Trecerea timbrului auto de mediu în costul combustibililor va aduce consumatorilor și transportatorilor un cost suplimentar de peste 1%, majorând inflația.
Dacă până în prezent taxa, considerată ilegală de Uniunea Europeană, era plătită de cumpărătorii de autovehicule, acum guvernul intenționează să o mascheze în costul combustibililor. Astfel, grupul interministerial de lucru pentru găsirea unei soluții pentru returnarea timbrului auto de mediu pare să fi ajuns la o decizie – potrivit unor surse guvernamentale citate de cursdeguvernare.ro.
Soluția constă în modificarea legislației după principiul ”poluatorul plătește”, astfel încât cumpărătorii de autovehicule să nu mai plăteasca taxa.
Potrivit acelorași surse, e vorba de un adaos de 5 bani (0,05 lei) la litrul de combustibil, bani care vor ajunge în conturile administrate de Ministerul Mediului – autoritate care are de restituit taxele percepute până acum.
Cum litrul de combustibil se apropie de 5 lei, majorarea ar urma să fie în cuantum net de aproximativ 1%, la care se adaugă și taxa pe valoarea adăugată – un nou exemplu de dublă taxare pe energie, după accize.
Curtea de Justiție a Uniunii Europene a decis pe data de 9 iunie 2016 că taxa de primă înmatriculare percepută de România cumpărătorilor de mașini este ilegală din punct de vedere al legislației UE, după ce România a extins-o și la autovehiculele noi pentru a evita discriminarea pentru care mai fusese o dată condamnată.
Odată stabilită sursa de finanțare, grupul de lucru va stabili și cum și în cât timp vor fi restituite sumele către cei care le vor revendica.