Dacă în prezent, cotaţia ţiţeiului Brent, referinţa pentru Europa, a ajuns la circa 49 de dolari, o creştere până la 80 de dolari ar însemna o majorare de preţ de circa 60%, conform calculelor economica.net.
Având în vedere că preţul barilului de ţiţei are o pondere de circa 40% în preţul final al carburanţilor din România, se poate aştepta, ca, la pompă, benzina şi motorina să fie cu 20% mai scumpe. Astfel, considerând un preţ mediu al carburanţilor din prezent, de 5,1 lei, nivelul la care vor ajunge aceştia, atunci când barilul va fi de 80 de dolari, ar putea fi de 6,2 – 6,3 lei, atât pentru benzină, cât şi pentru motorină.
Acest calcul a fost făcut considerând că se va păstra actualul nivel de taxare şi cursul de schimb leu-dolar. Preţurile carburanţilor comercializaţi în România sunt direct legate de cotaţiile internaţionale ale produselor petroliere şi de cursul de schimb. La rândul lor, cotaţiile carburanţilor sunt legate de preţul barilului de ţiţei. Cotaţiile ţiţeiului au scăzut cu mai mult de 50%, în ultimul an.
Preţul carburanţilor diferă între diverse staţii din ţară, chiar şi în cadrul aceleiaşi firme. Oscilaţiile pot fi şi de 5%. Petrom este cea mai mare companie de pe piaţa de distribuţie a carburanţilor, cu o reţea de circa 550 de staţii. Principalii concurenţi sunt Rompetrol, Lukoil şi Mol. Petrom este controlată din anul 2004 de compania austriacă OMV.
Cea mai abruptă scădere a producţiei de petrol din ultimii 26 de ani în Statele Unite şi întărirea cererii de carburanţi auto vor readuce preţul barilului de ţiţei la 80 de dolari, spune Organizaţia Ţărilor Exportatoare de Petrol (OPEC), cartelul de 12 ţări, în frunte cu Arabia Saudită, care asigură aproape jumătate din cantităţile de crud necesare la nivel global. Este un prim semnal din partea OPEC, care a evitat până acum să se pronunţe după ce cotaţiile petrolului s-au înjumătăţit în ultimele 12 luni.
O serie de date oficiale publicate luni arată că numărul de platforme petroliere americane a scăzut pentru cea de-a treia săptămână consecutiv, ceea ce indică faptul că unii producători de petrol din SUA au început să renunţe la sondele devenite neprofitabile odată cu prăbuşirea preţurilor barilului.
De asemenea, un raport al influentei bănci de investiţii Goldman Sachs, publicat luni, calculează că scoaterea din uz a unor platforme petroliere se va traduce printr-o reducere a producţiei de petrol din SUA cu 250.000 barili pe zi în trimestrul al patrulea din acest an. Analiştii consideră că preţurile scăzute la petrol vor avea un impact tot mai mare pe măsură ce trece timpul, iar tot mai mulţi producători vor fi nevoiţi să treacă la măsuri de reducere a cheltuielilor.