Acasă » Electricitate » Mobilitatea electrică prinde top 10 priorități ale UE, alături de inteligența artificială și digitalizare

Mobilitatea electrică prinde top 10 priorități ale UE, alături de inteligența artificială și digitalizare

11 ianuarie 2019
Electricitate
energynomics

Într-o analiză publicată de European Parliamentary Research Service, Étienne Bassot expune principalele 10 teme care ar putea domina agenda politicilor Uniunii Europene în 2019. Alegerile europene, noile configurații ale Parlamentului și Comisiei, noul buget comunitar, Brexit-ul și viitorul blocului comunitar după ieșirea Marii Britanii sunt domeniile de interes, din perspectiva instituțională. Trei dintre subiectele propuse în documentul citat provin din sectorul tehnologic și au deja impact asupra industriei și piețelor energetice.

Legislație în curs de adoptare

Documentul citat admite că mobilitatea electrică se referă la toate modurile de transport, dar alege să se concentreze exclusiv pe tema vehiculelor electrice rutiere. Cu toate progresele spectaculoase înregistrate în ultimii ani, în special în câteva țări dezvoltate, dintre care Germania, Franța, Olanda și Marea Britanie, UE este încă departe de a obține o utilizare pe scară largă a vehiculelor electrice, scrie Étienne Bassot. „Mai sunt de abordat probleme precum costurile ridicate de achiziție și oferta limitată de vehicule electrice comparativ cu cele convenționale, limitele rețelelor electrice, infrastructura de încărcare și bateriile.” Pentru toate aceste chestiuni, anul 2019 va fi un an crucial, consideră expertul, deoarece este de așteptat ca UE să adopte viitorul buget pe termen lung al Uniunii, dar și să adopte mai multe legi cu impact asupra mobilității electrice.

Unele dintre acțiunile pentru susținerea mobilității electrice din partea UE vor fie adoptate în 2019; între acestea este pachetul de mobilitate numit „Europa în mișcare”, care include un plan de acțiune privind infrastructura combustibililor alternativi, o comunicare privind mobilitatea cu emisii reduse, standardele de performanță privind emisiile la autoturismele noi și vehiculele utilitare ușoare (inclusiv stimulente pentru vehicule cu emisii scăzute și/sau zero) și primele standarde de performanță privind emisiile de CO2 la vehiculele grele noi. În plus, Comisia a propus revizuirea Directivei privind vehiculele curate pentru a stimula absorbția pe piață a vehiculelor curate prin achiziții publice.

De asemenea, UE a sprijinit dezvoltarea bateriilor considerate o tehnologie de bază pentru mobilitatea electrică. Deși a contribuit la îmbunătățirea performanțelor bateriilor și la reducerea costurilor, mai rămân câteva probleme care trebuie rezolvate. UE continuă să importe majoritatea bateriilor din țări din afara Uniunii. În legătură cu aceasta, Comisia Europeană a prezentat, în mai 2018, în cadrul pachetului „Europa în mișcare”, planul strategic de acțiune pentru baterii, în care stabilește obiectivul ca Europa să devină lider mondial în producerea și utilizarea sustenabilă a bateriilor. Planul de acțiune include, printre altele, lansarea în 2019 a unor apeluri de propuneri pentru proiecte de cercetare și inovare în sectorul bateriilor (cu teme precum chimia bateriilor, reciclarea și refolosirea).

În plus, diferite acte legislative ale UE stabilesc specificații tehnice pentru punctele de încărcare și principiile de bază pentru operatorii stațiilor de reîncărcare, asigurarea interoperabilității serviciilor de plată și necesitatea dotării noilor clădiri nerezidențiale cu stații de încărcare. Mai concret, Directiva privind infrastructura pentru combustibilii alternativi recomandă să existe minim un punct de reîncărcare publică pentru fiecare zece vehicule electrice. „Cum ne așteptăm ca numărul vehiculelor electrice să crească, sunt necesare mai multe stații: Comisia Europeană estimează că vor fi necesare aproximativ 440.000 de stații de încărcare electrică publice până în 2020 și de circa 2 milioane până în 2025″.

UE lucrează, de asemenea, la integrarea vehiculelor electrice în rețelele electrice. O dezvoltare mai largă a flotei de vehicule electrice va crește cererea de energie electrică din rețelele care este sunt deja suprasolicitate în anumite momente ale zilei, în anumite zone. Pentru a evita costuri inutile și întârzieri în adoptarea vehiculelor electrice, UE promovează taxarea în cele mai convenabile momente pentru rețeaua electrică și la cel mai mic cost pentru consumatori (de exemplu propunând noi reguli pentru piața internă de energie electrică).

UE oferă, de asemenea, ajutor financiar pentru dezvoltarea mobilității electrice, întrucât cofinanțează, de exemplu, dezvoltarea infrastructurii de încărcare printr-un instrument de finanțare numit Mecanismul de interconectare a Europei (CEF) și cercetarea privind vehiculele ecologice prin programul de cercetare și inovare al UE Orizont 2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *