Ministerul Energiei a pus în dezbatere publică proiectul de Ordonanţă de urgenţă privind modificarea Legii 220/2008. Documentul este aşteptat de mult timp de companiile din domeniul generării de electricitate din resurse regenerabile, în condiţiile în care modificările de legislaţie şi reglementare secundară din ultimii ani au redus drastic veniturile producătorilor. În repretate rânduri, asociațiile și patronatele reprezentative pentru industria energiei regenerabile au avertizat cu privire la colapsul iminent către care se îndreaptă sectorul în lipsa unor măsuri de echilibrare.
În nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de OUG sunt enumărate principalele schimbări preconizate:
- instituirea obligației anuale de achiziție a unui număr constant de CV pe o perioadă de 15 ani, începând din anul 2017, denumită cantitate statica de CV. Conform estimărilor, la acest moment aceasta este de 17.257.720 CV;
- revizuirea o dată la 2 ani a cantității statice de CV care se preia în piață. Prin definiție propunerea de față se bazează pe estimarea numărului total de CV care vor fi emise și/sau reinserate pe o perioadă de 15 ani. Fiind o estimare pe o durată lungă de timp, este necesar ca periodic aceasta să fie revizuită o dată la doi ani.
- modificarea doar a modului de calcul al cotei, ținând cont de cantitatea statică de CV și consumul final de energie electrică, păstrându-se obligația de cotă anuală de CV pentru furnizori, inclusiv regularizarea acesteia la începutul anului următor;
- modificarea duratei de valabilitate a CV, care va fi de la data emiterii certificatului până la data de 31 decembrie 2031, față de 12 luni, cum este în prezent. Prin modificarea propusă va rămâne un număr de certificate netranzacționate, surplusul de CV putând fi vândut pe toată perioada de funcționare a schemei de sprijin la un preț estimat scăzut.
- extinderea perioadei de amânare, până la data de 31 decembrie 2017, pentru tehnologiile eoliene și micro-hidro și extinderea perioadei de amânare, până la data de 31 decembrie 2024, pentru tehnologiile solare. Amânarea tranzacționării certificatelor verzi este necesară pentru a asigura un grad mai bun de vânzare a CV participanților la piață. Pentru tehnologiile bazate pe energie fotovoltaică, termenul de amânare este până în 2024 deoarece analizând rata internă de rentabilitate putem observa faptul că există o discrepanță majoră între IRR-ul producătorilor SRE. Cea mai mare diferență poate fi observată în anul 2013, an al cărui raport de supracompensare a dus la diminuarea numărului de certificate pentru producătorii ce aveau să își obțină acreditarea în perioada 2014-2016.
- mărirea perioadei de reinserție pentru producătorii din surse eoliene și hidro la 8 ani, începând de la data de 1 ianuarie 2018 până în anul 2025, reinserția fiind făcută în tranșe lunare egale;
- mărirea perioadei de reinserție pentru producătorii de energie fotovoltaică la 6 ani, începând de la data de 1 ianuarie 2025 până la data de 31 decembrie 2030, reinserția fiind făcută în tranșe lunare egale; Perioadele de reinserție pentru toate tehnologiile au fost mărite pentru a asigura o introducere liniară a CV, în scopul reducerii impactului la consumatorul final și protejării pieței de certificate verzi.
- CV va căpăta valoare în momentul tranzacționării și nu la momentul emiterii, acesta nereprezentând un instrument financiar. Această masură este menită pentru a schimba modul în care CV sunt înregistrate contabil, cu atât mai mult cu cât în modificarea propusă este posibil ca un CV să fie înstrăinat la câțiva ani de la momentul emiterii/reinserării. În prezent, CV sunt recunoscute ca venit înainte de tranzacționare, fapt ce poate conduce la dificultăți ale fluxului de numerar pentru producător.
