Liberalizarea pieţei de electricitate pentru consumatorii casnici intensifică tot mai mult concurenţa în piaţa de furnizare. Apar noi tabere – furnizorii impliciţi vs cei noi, care se aşază în noi tranşee – oferte legate, preţuri de dumping şi se deschid noi fronturi – un exemplu este revizuirea legii 123/2012. Am discutat cu Mircea Pătrăşcoiu, directorul general al Electrica Furnizare, despre modul în care se poziţionează compania în acest peisaj dinamic.
Stimate domnule Mircea Pătrăşcoiu, liberalizarea pieţei de energie deschide o oportunitate nouă pentru furnizorii independenţi sau mai mici: gospodăriile. Consideraţi că această piaţă suscită suficient interes astfel încât furnizorii obişnuiţi cu clienţi mari să-şi îndrepte atenţia spre clienţii casnici?
În acest moment, în România avem o piaţă cu peste 8,8 milioane de locuri de consum, conform raportării ANRE la finalul anului 2015, iar aceasta cu siguranţă suscită interesul furnizorilor de energie electrică, unii nou intraţi pe această piaţă, alţii planificându-şi intrarea, aşa cum reiese şi din declaraţiile recente ale unor furnizori şi operatori.
Considerăm că strategia de a intra pe piaţa consumatorilor casnici ar trebui să ţină cont, în primul rând, de legislaţia în vigoare privind modul de interacţiune cu aceştia. Un exemplu este prevederea privind proximitatea faţă de client, respectiv obligativitatea de a avea puncte de informare locală şi regională, situate la maximum 50 de kilometri de locurile de consum. Apoi, nu în ultimul rând, să ţină cont de capacitatea de a respecta termenele prevăzute în Standardul de performanţă în domeniul furnizării energiei electrice.
Liberalizarea pieţei de furnizare este o oportunitate, dar, pe de altă parte, are şi un potenţial de risc. În unele cazuri, consumatorii sunt dezinformaţi prin tot felul de oferte care, la prima vedere, pot părea foarte avantajoase. Aşadar, consumatorii trebuie să fie foarte atenţi la ofertele pe care le primesc, unele promiţând inclusiv neplata unor taxe, ceea ce reprezintă o încălcare a legislaţiei în vigoare.
Câţi clienţi aveţi în acest moment (casnici şi noncasnici) şi cât reprezintă din total consumatori de energie din România? Este Electrica Furnizare capabilă să-şi păstreze această cotă de piaţă sau poate chiar să şi-o extindă?
Electrica Furnizare S.A. deserveşte aproximativ 3,6 milioane de clienţi în regim reglementat, din peste 8,8 milioane. Avem o cotă de piaţă de 21,84%, fiind cel mai mare furnizor de energie electrică din România, atât pe piaţa reglementată, cât şi pe piaţa liberă. În piaţa liberă, la finalul anului 2015, Electrica Furnizare S.A. a crescut până la o cotă de piaţă de 14,72%, faţă de 11,70%, în 2014.
În prezent, ne propunem să ne consolidăm poziţia de lideri pe piaţa de energie electrică, utilizând o reţea raţionalizată de oficii comerciale, punctele de informare locală şi regională, existente în zona tradiţională, cât şi prin extinderea reţelei de puncte de lucru, în afara zonei proprii de furnizare.
Succesul comercializării de energie electrică către clienţi casnici noi depinde de o echipă puternică de vânzări pe teren şi de capacitatea de a finanţa expansiunea unui business cu volume mici, luate individual. Cum va acţiona Electrica Furnizare în următorii ani pe acest palier?
Electrica Furnizare S.A., furnizorul naţional nr. 1 de energie electrică, are deja experienţa, echipa de vânzare, logistica necesare şi capacitatea financiară pentru menţinerea şi chiar creşterea constantă a cotei sale de piaţă.
Analizăm permanent evoluţia comportamentului consumatorilor şi necesităţile acestora, precum şi evoluţia pieţei de retail, astfel că suntem în măsură să ne adaptăm la o piaţă dinamică şi într-un mediu complex, fiind întotdeauna pregătiţi pentru orice schimbare.
