Susținerea prin tarife garantate a energiei electrice produse de centralele de energie regenerabilă care au capacități instalate de până în 0,5 MW reprezintă un nou dezechilibru introdus în piața de energie a României, susține Răzvan Nicolescu, Președintele Consiliului de Administrație al Agenției Europene de Reglementare în Energie și consultant în cadrul Deloitte.
“Fără găsirea unei soluții de echilibru pentru cei care au investit și care au fost, practic, trași pe sfoară (cu schema de certificate verzi pentru proiectele mari – n.r.), se pune la cale un plan pentru o altă bulă pentru proiectele sub 0,5 MW. Unii le numesc proiecte mici și spun că sunt menite să alimenteze localități izolate. Să fim puțin ingineri! O putere instalată de 0,5 MW este de aproape 20 de ori mai mult decât consumul real al unei case obișnuite. Efectul va fi o avalanșă de noi proiecte și apoi, probabil, o nouă intervenție brutală în schimbarea schemei de sprijin, adică un fel de telenovelă care va mai continua mult timp”, scrie Răzvan Nicolescu într-un editorial publicat pe capital.ro.
Recent, Comisia de industrii a Camerei Deputaților a propus cadrul legal pentru o schemă de susținere a proiectelor în domeniul energiilor regenerabile mai mici de 0,5 MW, iar Răzvan Nicolescu notează că o propunerea a fost realizată fără niciun studiu de impact și că ”generează suspiciuni”.
Fostul ministru delegat pentru energie reia în analiză epopeea schemei de suport prin certificate verzi: în timp ce diplomația românească obținea cea mai mică obligație de creștere a ponderii energiei regenerabile, legislația internă devenea mult prea generoasă în subvenții pentru proiecte, iar după circa un an și jumătatea devenea mult prea brutală în înlăturarea subvențiilor.
Insuficienți dezvoltați economic pentru potențialul pe care îl avem, “strategia noastră în negocierile din 2007 a fost de „cumpăra“ timp. […] Datorită investiților masive în cercetare, costurile erau pe un trend accelerat de scădere, în câțiva ani la fotovoltaic acestea scăzând cu peste 50%. Surpriza însă! Înainte ca negocierile privind noua directivă europeană să fie finalizate, Camera Deputaților adoptă o lege de promovare a energiei regenerabile ce stabilea o schemă de sprijin foarte generoasă pentru energia regenerabilă, România devenind țara paradoxurilor: cea mai mică obligație de creștere pentru energia regenerabilă și cea mai generoasă schemă de sprijin.”
Eroarea generozității exagerate este replicată și în susținerea proiectelor mici, sugerează editorialul scris de Răzvan Nicolescu.
Multe tari au pornit cu FIT dar s-au repliat rapid pe RFP. Adica statul decide cata energie regenerabila (putere) poate/trebuie instalata intr-un an la pretul cel ai competitiv. Sute de competitori sunt invitati. Cum preturile scad mereu, Romania trebuia sa aiba o crestere lenta din 2012 pana in 2018 si completata la sfarsit si la pret minim. A fost invers, crestere masiva pe preturi mari si mica pe preturi mici. Cauza: nerabdarea dezvoltatorilor de proiecte de a incasa un ROI de 1000% pe proiecte.
E.g.
1. Africa de Sud decide in fiecare an cata putere instalata in regenerabile vrea si organizeaza licitatii de PPA pe 10-15 ani. In general s-a licitat 9-11eurocenti/KWh. Romania a inceput pe 35-40 eurocenti /KWh iar acum e dezastru. Milioane de certificate verzi nevandute si active de 6B EUR la risk maxim.
2. Uruguay instaleaza in jur de 200MW solar in fiecare an cu 7-8 centi /KWh. Din zecile de mii de companii se gasesc 2-3 care pot construi si la acest pret.
In Romania nu poate fi facut nimic strategic pentru ca micile, dar feroce, interese private distrug tot. Altii zic ca exista o lipsa crasa de experiza. Ultimii ministri ai energiei au demonstrat-o din plin.
Legea 220/2008, lege organica, s-a schimbat cu HG 57/2013. Acesta este cauza ca investitorii ocolesc Romania si nu faptul ca sunt taxe mari.
In sectorul minier sunt 120 de legi si regulamente ce trebuiesc urmate, unele se contrazic. Respecti una, te amendeaza pentru alta. Dovada clara de instabilitate legislativa. Toate aste duc la risk politic major cand vine vorba de Romania.
Toate discutiile astea academice despre strategii sunt un non-sense intr-ob tara cu un sistem legal foarte stufos si instabil.
Baiatul asta platit de petro este in mod sigur cel mai bun Lobbyst pentu petrol si gaze si cel mai feroce opozant pentru energiile regenerabile.
Cand ai o leafa de 45000 euro/luna e corect sa spui ca petrolul si gazele aduc progres iar energiile regenerabile nu sunt nici pe departe asa curate ci polueaza si ele si trebuie sa luam pozitie in dezvoltarea lor .
Cand petromul are actionari rusi e de vazut daca el ca roman nu e impotriva intereselor Romaniei si poporului nostru.