În timp ce scandalul Dieselgate continuă, Uniunea Europeană ar putea fi pe cale să renunțe la noile limite de emisii de CO2 pentru autoturisme, la cererea producătorilor de automobile din Germania.
Comisia pregătește o propunere de stabilire a unor noi limite privind emisiile de CO2 pentru autovehicule, pentru perioada de după 2020. Proiectul care circulă în cadrul Comisiei prevede o reducere a emisiilor cu 25-35% în 2030, cu un obiectiv interimar în 2025.
Proiectul cere, deasemenea, ca producătorii să fie obligați să fabrice până în 2030 un minimum de 15-20% vehicule cu emisii zero (ZEV) – adică în majoritate mașini electrice.
Propunerea urmează să fie dezvăluită pe data de 8 noiembrie. Însă până la acea dată, un lobby al producătorilor germani de autoturismele ar putea distruge normativul ZEV și ținta intermediară din 2025.
Matthias Wissmann, șeful grupului german de lobby auto VDA, a conversat telefonic joi cu Martin Selmayr, șeful de campanie al președintelui Comisiei (Europene), Jean-Claude Juncker. El a discutat, deasemenea, cu comisarul UE pentru mediu, Miguel Arias Cañete, vineri.
Un purtător de cuvânt al Comisiei a confirmat că au avut loc apelurile telefonice.
În urma apelurilor, o întâlnire a cabinetelor a luat în discuție marți ideea de renunțare la propunerea legislativă prin eliminarea țintei intermediare pentru anul 2025, și totodată retragerea cifrelor ZEV, sau coborârea pragurilor acestora.
Purtătorul de cuvânt al Comisiei a declarat că apelurile telefonice au fost doar un exemplu de „implicare mai largă a părților interesate din partea Comisiei în vederea ascultării opiniilor tuturor părților interesate”. VDA nu a fost disponibil pentru comentarii din cauza sărbătorilor legale din Germania.
Cu toate acestea, grupul de lobby pentru mediu, Transport & Environment, vede cu ochi și mai critici situația. Oficialii acestuia spun că au văzut acest model de intervenții de ultim moment efectuate de către producătorii de autoturisme germane în propunerile referitoare la piața auto ale Comisiei de mai multe ori în ultimii ani, când Selmayr și comisarul german Gunther Oettinger s-au implicat în ultimul moment.
Oficialii grupului de lobby citat mai remarcă faptul că obiectivul intermediar pentru 2025 și mandatul robust pentru vehiculele electrice au suficient sprijin pentru a trece de Consiliul European. Săptămâna trecută, Austria, Belgia, Olanda, Portugalia, Irlanda, Luxemburg și Slovenia au cerut printr-o notificare adresată Comisiei o țintă de 40% pentru 2030. Franța și Suedia au trimis o scrisoare în același sens, potrivit Euractiv.com.
Guvernul german a fost tăcut în această chestiune, probabil ezitând să facă un lobby mai puternic pentru sectorul său auto în urma scandalului Dieselgate. Noul guvern de coaliție german este de așteaptat să se angajeze la un obiectiv național de reducere a emisiilor de 42% în domeniul transporturilor, iar sectorul ZEV ar urma, probabil, să fie angajat pentru atingerea acestui obiectiv.
„Având în vedere că nu a reușit să obțină sprijin din partea guvernului german, VDA a alergat la prietenii lor germani din cadrul Comisiei pentru a eviscera propunerea Comisiei privind viitoarele reglementări pentru emisiile de CO2 ale autovehiculelor”, declară Greg Archer, director de campanie al T & E.
Rezistența VDA vine chiar și în condițiile în care producătorii de automobile individuale susțin cifrele ZEV. Conform unei prezentări interne dezvăluite presei, VW ar putea susține o cifră ZEV de 22% în 2025 și 34,5% în 2030, în anumite condiții. Alți producători de automobile, cum ar fi Nissan, produc deja mai multe vehicule electrice decât ar avea nevoie.
Dar asociațiile din industrie, în general, țin cont de ambițiile celui mai conservator membru al lor. T & E crede că un mic grup de producători de automobile conduc lobby-ul VDA.
„După cum arată informația VW, constructorii de automobile pot accepta ținte ZEV și au mai multe obiective decât propune Comisia „, spune Archer. „Dar unii constructori europeni vor să păstreze piața europeană a motorinei poluante cât mai mult timp posibil, în ciuda faptului că vânzările s-au prăbușit, într-o încercare disperată de a-și recupera investițiile ineficiente din trecut”.
Un obiectiv stabilit pentru 2025 ar însemna probabil că industria auto va înceta să producă automobile diesel foarte curând. Inexistența unei ținte intermediare ar însemna că acestea ar putea continua să producă automobile diesel până în 2025 și după aceea. T & E spune că acest lucru ar reduce la jumătate țintele de CO2 propuse.
Colegiul Comisarilor europeni va lua o decizie finală cu privire la propunere pe 8 noiembrie și apoi va transmite acest lucru Parlamentului European și statelor membre. Iar legislația este rar modificată de Consiliu într-un mod mai ambițios decât propunerea inițială a Comisiei.