Acasă » Regenerabile » Biomasă » Modificările legislative trebuie să se refere doar la investiţii viitoare (Oana Mogoi, BCR)

Modificările legislative trebuie să se refere doar la investiţii viitoare (Oana Mogoi, BCR)

18 decembrie 2014
Biomasă
energynomics

Fiind cea mai mare bancă din sistemul bancar românesc, BCR este un partener puternic care sprijină dezvoltarea economiei româneşti şi în mod special dezvoltarea infrastructurii, inclusiv a celei energetice. În ultimii ani, sectorul cel mai dinamic din domeniul energiei a fost cel al energiei regenerabile, aproape întreaga atenţie a investitorilor concentrându-se în a­ceastă direcţie. Până în prezent, grupul ERSTE şi BCR au finanţat proiecte de energie regenerabilă în România care cumulează peste 400 MW şi acoperă ariile: micro-hidrocentrale, proiecte eoliene şi fotovoltaice, dar și centrale pe biogaz.

Regenerabilele au ieșit din atenție

Finanţările s-au realizat ţinând cont de cadrul legislativ aplicabil la momentul acordării acestor finanţări, cadru care stabilea o schemă de sprijin pe 15 ani, bazată pe acordarea unui număr de certificate verzi în funcţie de tehnologie, pentru fiecare MWh produs. Astfel, structura de finanţare rezulta din calculul anumitor parametri financiari care aveau la bază legislaţia aplicabilă. O dată cu modificarea acesteia parametrii financiari nu au mai fost respectaţi, iar proiectele au început să se confrunte cu serioase probleme de lichiditate, neavând o altă sursă cu care să compenseze diminuările de venituri din certificate verzi şi costurile de operare majorate. Din acest motiv precum şi datorită incertitudinilor şi lipsei de predictibilitate a fluxurilor de numerar previzionate, BCR a renunţat pentru moment la finanţarea proiectelor noi de energie regenerabilă. O nouă oportunitate ar putea fi schema de „feed-in tariff” pentru capacităţi de până la 0,5 MW, însă ar trebui analizat în ce măsură nivelul acestui tarif, necunoscut în acest moment, ar face sustenabilă dezvoltarea şi finanţarea acestor proiecte.

Stabilitatea este o condiție de bază

Din experienţa noastră ca grup cu prezenţă internaţională, înţelegem că acest tip de scheme de sprijin pot fi depăşite de evoluţia pieţei, dar pentru a menţine încrederea investitorilor şi a finanţatorilor considerăm că ar trebui ca modificările legislative să se refere doar la investiţii viitoare. Astfel, una din condiţiile de bază pentru acordarea de finanţări de proiect pe o perioadă lungă de timp este stabilitatea legislativă şi respectarea principiului neretroactivităţii aplicării legii.

Promisiunea cogenerării pe bază de biomasă

O atenţie deosebită ar trebui acordată şi sectorului termic, fiind una dintre ariile cele mai deficitare în România. În acest context, proiectele care ar putea aduce un aport semnificativ sunt cu precădere cele de cogenerare pe biomasă, mai ales prin prisma potenţialului uriaş de biomasă pe care România îl deţine. Din păcate, schemele de sprijin aplicabile (bonusul de cogenerare şi certificatele verzi) nu sunt suficiente pentru că proiectele să fie atractive pentru investitori (în multe cazuri veniturile generate nu acoperă costurile operaţionale, cele cu finanţarea şi marja investitorului), investiţiile în acest domeniu fiind mult devansate de cele în domeniul eolian şi fotovoltaic. În general, aceste proiecte au un grad de complexitate ridicat, pe lângă investiția în centrala propriu-zisă investitorii trebuind să evalueze și alte aspecte: gradul de uzură al rețelei de termoficare, gradul de colectare al operatorului rețelei de la consumatori în ceea ce privește tariful pentru agentul termic, posibilitatea conectării / deconectării de la sistemul de încălzire centralizată. Situația ideală în acest sens o vor avea întotdeauna proiectele integrate, în care investitorul controlează atât sursa de alimentare a centralei (culturi energetice, deșeuri etc.), centrala propriu-zisă, cât și rețeaua de distribuție a agentului termic.

