Lipsa de acces la internet în mediul rural din România și Europa este o problemă, dar și o oportunitate, a declarat Cristian Gheorghe, Business Development CEE, Prysmian Cabluri și Sisteme.
„În Europa, 11% din populație nu este conectată la internet, iar la nivel global, aproape 50% din oameni nu au acces la internet. În România, 30% din mediul rural nu beneficiază de internet de mare viteză, ceea ce accentuează decalajul digital dintre urban și rural. Acesta este un subiect intens dezbătut, iar noi încercăm să identificăm soluții pentru a elimina acest decalaj,” a spus Gheorghe, la conferința „Digitalizare și eficiență energetică – București” organizată de Energynomics împreună cu Camera de Comerț Italiană pentru România – CCIpR.
Provocări tehnice și costuri ridicate
Una dintre principalele bariere în dezvoltarea infrastructurii de internet în mediul rural este, potrivit lui Gheorghe, tehnologia actuală utilizată pentru conectare. „În multe sate, soluțiile tehnice existente, cum ar fi ADSL, satelit sau GSM, nu oferă acoperire suficientă, nici din punct de vedere geografic, nici în ceea ce privește lățimea de bandă și latența. În plus, costurile pentru a conecta un sat izolat sunt foarte mari, deoarece implică instalarea unor cabluri de transport al datelor și a altor echipamente specifice,” a subliniat el.
Pe lângă barierele tehnice, Cristian Gheorghe a evidențiat și o altă provocare majoră: lipsa competențelor digitale în comunitățile rurale. „Problema nu este doar infrastructura, ci și nivelul redus de înțelegere a beneficiilor digitalizării. Mulți oameni din mediul rural nu conștientizează impactul pe care accesul la internet îl poate avea asupra dezvoltării lor personale și a comunității. Este nevoie de educație digitală și de implicarea activă a comunităților,” a spus Gheorghe.
O soluție inovatoare
Pentru a aborda aceste provocări, compania a implementat un proiect pilot într-un sat din apropiere de Cluj-Napoca. Spre deosebire de abordarea tradițională, în care finanțarea vine de sus în jos (guvernele colaborează cu furnizorii de infrastructură și operatorii telecom), acest proiect s-a concentrat pe implicarea comunității locale încă de la început.
„Am început prin a discuta cu primarul localității și am format parteneriate cu universități, cum ar fi Babeș-Bolyai, și cu autoritățile locale. Am creat o soluție tehnică plug-and-play, ușor de instalat, care include un punct de conexiune multi-operator. În acest fel, operatorii pot asigura conexiunea la internet fără investiții inițiale foarte mari,” a explicat Gheorghe.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CRISTIAN GHEORGHE
Primarul a văzut beneficiile imediate: „În sfârșit vom avea camere de supraveghere în sat.” De aici, proiectul a evoluat, ajungând să includă un plan strategic pe trei ani, care urmărește să crească valoarea terenurilor, să atragă tineri în zonă și să sprijine dezvoltarea micilor afaceri locale.
Proiectul a demonstrat că digitalizarea poate transforma fundamental o comunitate rurală, dacă aceasta este implicată activ. „Am început cu zero competențe digitale în sat. Locuitorii nu aveau o viziune pe termen lung; se concentrau doar pe beneficii imediate. Însă, prin dialog și planificare, am reușit să le arătăm cum tehnologia le poate schimba viața,” a spus Gheorghe.
„Ne imaginăm un viitor în care fiecare sat să-și poată dezvolta propriile rețele off-grid sau on-grid și să beneficieze de internet de mare viteză. Este o schimbare care poate crește nivelul de trai și atrage investiții în comunitățile rurale,” a concluzionat Gheorghe.
Conferința „Digitalizare și eficiență energetică – București” a fost organizată de Energynomics împreună cu Camera de Comerț Italiană pentru România – CCIpR, cu sprijinul partenerilor noștri: Bonatti, Datacor, Elektra Renewable Support, Elvo, Enexus Renewable Energy, Generali, HBI Real Estate, Intesa Sanpaolo Bank, Keno Energy, Personnel Select, Polytrade Global, Prime Batteries Technology, Prysmian, Schneider Electric, SolarX Power, UniCredit Bank, VARD, WALDEVAR Energy, WEBUS 4 Energy.