Oamenii de știință germani pun în funcțiune „cel mai mare soare artificial din lume”, în speranța că sursele de lumină intense pot fi folosite pentru a genera combustibili nepoluanți, potrivit The Guardian. Oamenii de știință speră că experimentul, care poate genera temperaturi de aproximativ 3.500 grade Celsius, va contribui la dezvoltarea unui combustibil neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
Experimentul Synlight din localitatea Jülich, situată la circa 19 km vest de Köln, constă în 149 de proiectoare spot și produce lumină de aproximativ 10.000 ori mai mare decât intensitatea luminii naturale a soarelui pe Pământ. Când toate lămpile sunt rotite pentru a concentra lumina pe un singur loc, instrumentul poate genera temperaturi de aproximativ 3.500 grade C – de două, până la trei ori mai mare decât temperatura dintr-un furnal.
„Dacă ați intra în cameră când este pornit, ați arde instantaneu”, a declarat profesorul Bernard Hoffschmidt, director de cercetare la Centrul German Aerospațial, care găzduieşte experimentul într-o cameră de protecţie împotriva radiațiilor. Scopul experimentului este să găsească soluția optimă pentru concentrarea luminii solare naturale pentru a alimenta o reacție menită să producă un combustibil pe bază de hidrogen.
Centralele solare care utilizează oglinzi pentru a focaliza lumina solară asupra apei sunt deja tehnologii verificate. Acestea funcţionează prin valorificarea căldurii de la soare pentru a produce abur care învârte turbinele și generează energie electrică.
Experimentul Synlight investighează posibilitatea ca o configurație similară să poată fi folosită pentru a alimentarea unei reacții chimice, în vederea extragerii de hidrogen din vaporii de apă, pentru a-l folosi apoi ca sursă de combustibil pentru avioane și mașini. Synlight utilizează în prezent o cantitate mare de energie – patru ore de funcționare consumă electricitate la fel de mult ca o locuință cu patru persoane într-un an -, dar oamenii de știință speră ca în viitor lumina naturală a soarelui să poată fi utilizată pentru a produce hidrogen într-un mod neutru din punct de vedere al emisiilor de carbon.
„Am avea nevoie de miliarde de tone de hidrogen dacă ne propunem să propulsăm avioanele și mașinile cu combustibili fără emisii de CO2”, a spus Hoffschmidt. „Schimbările climatice se accelerează, aşa încât trebuie să accelerăm inovația”.