Până la sfârșitul lunii, Ministerul Energiei așteaptă companiile interesate să-și exprime interesul de a participa la licitațiile CfD (Contracts for Difference – Contracte pentru Diferență) care urmează să fie lansate în cadrul schemei de sprijin pentru stimularea investițiilor în noi capacități de generare a energiei electrice bazate pe tehnologii cu emisii reduse de carbon.
Ce înseamnă CfD
Schema Contractelor pentru Diferență este o plată de sprijin bidirecțională, care va reprezenta diferența dintre prețul de exercitare și prețul de referință al pieței. Producătorul este plătit de contrapartea CfD atunci când prețul de referință al pieței este sub prețul de exercitare, în timp ce producătorul plătește contrapartea CfD atunci când prețul de referință al pieței este peste prețul de exercitare. Venitul total al producătorilor pe unitate de energie electrică este dat de prețul de vânzare real + (prețul de exercitare minus prețul de referință al pieței).
Înainte de 30 iunie 2023, va fi finalizată legislația pentru CfD și prima licitație, care va viza aproximativ 750 MW în eolian onshore și 750 MW în solar fotovoltaic. Autoritățile lucrează acum pe două fronturi. Primul, cu un termen de câteva săptămâni, ține de finalizarea documentației necesare pentru ca România să notifice DG Competition, în condițiile în care schema de sprijin va presupune inclusiv finanțare din Fondul de Modernizare. Totodată, autoritățile continuă să rafineze detaliile mecanismului CfD astfel încât acesta să răspundă nevoilor pieței și să asigure o lansare de succes în semestrul următor.
Într-un eveniment public organizat de Ministerul Energiei din România, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, CMS România și Nera Economic Consulting, au fost prezentate cele mai recente detalii ale schemei CfD, inclusiv criteriile de eligibilitate. Toate informațiile pot suferi modificări, întrucât unele detalii vor fi clarificate abia după obținerea acordului cu privire la ajutorul de stat din partea organismelor europene.
Obiectivul general al schemei CfD este să susțină tranziția energetică din România, ceea ce presupune o decarbonizare bazată pe energie sigură și accesibilă pentru toți. Schema este astfel concepută încât permită dezvoltarea unor proiecte bancabile, precum și mecanisme previzibile și transparente de finanțare.
Schema CfD din România este concepută pentru o perioadă de 15 ani, ca un mecanism de stabilizare a veniturilor care să încurajeze investițiile private în noi capacități de producție a energiei verzi. Printre documentele cheie care trebuie luate în considerare se numără hotărârile de guvern specifice (care stabilesc temeiul juridic pentru punerea în aplicare a schemei CfD, rolurile și responsabilitățile în administrarea licitației și ale contrapărții – Transelectrica și, respectiv, OPCOM, precum și criteriile de eligibilitate), contractul CfD (un contract bilateral care va stabili termenii și condițiile detaliate pentru ajutorul CfD între un producător și contrapartea CfD), ordinele de inițiere a licitației (care declanșează procesul de licitație și stabilește termenele, stabilește parametrii cheie pentru eligibilitate și licitație și publică forma contractului CfD pentru licitația respectivă) și, de asemenea, un cadru suplimentar pentru a stabili procedurile tehnice care se aplică cererilor CfD și licitațiilor. Din ordinele de inițiere a licitațiilor, piața va afla care sunt capacitățile, prețurile de exercitare și termenele limită stabilite pentru fiecare sesiune. În acest prezent, intenția este să fie lansate patru apeluri de interes, înainte de fiecare licitație programate în 2023, 2025, 2027 și 2030. În funcție de răspunsul pieței, acest program ar putea fi modificat.
Pentru prima rundă de licitație vor fi eligibile proiecte eoliene și solare fotovoltaice onshore, pornind de la 5 MW. Nu se are în vedere un nivel maxim de capacitate, dar o limită ar putea fi introdusă în ordinul de inițiere a licitației, în urma consultării companiilor interesate. Pentru această primă rundă vor fi eligibile doar proiectele noi, nu proiectele existente, și nici proiectele de modernizare a capacităților deja operaționale. Licitația va fi deschisă inclusiv pentru părți din proiecte mai mari, dar capacitatea care urmează să fie susținută prin schema CfD trebuie să fie măsurată separat de operatorul de transport, Transelectrica. Un criteriu suplimentar obligatoriu va selecta strict proiectele care au securizat avizul de racordare la rețea (ATR) din partea operatorul ide transport sau a unui operator de distribuție. Prima licitație va fi deschisă și pentru proiecte în faza de dezvoltare, cu condiția ca acestea să nu fi intrat în faza de operare momentul semnării contractului CfD. În fine, o altă condiție eliminatorie importantă este termenul de punere în operare comercială, care trebuie să fie înainte de 30 iunie 2026, dar poate depăși data precizată în ATR.
Dacă un proiect a primit deja ajutor de stat, sunt două opțiuni luate în considerare în acest moment: o rambursare integrală a ajutorului de stat primit anterior sau o formă de amânare a plăților prevăzute prin schema CfD către beneficiar până la echivalarea sumelor primite ca ajutor de stat.
Planul este ca Fondul de lichiditate CfD să fie alimentat cu bani din Fondul de Modernizare, o premieră la nivel european, cu condiția să fie aprobat de DG Competition. Este o formulă mixtă unică schema CfD, plus Fondul de Modernizare, acesta urmând să funcționeze ca levier pentru a atrage finanțare privată. Contrapartea CfD (OPCOM) va efectua plățile și va colecta diferențele de plată CfD, iar nevoile suplimentare urmează să fie acoperite de Fondul de lichiditate. Prețul de exercitare (strike price) va fi stabilit în lei, și indexat cu inflația anualizată, cu decontări lunare prin raportare la prețului din PZU pentru fiecare tehnologie în parte.
„Avem puțin timp la dispoziție”, a subliniat Munir Hassan, șeful global al Grupului Energie și Schimbări Climatice la CMS. „Nu avem timp pentru neclarități, astfel că vor fi oferite clarificări pornind de la întrebările din piață”.
Toate părțile interesate sunt chemate să completeze Formularul de exprimare a interesului înainte de 5 decembrie! În urma încheierii acestui apel de exprimare a intereselor, Ministerul Energiei va analiza răspunsurile, va rezuma opiniile exprimate și va lua în considerare datele pentru proiectarea, calendarul și parametrii licitațiilor.