Toate costurile din sistemul energetic sunt suportate de consumatorul final, a precizat Ion Lungu, preşedintele Asociaţiei Furnizorilor de Energie Electrică din România (AFEER).
Domnia sa a menționat că, deși prețul energiei primare a scăzut, valoarea facturii la consumator a crescut, explicând acest fenomen: „Există 12 componente ale prețului energiei electrice, cuprinse în factură. (…) Dintr-o factură de 600 de lei, costul energiei pure, care se tranzacționează pe piață, reprezintă doar 26%, o proporție de 38% însemnând costurile de rețea, (31,5% distribuție și restul transport)”. Ponderea de 64% reprezintă prețul celorlalte zece componente, partea în care furnizorul își are aportul fiind foarte redusă.
„Din proporția de 26%, partea de negociere este de doar 10%, adică circa 2,6% din valoarea facturii”, conform Bursa.
În aceste condiții, deși nu furnizorul de energie este motivul creșterilor din factură, sunt foarte mulți consumatori care doresc să-și schimbe furnizorul și analizează oferte în acest sens, în final furnizorul fiind supus unei presiuni, subliniază Lungu.
Domnia sa a mai spus că furnizorul nu poate promite, în cadrul unui contract, că produsul livrat va avea o calitate ridicată, că nu vor fi întreruperi pe rețea etc., distribuitorul fiind răspunzător de acestea. Ion Lungu a anunțat că AFEER a demarat o campanie de informare a consumatorilor, care are rolul să explice aspectele prezentate mai sus.