Ministerul Mediului va lansa un program intitulat Rabla PLUS, prin care să stimuleze alegerea unei mașini electrice în momentul în care se decide achiziția unei mașini noi, a specificat ministrul de resort Cristiana Pașca Palmer. În toate oraşele din România planurile de mobilitate urbană durabilă sunt aproape de finalizare, iar ministerul de resort pregăteşte lansarea unui program de stimulare atât a achiziţiei de maşini electrice, cât şi a dezvoltării unei infrastructuri adecvate pentru acest tip de autovehicule, a mai explicat ministrul Mediului.
“România face paşi concreţi înainte în acest sens. În toate oraşele din ţară sunt aproape de finalizare planurile de mobilitate urbană durabilă, care trebuie să prevadă măsuri inteligente de organizare a traficului şi programe de investiţii pentru infrastructura mijloacelor de transport fără emisii. În paralel, Ministerul Mediului lansează Rabla PLUS, program prin care vrem să stimulăm populaţia să aleagă o maşină electrică în locul celei clasice. Numărul autovehiculelor electrice de pe şoselele din România este infim, comparativ cu cele din alte state europene: doar 600 faţă de zeci de mii, sau chiar sute de mii în alte state. Cred că asta se datorează în principal lipsei infrastructurii de încărcare în România a acestor tipuri de autovehicule, cu autonomie mai scăzută decât cele clasice. De aceea, prin Rabla PLUS vom finanţa de anul acesta şi iniţiative de dezvoltare a acestei infrastructuri de alimentare”, a precizat Cristiana Paşca Palmer.
În România, peste 13% din gazele cu efect de seră emise în atmosferă anual provin din sectorul transporturilor, a declarat ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor. Mai mult, din tot ce emite acest sector ca gaze cu efect de seră, peste 96% sunt originate de transportul rutier, a completat ministrul, cu ocazia reuniunii informale a miniştrilor Mediului şi miniştrilor Transporturilor din UE.
“Reuniunea din Amsterdam a fost cu totul inovativă, de la discuţiile interactive între statele participante până la premiera europeană provocată de Preşedinţia olandeză, de a pune la aceeaşi masă miniştrii Mediului şi cei ai Transporturilor. Astfel, tranziţia spre ceea ce Europa îşi doreşte într-un viitor nu foarte îndepărtat, transporturi cu emisii zero, a fost demarată prin discuţii transversale, între domenii care până acum erau tratate distinct. Această politică de abordare va fi continuată şi de Slovacia, care va prelua Preşedinţia Consiliului European şi care anunţă un viitor Consiliu Informal de Mediu la care să participe miniştrii europeni ai Mediului, Transporturilor şi Energiei. Statele europene au punctat la unison că Europa este pregătită pentru tranziţia spre transporturi cu emisii zero, fiind de acord că există atât tehnologie, cât şi o aşteptare a comunităţilor de business ca guvernele europene să creeze cadrele necesare unei tranziţii în acest sens. Trecerea la transporturi cât mai puţin poluante este deja o necesitate în Europa: în România, de pildă, mai bine de 13% din emisiile de gaze cu efect de seră provin din sectorul transporturilor, iar 96% din acestea sunt datorate strict transportului rutier (…)”, a afirma Cristiana Paşca Palmer.