Forma finală a unei noi taxe de poluare va fi găsită până la sfârșitul lui 2018, a declarat vicepremierul și ministru al Mediului, Grațiela-Leocadia Gavrilescu. De la începutul anului viitor vom ști exact ceea ce avem de făcut, poate cu o perioadă de tranziție până la 31 martie 2019, promit autoritățile, potrivit Agerpres.
Ministrul Mediului a menționat că specialiștii care lucrează la noua taxă de poluare iau în calcul nu numai norma de poluare și capacitatea cilindrică, ci toate componentele. Noua taxă va avea la bază studii și măsurători făcute de Agenția Națională de Protecția Mediului, de Institutul Național de Sănătate Publică, cu ajutorul specialiștilor din industria autovehiculelor și al Registrului Auto Român.
Taxa auto pentru autovehicule la prima înmatriculare a fost introdusă pentru prima dată la 1 ianuarie 2007, imediat după aderarea României la Uniunea Europeană. La acea vreme, taxa de primă înmatriculare se calcula în funcție de trei variabile: vechimea mașinii, tipul de catalizator (euro) și capacitatea cilindrică a mașinii.
Pe 19 februarie 2009, taxa de poluare auto a fost modificată, iar Guvernul a scăzut valoarea acesteia cu o treime. De la 1 ianuarie 2012, taxa auto a devenit obligatorie atât la reînmatricularea mașinilor înregistrate în România înainte de 1 ianuarie 2007, cât și pentru cei care aduceau mașini din Vest. Începând cu 30 ianuarie 2012, taxa este suspendată până la 31 decembrie 2012, iar persoanele care plătiseră deja urmau să primească banii înapoi.
Din 15 martie 2013 a intrat în vigoare timbrul de mediu pentru autovehicule, iar din acel moment taxa auto a fost calculată exclusiv pe baza emisiilor de CO2, înscrise în cartea de identitate a mașinii. Timbrul de mediu pentru autovehicule face parte din cele 102 taxe nefiscale care au fost eliminate de la 1 februarie 2017.