Chris Bryant
Dacă un artist liberal încearcă să vă spună că afacerile dumneavoastră sunt lipsite de poezie, amintiți-le de această saga germano-americană. În 2009, Tesla Inc. părea că ar putea să rămână fără bani. CEO-ul Elon Musk s-a împrumutat de la prieteni pentru a reuşi doar să-și acopere chiria. Salvarea a venit de la titanul auto de lux Daimler AG, care a investit 50 de milioane de dolari pentru un pachet de 9% din startup-ul mașinii electrice. Musk spune că, fără sprijinul lui Daimler, Tesla ar fi fost aruncată direct pe un rug funerar, scrie Bloomberg.
Derulăm înainte 8 ani și valoarea companiei Tesla este mai mare decât cea a Daimler, potrivit datelor Bloomberg (care face diverse ajustări, inclusiv pentru datoria masivă din cadrul unității de servicii financiare a Daimler).
Este exemplificarea perfectă a ideii că nicio faptă bună nu rămâne nepedepsită! Mai ales dacă luăm în considerare că puternica divizie Mercedes-Benz din cadrul Daimler a vândut două milioane de mașini anul trecut, pentru prima dată. Tesla a vândut mai puțin de 80.000.
Şi nu e vorba doar despre Detroit
Valoarea companiei Tesla este acum mai mare decât cea a Daimler, salvatorul de odinioară. Iar Daimler are toate motivele să sufere. Doar în primele trei luni ale anului 2017, a generat câștiguri de 4 miliarde de euro (4,25 miliarde dolari) înainte de plata dobânzilor și înainte de impozite, potrivit cifrelor preliminare. E adevărat, rezultatele au fost întărite de elemente extraordinare, dar divizia Mercedes a produs o respectabilă marjă de operare ajustată de 9%. Nu este cazul să vă amintresc de faptul că Tesla pierde bani și face cheltuieli fără limite.
Cu toate acestea, valoarea companiei Daimler echivalează cu doar 2,5 ori EBITDA estimată în acest an, în timp ce valoarea Tesla este de aproape 50 de ori EBITDA.
În mod ironic, un motiv pentru care investitorii solicită reduceri la achiziționarea acțiunilor Daimler ţine de faptul că se investeşte foarte mult în fabrici și tehnologie. În anii 2017 și 2018, cheltuielile pentru sectorul R&D vor atinge aproximativ 30 de miliarde de euro. Și de ce se face asta? Ei bine, parțial pentru că Tesla i-a forțat pe cei de la Daimler, ca și pe rivalii lor, să ia în serios vehiculele electrice. Daimler pregăteşte 10 mașini electrice noi, pentru a se asigura că până la un sfert din vânzările sale vor fi vehicule alimentate electric până în 2025.
CEO-ul Dieter Zetsche nu va regreta cu totul faptul că l-a ajutat pe Musk. Daimler și-a asigurat un profit decent de 780 de milioane de dolari pentru investiția sa, atunci când a vândut acțiunile Tesla, în 2014. Luna trecută, Zetsche a lăudat Tesla pentru că a ”eliberat” mașina electrică din zona de „excentricitate verde”. Cu toate acestea, ne-am putea întreba, în mod rezonabil, de ce acționarii aplaudă Tesla pentru că investeşte o mulțime de bani, dar pedepsesc Daimler pentru acelaşi tip de decizie.
Într-adevăr, investitorii pot fi consideraţi zeii, în această dramă epică. Iar după cum poate confirma Daimler, zeii sunt adesea cruzi și nedrepți.