Piața EU ETS, care acoperă aproximativ 40% din emisiile UE (sectorul energetic, instalațiile industriale de peste 20MW și aviația), își va extide în curând domeniul de aplicare și către transportul maritim, ceea ce va conduce la o oferă mai redusă de certificate și, implicit, o creștere a prețurilor acestora, conform Carbon Expert.
Astfel, navele mari cu un tonaj brut de peste 5.000t trebuie să se conformeze, după modelul celorlalte sectoare de activitate din EU ETS, cu o cotă tot mai mare din emisiile lor: 40% în 2024, 70% în 2025 și 100% în 2026. Vasele de dimensiuni mai mici, precum și emisiile non-CO2 provenite din transportul maritim, cum ar fi metanul și N2O vor fi incluse mai târziu, cel mai probabil din 2026.
În plus, ambiția generală de reducere a emisiilor EU ETS până în 2030, comparativ cu 2005, a crescut de la 55% (propunerea inițiala a Comisiei) la 62%.
Votul pozitiv din Parlamentul UE a avut loc în decembrie 2022 și ar însemna aproximativ 23 de milioane de tone mai puține emisii de CO2 în comparație cu propunerea Comisiei UE din 2021, fiind mult mai ambițios decât ținta anterioară de reducere, de 43%.
Pentru a obține această reducere a emisiilor de CO2 de 62%, legiuitorii au convenit asupra unei redimensionari a emisiilor UE:
- 90 de milioane de certificate EUA vor fi scoase de pe piață în 2024, iar în 2026 urmează alte 27 de milioane de EUA;
- Întregul plafon european de emisii va fi redus cu 4,3% anual din 2024 până în 2027;
- Din 2028, factorul de reducere liniară va crește la 4,4%;
- Rezerva de stabilitate a pieței va continuă să retragă 24% din surplusul de certificate;
Toate aceste reduceri vor duce la o oferta semnificativ mai mică de certificate EUA, ceea ce înseamnă o creștere a prețurilor în următorii ani, în speranța stimulării unei mai mari decarbonizari, în special în sectoarele industriale.
Schimbări fundamentale au loc și în sectorul industrial, în special prin eliminarea treptată a alocărilor gratuite de EUA. Începând cu 2026, numărul de alocări gratuite predate industriilor va fi redus treptat până în 2034, când industriile trebuie să-și procure toate certificatele necesare prin intermediul mecanismului de licitație sau de pe piață, potrivit EnergyPost.
Pe lângă acele sectoare care fac deja parte din EU ETS, multe emisii provenite de la alte activități din UE nu fac parte dintr-o schemă de stabilire a prețurilor emisiilor. După o perioadă lungă de incertitudine cu privire la perspectivele sale, acum este clar: un al doilea sistem de comercializare a emisiilor (EU ETS II) va fi implementat și pentru clădiri și sectorul transporturilor, începând cu 2025, au mai spus specialiștii.