Acasă » Interes general » Macroeconomie » Niculae Havrileţ: Trei obiective de reglementare pentru ANRE în 2015

Niculae Havrileţ: Trei obiective de reglementare pentru ANRE în 2015

27 iulie 2015
Interes general
energynomics

Niculae Havrileț, președintele Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE)

havriletDezvoltarea şi adaptarea sistemului de reglementări pentru a răspunde exigenţelor impuse de liberalizarea pieţelor de energie şi cerinţelor privind asigurarea unui cadru de reglementare predictibil şi a unui climat investiţional stabil, fără a neglija securitatea energetică şi dezvoltarea durabilă, reprezintă o constantă a activităţii instituţiei noastre. În contextul provocărilor anului 2015, ANRE a continuat procesul de armonizare şi implementare a legislaţiei secundare adecvate dezvoltării pieţei interne de energie.

I. Liberalizarea pieţei gazelor şi întărirea mecanismelor concurenţiale

Liberalizarea pieţei de gaze are ca efect principal dezvoltarea concurenţei. Concret, liberalizarea acestei pieţe implică faptul că ANRE nu mai stabileşte preţul de furnizare a gazelor la clienţii finali, întrucât pe piaţa concurenţială preţurile se formează pe baza cererii şi ofertei.

Piaţa gazelor din România a fost deschisă gradual începând cu 2001. La 1 ianuarie 2007, piaţa a fost deschisă integral pentru clienţii noncasnici, iar la 1 iulie 2007 pentru toţi clienţii de gaze. Măsura a conferit tuturor clienţilor posibilitatea de a-şi exercita dreptul la eligibilitate şi a-şi alege furnizorul. În acelaşi timp, după liberalizarea integrală a pieţei a fost menținută furnizarea la preţuri reglementate şi posibilitatea clienţilor, indiferent de consumul anual, de a opta pentru regimul reglementat.

În 2014, ponderea cantităţilor consumate de clienţii casnici din totalul consumului a fost de 24,67%, iar numărul acestor clienţi reprezintă 94,70% din totalul clienţilor racordaţi la reţelele de gaze.

Începând din 1 august 2014 a intrat în vigoare sistemul de tarifare de tipul „intrare-ieşire” şi au fost aprobate venitul reglementat, venitul total şi tarifele de transport pentru activitatea de transport al gazelor prin sistemul național, cu valabilitate până în 30 septembrie 2015. De asemenea, începând de la 1 august 2014 au fost introduse tarife de transport pe tipuri de servicii, pe punct/grup de puncte de intrare/ieşire diferenţiate pe termen lung (cu durata de un an) şi pe termen scurt (zi, lună, trimestru).

ANRE a continuat implementarea paşilor programaţi pentru 2014 din foile de parcurs pentru liberalizarea preţurilor gazelor şi a respectat prevederile legale privind evoluţia preţului pentru producţia internă. Astfel, la nivelul anului 2014, preţurile finale reglementate au înregistrat:

  • o creştere de aproximativ 3% pentru clienţii casnici şi producătorii de energie termică, numai pentru cantitatea de gaze utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice destinată consumului populaţiei, faţă de 10% estimată conform calendarului;
  • o creştere de aproximativ 1% pentru clienţii noncasnici, cu excepţia producătorilor de energie termică, pentru cantitatea de gaze utilizată la producerea de energie termică în centralele de cogenerare şi în centralele termice care este destinată consumului populaţiei, faţă de 18% estimată conform calendarului.

Accesul la informaţie

Clienţii finali trebuie să aibă acces la informaţii legate de ofertele furnizorilor de gaze, pentru a putea opta pentru ofertele cele mai avantajoase, în funcţie de profilul de consum. În aceste condiţii, punerea la dispoziţie a unor mijloace de informare variate şi la îndemână reprezintă o măsură esenţială pentru a le permite să realizeze evaluări şi comparaţii între oferte, alegând să încheie în cunoştinţă de cauză un contract de furnizare de gaze. Astfel, începând cu 1 ianuarie 2015, ANRE a instituit un set de măsuri legislative care să asigure accesul clienţilor finali la informaţiile privind condiţiile comerciale de furnizare a gazelor, în etapele precontractuală şi contractuală.

Transparenţa în tranzacţiile cu gaze

Prin coerenţa măsurilor de reglementare adoptate, ANRE şi-a propus să sprijine procesul de tranzacţionare transparentă pe piaţa centralizată. În acest sens, la 30 decembrie 2014, ANRE a publicat un proiect de ordin care vine să crească transparenţa pe cele două platforme autorizate: OPCOM şi Bursa Română de Mărfuri.

