Lipsa de informare creează consumatorilor o frică de schimbare, iar misiunea Asociației pentru Mobilitate Electrică (AME) este să deschidă „cutia cu informații către ei” și să îi convingă să își cumpere mașini electrice, a declarat președintele asociației, Christian Macedonschi.
„Mobilitatea electrică este mobilitatea viitorului. Este necesar ca politicul și legislația să fie cât mai clare pentru a crește nivelul de conștientizare față de mașinile electrice”, a spus Macedonschi, cu ocazia conferinței DigitALL 2024, organizate de Energynomics.
El a adăugat că, deși în prezent infrastructura care deservește mașinile electrice este încă precară, se dezvoltă repede, iar rolul asociației pe care o conduce este să promoveze și să faciliteze tranziția către o mobilitate electrică sustenabilă în România, în strânsă colaborare cu autoritățile competente la nivel național și european. De asemenea, asociația sprijină dezvoltarea unei infrastructuri robuste de încărcare pentru vehiculele electrice, care să utilizeze energie verde.
Subvenții la demarare…
Totuși, dezvoltarea acestui sector ar trebui stimulată de stat prin subvenții pentru companiile care vor să își înlocuiască flotele de mașini. De asemenea, ar fi necesare subvenții și pentru extinderea liniilor electrice de înaltă tensiune.
„Trecerea va fi lină, va trece prin hibrid până la full electric. Poate ne-ar trebui o susținere financiară și un proiect de subvenții pentru companii pentru a trece flotele pe electric. Companiile trebuie să își creeze o rețea proprie de stații de încărcare, să investească în mașinile electrice și aici ar trebui stimulate. La fel, ar trebui subvenționate investițiile în rețeaua de înaltă tensiune”, a mai spus el.
… și simplificarea legislației
Christian Macedonschi s-a mai referit la blocajele care apar din lipsa de consistență a legislației interne, în principal în ceea ce privește obligativitatea dotării echipamentelor de încărcare a mașinilor electrice cu aparate de marcat electronice fiscale. “Este o măsură redundantă cu rol de fiscalizare în condițiile în care avem deja obligația de a dota aceste automate cu terminale POS”, a subliniat Christian Macedonschi. Reprezentanți ai distribuitorilor autorizați pentru aparate de marcat electronice fiscale cu jurnal electronic apreciază că durata de implementare, autorizare și corelare a protocoalelor de comunicare dintre modulul fiscal și POS-ul integrat în stațiile de încărcare este de minim 6 luni. “Această obligație face imposibilă realizarea de noi stații de încărcare electrică până la finalul anului”, avertizează AME.
DESCARCĂ PREZENTAREA LUI CHRISTIAN MACEDONSCHI
”Neluarea în considerare a acestor obstacole va pune piedici operatorilor de echipamente de încărcare în îndeplinirea condițiilor impuse în programele de finanțare și va constitui o frână în dezvoltarea pieței de profil”, a sintetizat Macedonschi.
Conferința DigitALL 2024 a fost organizată de Energynomics, în parteneriat cu reputate organizații precum CIO Council și cu susținerea partenerilor noștri: Corning, Datacor, Eaton Electric, EnergoBit, Enevo Group, Procesio, Siemens, Sixt, Vertiv.