Eficiența energetică încă mai așteptă legislația secundară

Pe lângă sectorul energiei regenerabile, BCR urmăreşte în permanență direcţiile stabilite de Uniunea Europeană, concentrându-se pe ariile de interes comune. În acest context, BCR analizează în acest moment posibilitatea finanţării proiectelor de eficiență energetică susţinute de companii de tip ESCO, atât în domeniul public, cât şi în cel privat. În acest sens este absolut necesar ca toate părţile implicate în astfel de proiecte să aibă acelaşi scop şi aceeaşi înţelegere, iar principiul de derulare să fie o corectă alocare a riscurilor. De asemenea, pentru aplicarea Legii Eficienţei Energetice 121/2014 care transpune Directiva Europeană 27/2012, ar trebui emisă şi legislaţia secundară care ar aduce mai multe detalii în acest domeniu. Aşteptăm cu interes demararea proiectelor pilot în sectorul public, care ar trebui să fie un model pentru accelerarea investiţiilor în domeniul eficienței energetice.

Finanțare pentru exploatarea de petrol şi gaze

O altă arie pe care BCR o prospectează este exploatarea de petrol şi gaze, mai ales prin prisma procesului de liberalizare a acestei pieţe. Deşi în România există o veche tradiţie în exploatarea acestor resurse, finanţările de tip „reserve based lending” au fost aproape inexistente, numărul jucătorilor din piaţă nepermiţând dezvoltarea acestora. Liberalizarea pieţei înseamnă în primul rând deschiderea pieţei către concurenţă şi implicit un număr mai mare de investitori şi de proiecte şi deci, un efort financiar mai mare. În acest context, atragerea de finanţări bancare va fi un element absolut necesar pentru dezvoltarea de proiecte în acest sector. Ca principiu general, finanţările bancare încep în faza de dezvoltare a proiectelor, faza de explorare fiind în grija investitorilor. Această fază de dezvoltare are loc după încheierea exploatării experimentale şi aprobării de către Agenţia Naţională a Resurselor Minerale a proiectului de exploatare pe baza rezervelor confirmate şi a declarării caracterului comercial al zăcământului. De asemenea, finanţarea bancară poate fi acordată şi în cazul zăcămintelor mature care trec printr-un proces de îmbunătăţire a producţiei (finanţarea contractelor de tip „Enhanced Production Contract”).

BCR ia in considerare Planul Naţional de Investiţii

Nu în ultimul rând, BCR este un finanţator tradiţional al proiectelor de energie convenţională întrucât orice ţară trebuie în primul rând să îşi valorifice resursele proprii şi să atingă acel mix de resurse energetice care să aducă cea mai bună eficiență a sistemului precum şi mult dorita securitate energetică. Un important punct de plecare în acest context, sunt proiectele eligibile pentru acordarea de finanţări nerambursabile din Planul Naţional de Investiţii, BCR fiind interesată să participe ca şi cofinanţator.

Susţinerea atragerii de fonduri europene în România este o altă importantă arie de interes pentru BCR. Banca a acordat cofinanţări de aproximativ 1 miliard de euro, inclusiv în domeniul energiei.

Banca Comercială Română (“BCR”) este parte a grupului austriac “ERSTE”, una dintre cele mai importante instituţii financiare din Europa Centrală şi de Est, cu peste 16 milioane de clienţi în opt ţări. BCR administrează active de peste 15 miliarde de euro,fiind principalul furnizor de servicii din România şi cel mai valoros brand financiar românesc.

–––––––––––––––––-

Articolul integral poate fi citit în numărul din noiembrie al energynomics.ro Magazine.

Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (martie 2015), în format tipărit, scrie-ne la adresa [email protected], pentru a te include în lista de distribuție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *