptată a preţului de la preţul reglementat, la preţul pieţii. Acesta a fost pus în aplicare de Guvernul României prin mai multe Hotărâri de Guvern.
- Planul de diseminare şi informare a clienţilor urma să asigure pregătirea clienţilor pentru momentul 1 ianuarie 2015 și prevedea în principal obligaţii pentru reglementatorul pieţei de gaze. Acestea trebuiau să se desfăşoare în perioada 2012 – 2014 şi nu s-au realizat.
Liberalizarea pieţei de gaze a început în urmă cu 2 ani şi jumătate; pregătirea clienţilor pentru data de 1 ianuarie 2015 era o componentă esenţială a „Masterplan-ului”, dar nu s-a materializat.
Liberalizarea pieţei de gaze pentru clienţii non-casnici a fost transformată dintr-o oportunitate pentru clienţi, într-o oportunitate pentru furnizori
În data de 6 noiembrie 2014, cu mai puţin de 30 de zile lucrătoare până la data limită la care clienţii non casnici trebuiau să iasă din piaţa reglementată, ANRE a impus furnizorilor care vând gaze în piaţa reglementată pentru clienţii non-casnici să-i informeze pe aceştia că sunt obligaţi să treacă în piaţa liberă cel târziu la 31 decembrie 2014 sau să accepte continuarea timp de 6 luni a contractului furnizorul existent în luna decembrie, dar cu un preţ propus (impus) de furnizor.
Furnizorii, în mod natural, pentru a preveni să-şi piardă clienţii, au făcut la sfârşitul lunii noiembrie 2014 o „informare” formală, incompletă, deficitară etc a clienţilor, astfel încât aceştia să înțeleagă că o continuare a relaţiei cu ei este cel mai avantajos lucru.
Lipsa informării clienţilor, timpul scurt alocat negocierii dintre furnizori şi clienţii non-casnici, precum și lipsa medierii neînţelegerilor rezultate în urma negocierii dintre foşti clienţi non-casnici reglementaţi şi furnizorii de gaze sunt elemente premeditate, care au conferit o poziţie dominantă furnizorilor la data de 1 ianuarie 2015.
Ulterior „convingerii” clienţilor asupra procesului de liberalizare, în luna decembrie 2014, furnizorii au înaintat oferte de gaze dezavantajoase pentru proprii clienţi non-casnici, înțelegând că:
a) Clienţii chiar dacă vor avea cunoştinţele şi capacitatea, nu vor avea timp să negocieze, în contextul zilelor libere din cursul lunii decembrie 2014,
b) În conformitate cu legea gazelor, dacă până la 31 decembrie 2014, nu se încheie un contract de furnizare, se comite o ilegalitate dublă:
- de către furnizor: livrare de gaze fără contract;
- de către client: consum fraudulos în lipsa unui contract
şi există obligaţia legală a furnizorilor să oprească livrarea gazelor.
c) În conformitate cu Legea gazelor, ANRE, nu poate interveni în medierea situațiilor (pre-comerciale) apărute între furnizorii de gaze și clienții non-casnici obligați să devină eligibili la data de 1 ianuarie 2015, deși divergențele care apar între furnizori și clienți sunt urmare :
- a procesului de trecere obligatorie de la piața reglementată la piața liberalizată;
- a faptului ca procesul s-a derulat în timpul sărbătorilor de iarnă, caracterizate de lipsa activității;
- a faptului ca informările și ofertele pentru cantitățile de gaze aferente anului 2015 au fost transmise cu mai puțin de 30 de zile lucrătoare înainte de data de 31 decembrie 2014, data expirării contractelor existente;
- a faptului că procesul se întâmplă în plină iarnă, fapt ce face ca orice limitare a livrării gazelor să aducă potențiale pagube materiale;
- a lipsei punerii în aplicare a programului de diseminare a informaților privind trecerea de la o piață reglementată la o piață liberă (obligația conform Memorandumului privind dereglementarea prețurilor reglementate să pună în aplicare un master plan de informare a consumatorilor, obligație care nu a fost onorată)
- a instituirii perioadei de semi-reglementare de 6 luni impusă de ANRE (1 ianuarie – 30 iunie 2015), care să asigure trecerea treptată de la piața reglementată la piața nereglementată, cu scopul de a proteja clienții non-casnici și a asigura continuitatea livrării gazelor.
Clienţii sunt puşi în singura situaţie posibilă – să accepte oferta primită, altfel suportând riscul să fie deconectaţi de la gaze în plină iarnă.
Liberalizarea pieţei de gaze pentru clienţii non-casnici a fost transformată dintr-o oportunitate pentru clienţi, într-o oportunitate pentru furnizori.
Vom continua să vă prezentăm cu cât a crescut preţul gazului ofertat la clienţii non-casnici la 1 ianuarie 2015, care a fost reducerea de preţ pe care au obţinut-o unii clienţii non-casnici (foarte puţini au avut cunoştinţele necesare purtării unei negocieri corecte) în negocierea de la 1 ianuarie 2015, care sunt „pericolele” din contractele de furnizare înaintate către clienţi, ce trebuiau să facă şi nu au făcut instituţiile statului etc. Topul scumpirilor va apărea miercuri.
În vederea dezvoltării pieţei de gaze, a liberalizării reale, a protejării clienţilor prin diseminarea de informaţii esenţiale, a transmiterii cunoştinţelor necesare negocierii, a consilierii etc, am decis să lansez campania Preţuri Corecte La Gaze, pe:
Blogurile
Acestei iniţiative s-au alăturat până în prezent: SC GECS SRL Tel: 0729376189, email: manager at gecs.ro, SC Gas&Energy Expert SRL Tel: 0723923923, email: office at ost.com.ro care vor acorda consultaţii, gratis pentru clienţi non-casnici, în următoarea perioadă.
Vă invit să vă alăturaţi acestei iniţiative pentru a avea Prețuri Corecte la Gaze.
Pingback: ANRE își explică rolul în liberalizarea pieţei de gaze pentru clienții noncasnici |