După modelul pieţei de energie electrică, platformele de tranzacţionare cu gaze vor fi obligate să publice pe site-ul lor, după încheierea fiecărei sesiuni de licitaţie, următoarele informaţii:

a) lista participanţilor la licitaţie, dacă aceasta cuprinde cel puţin 3 participanţi;
b) pentru fiecare tranzacţie încheiată pe termen mai mare sau egal de o lună, rezultatele licitaţiei, precizând tipul de produs tranzacţionat, preţul de pornire și adjudecare, cantitatea contractată şi perioada de livrare;
c) pentru tranzacţiile încheiate pe termen mai scurt de o lună, cotaţiile din ziua precedentă la deschiderea zilei bursiere şi cotaţiile curente înregistrate la închiderea zilei bursiere (media ponderată a preţurilor înregistrate), precum şi totalul volumelor tranzacţionate.

Mai mult decât atât, operatorii pieţei centralizate au obligaţia de a publica pe site tarifele şi comisioanele practicate, ceea ce ne poate ajuta să putem discuta despre un preţ al pieţei. Acest Ordin, deocamdată în faza de proiect, este mai mult decât necesar şi ANRE a pledat de-a lungul timpului pentru transparentizarea tranzacţiilor.

II. Monitorizarea consumurilor energetice şi reducerea costurilor

Serviciile de management energetic prezintă o importanță majoră în cadrul unei societăţi, în monitorizarea consumurilor energetice şi reducerea costurilor aferente prin implementarea unui plan de îmbunătăţire a eficienţei energetice, cu măsuri care să conducă la economii de energie măsurabile, cu efecte vizibile în scăderea costurilor.

Analiza multor programe de management energetic implementate în diferite sectoare de activitate a demonstrat că:

  • se pot obţine economii de energie şi băneşti de 5-15%, în timp foarte scurt, cu costuri minime sau fără costuri, prin aplicarea unui management energetic agresiv;
  • se pot obţine economii de energie şi băneşti de până la 30%, cu costuri mici şi medii, cu o perioadă scurtă de amortizare.
  • prin realizarea unor investiţii cu costuri mari în tehnologii şi echipamente moderne se pot obţine economii de 50-70%, cu perioade de amortizare de până la 6 ani.

În acest context, în cadrul ANRE a fost înfiinţat Departamentul pentru Eficiență Energetică, având ca una dintre responsabilităţi atestarea managerilor energetici. În decembrie 2014 au fost emise condiţiile pentru atestarea managerilor energetici pentru industrie, atestarea managerilor energetici pentru localităţile cu peste 20.000 de locuitori şi pentru agrearea societăţilor prestatoare de servicii energetice care asigură managementul energetic.

Dând curs solicitărilor operatorilor economici, au fost introduse noi domenii de licenţă, eligibile pentru atestarea managerilor energetici, cum ar fi inginerie electronică şi telecomunicaţii, ingineria transporturilor, ingineria materialelor, ingineria mediului.

III. Promovarea energiei din resurse regenerabile

Promovarea producerii energiei electrice din surse regenerabile (E-SRE) reprezintă un imperativ al perioadei actuale la nivelul UE. Având în vedere nivelul relativ ridicat al costurilor investiţionale aferente, toate statele europene au instituit sisteme de sprijin pentru producerea E-SRE.

În 2014, capacitatea instalată în centralele care au beneficiat de certificate verzi a fost de 4.733 MW, iar producţia care a beneficiat de sistemul de promovare a fost de 7.859 GWh.

În urma intrării în vigoare a Orientărilor Comisiei Europene privind ajutorul de stat pentru mediu şi energie, pentru perioada 2014-2020, ANRE a elaborat un proiect de reglementare pentru stabilirea preţurilor reglementate de vânzare şi a regimurilor de comercializare a E-SRE în centrale cu puteri instalate mai mici de 500 kW. Metodologia stabileşte regulile de preluare şi comercializare, modul de calcul al preţurilor reglementate de vânzare, regulile de acreditare a producătorilor care se încadrează în această categorie şi care optează pentru vânzarea energiei electrice la preţ reglementat.

Totodată, Parlamentul României a aprobat legea care introduce, printre altele, instituirea unei scheme de ajutor de stat prin preţuri reglementate.

Eficiență, integrare, informare

Pentru anul 2015, ne propunem creşterea eficienţei pieţelor de energie şi integrarea acestora în piaţa europeană, armonizarea legislaţiei secundare cu prevederile legislaţiei primare şi ale codurilor europene, dezvoltarea platformelor de tranzacţionare, aplicarea prevederilor regulamentelor europene privind integritatea şi transparenţa pieţelor şi dezvoltarea infrastructurii, asigurarea integrării surselor de energie regenerabile într-un mod sigur şi fiabil, încurajarea investiţiilor în reţele inteligente, informarea şi protecţia consumatorilor.

––––––––––––-

Articolul integral poate fi citit în numărul din iunie 2015 al energynomics.ro Magazine.

Dacă vrei să primești gratuit numărul următor (septembrie 2015), în format tipărit, scrie-ne la adresa [email protected], pentru a te include în lista de distribuție.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *