Până la finalul anului, între 200 și 300 de MW în noi capacități fotovoltaice urmează să se conecteze la rețea, ne-a spus Mihai Bălan, Director Executiv al RPIA – Asociația Română a Industriei Fotovoltaice, la EnergynomicsTalks, într-un dialog despre potențialul de dezvoltare a lanțului valoric de producție în sectorul fotovoltaic în 2022 și în anii care urmează. “Este vorba despre proiecte mari, utility-scale, iar pentru anul viitor prognozele sunt încă și mai bune”, a completat Mihai Bălan.
Cererea este puternică și în creștere în România, la fel cum se întâmplă în Europa, a completat el, nu doar din partea investitorilor mari. O piață solară este matură atunci când segmentul prosumatorilor este foarte bine dezvoltat, crede Mihai Bălan. “Noi nu suntem acolo, dar asta înseamnă doar că avem mult de lucru și că avem un mare spațiu de creștere” din partea cererii, o cerere pentru care nu există suficientă ofertă.
Există, deci, o piață pentru capacități regenerabile și tehnologii de producere și utilizare energiei curate. De aceea trebuie să dezvoltăm lanțul valoric în România, pentru că “este momentul să captăm cât mai mult din valoarea economică și socială pe care tehnologia o poate aduce unei țări”, a subliniat Mihai Bălan.
Aceasta va fi tema centrală a conferinței RESInvest 2022, în 17 și 18 mai, la București, în organizarea RWEA si RPIA, alături de Wind Europe și SolarPower Europe.
O analiză publicată de SolarPower Europe în 2021 – EU Market Outlook for Solar Power – arata că în Europa sunt 49 de companii care produc module solare, 9 care produc invertoare, doar 4 care produc celule solare și 3 care produc bare și discuri de silicon. Raportul identifica o singură companie producătoare de polisiliciu și niciun furnizor pentru industria fotovoltaică mai la est și mai la sud de Ungaria.
“Vrem să producem în România turbine eoliene, panouri fotovoltaice, invertoare, electrolizoare, baterii, pompe de căldură și toate tehnologiile care țin de energie curată și de tranziția energetică”, a spus Mihai Bălan. Nu e vorba doar despre oportunitatea de a acoperi nevoile pieței locale, ci de un potențial important în întreaga piață europeană. “Capacitățile de producție existente la nivel european nu vor face față cererii din următorii ani, așa că România trebuie să fie ambițioasă pentru a atrage investitorii”, a mai spus directorul executiv al RPIA.