Va oferta Electrica Furnizare şi în exteriorul regiunilor deservite de filialele Electrica de distribuţie? Cum arată strategia de vânzări şi prin ce canale o veţi implementa?
Am deschis în anul 2014 primul centru de relaţii cu clienţii în capitala României, fiind primul dintre furnizorii tradiţionali care am acţionat în acest sens. Acest proiect s-a dovedit a fi unul de succes, prin urmare, analizăm deschiderea de noi puncte de lucru în afara zonei proprii de furnizare. Luăm în considerare şi dezvoltarea altor canale de vânzări. Acestea vor susţine facilităţile de „contact curent” cu toate categoriile de clienţi, atât prin mijloace tradiţionale, cât şi prin tehnologii noi.
Aveţi în plan să obţineţi şi licenţă de furnizare de gaze pentru a oferta pachete complete electricitate-gaze naturale? Consideraţi că veţi construi în viitor pachete de servicii mai complexe, care să conţină şi alte servicii (reparaţii la client, eficienţă energetică, asigurări, telecom etc)?
Printre principalele obiective declarate de Electrica Furnizare pentru anul 2016 se numără şi diversificarea serviciilor şi produselor ofertate clienţilor. În acest sens, Electrica Furnizare analizează şi oportunitatea dezvoltării portofoliului de afaceri în domeniul furnizării gazelor naturale, precum şi în servicii conexe.
În ceea ce priveşte dezvoltarea de alte servicii, vă pot spune că deja avem autorizările necesare efectuării de audit energetic, urmând ca în viitorul apropiat să lansăm şi alte servicii, prin care să venim în întâmpinarea nevoilor clienţilor actuali şi viitori.
Atenţia noastră este îndreptată către client, astfel încât dorim să modernizăm, în continuare, spaţiile de relaţii cu clienţii, să oferim servicii de calitate şi uşor accesibile, cum ar fi plata online, aplicaţia pentru mobil, factura electronică etc.
Care este politica sau strategia Electrica Furnizare cu privire la tendinţele privind utilizarea energiei, tendinţe care îşi fac apariţia şi în România (preţ la energie în scădere, completarea veniturilor din alte servicii, eficienţă energetică etc)?
Conform comunicatului INS, consumul final de energie electrică în trimestrul I 2016 a fost cu 8,5% mai mare faţă de trimestrul I 2015. Noi ne-am propus creşterea cifrei de afaceri luând în calcul dezvoltarea unor activităţi secundare şi oferirea de pachete de servicii de eficienţă energetică, atât pentru consumatorii noncasnici, cât şi pentru casnici.
Luaţi în considerare achiziţia unui furnizor de gaze sau de electricitate independent pentru a beneficia de un portofoliu deja construit?
Nu excludem nicio posibilitate care ar putea duce la dezvoltarea afacerii în condiţii optime şi care au legătură cu piaţa de energie, respectiv pot aduce plus-valoare serviciilor oferite de Electrica Furnizare S.A.
Dacă ar fi să identificaţi doi mari factori care afectează – sau poate chiar distorsionează preţul energiei şi structura de achiziţie, care ar fi aceştia?
Din punctul nostru de vedere, considerăm că piaţa de energie electrică trebuie monitorizată cu atenţie. Preţul de tranzacţionare pe PZU [piaţa pentru ziua următoare, n.r.] este mult prea fluctuant, existând o diversitate de factori care pot influenţa evoluţia preţurilor. În ceea ce priveşte structura de achiziţie, aceasta derivă din direcţiile de dezvoltare energetică a României, care au generat înlocuirea unor surse tradiţionale cu producţie de energie verde. Echilibrarea coşului de achiziţie, în funcţie de surse, se face cu restricţia dată de obţinerea unui preţ competitiv.
––––––––
Articolul integral poate fi citit în numărul din mai 2016 al energynomics.ro Magazine.
Dacă vrei să primești numărul următor (septembrie 2016), în format tipărit, scrie-ne la adresa office [at] energynomics.ro, pentru a te include în lista de distribuție.