- interzicerea tranzacționărilor repetate ale CV, cu excepții pentru cazurile cu deficit de CV la producător. Această măsură se impune întrucât măsura de ajutor de stat instituită prin Legea nr. 220/2008 cu completările și modificările ulterioare, vizează producătorii de E-SRE și nu posibilele speculații în piața de CV.
- introducerea obligativității furnizorului de a nu factura consumatorilor finali, în momentul regularizării, un preț mai mare al CV decât prețul mediu ponderat al tranzacțiilor din piața centralizată a CV din anul anterior. Prin această prevedere se dorește limitarea impactului în factura consumatorului.
- modificarea prețului minim și maxim de tranzacționare al CV, astfel încât modificările din prezentul act normativ să nu conducă la o creștere semnificativă a impactului la consumator.
- reducerea penalității pentru neîndeplinirea cotei la valoarea de 70 Euro/CV întrucât a fost diminuată valoarea prețului maxim al CV.
- estimarea valorii medii a impactului la consumatorul final pentru anul 2017 la 47 RON/MWh -comparativ cu 42 RON/MWh în 2016 și care potrivit calculelor efectuate în cadrul unui studiu independent va fi valoarea maximă pe toată perioada de valabilitate a schemei. Trendul impactului la consumator este descendent pe perioada de valabilitate a schemei suport, în condițiile în care există un surplus de certificate în piața de CV până la închiderea schemei de sprijin, în anul 2031.
- introducerea unei prevederi prin care se va asigura un efort maxim în factura consumatorului de 11,1 Euro/MWh. Pentru a asigura menținerea acestui efort se propune ca la momentul regularizării cotei de achizitie de CV să se aibă în vedere ca impactul în factură să nu fie mai mare de 11,1 Euro/MWh consumat. Astfel, în măsura în care la regularizare, ANRE constată că impactul la consumatorul final este mai mare decât pragul maxim menționat, autoritatea recalculează cota în sensul diminuării acesteia, iar numărul de CV ce constituie obligația de achiziție a furnizorului se va recalcula conform noii cote diminuate. Această măsură, împreună cu cea de modificare a prețului minim și maxim, vor limita apariția tranzacționării la prețul maxim al CV, diminuând posibilitatea creșterii efortului la consumatorul final.
Elementele prezentate mai sus vizează interesul general public şi constituie situaţie de urgenţă cu caracter extraordinar, a căror reglementare nu poate fi amânată, impunând astfel adoptarea de măsuri imediate pe calea unei ordonanţe de urgenţă, se mai precizează în Nota de Fundamentare.
Deciziile cuprinse în proiectul de OUG au rezultat din discuţiile „autorităților cu competențe în domeniu (Ministerul Energiei, Consiliul Concurenţei, Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), OPCOM, Ministerul Finanțelor Publice), precum şi ai producătorilor de energie din surse regenerabile (RWEA, PATRES, RPIA etc) şi consumatori (ABIEC, Uzinsider, InfoCons), pentru a realiza echidistanța producător-consumator”. La baza dezbaterilor a stat un studiu realizat de Economic Consulting Associates şi pus la dispoziţie pe site-ul ministerului.
Regenerabile inseamna doar eolian si solar?
Biogazul si biomasa nu?
Una din marile probleme ale „legiuitorilor” nostri este faptul ca pur si simplu nu inteleg energia ! In domeniul regenerabilelor, „totul este aruncat in electricitate” !…evaluari, scheme support, bonusuri, certificate verzi, etc., etc., uitind ca:
1. caldura este problema cea mai mare din Romania;
2. biomasa, biogazul, deseurile municipal, etc. sunt surse potentiale de CALDURA & ELECTRICITATE !! (sau, din engleza CHP=Combined Heat & Power !, adica, intii e caldura si abia apoi electricitatea). Deci, toate prostiile care s-au facut si se fac in domeniul eolienelor, solarelor, microhidro, prin consecinta, lovesc negativ si in caldura !!