Propunerea Comisiei Europene privind noile limite pentru emisii de dioxid de carbon a produs multe dezamăgiri. Dar o serie de noi guverne ale Europei, cât și schimbarea pozițiilor Berlin-ului – va aduce noi ținte pentru cei ce doresc o creștere a electro-mobilității.
În noiembrie, când Comisia Europeană și-a prezentat propunerea privind noi limite pentru CO2 pentru autovehicule pentru perioada de după 2020, aceasta nu era tocmai ceea ce doreau organizațiile de mediu și multe din guverne.
Primarii a nouă capitale ale UE, printre care Paris, Roma, Amsterdam, Madrid, Bruxelles și Sofia, au scris Comisiei luna trecută solicitând o țintă mai ridicată și un mandat pentru producătorii de vehicule de a produce un număr minim de vehicule electrice – cum este legiferat și în California și China. Ei nu au avut câștig de cauză în nici unul din cazuri, potrivit Euractiv.com.
Comisia a propus o reducere cu 30% a emisiilor de CO2 provenite de la autoturisme până în 2030, cu mult mai mică decât cele 50% propuse de organizațiile de lobby pentru mediu. De asemenea, nu a stabilit o cotă minimă pentru vehiculele electrice, spunând că preferă o abordare neutră din punct de vedere tehnologic.
Realitatea a fost că o țintă mai mare ar fi blocat consultările cu guvernele naționale în Consiliul celor 28 de state membre ale UE, care ar fi reduce în mod inevitabil ținta și ar fi eliminat cotele propuse.
Opoziția a fost deosebit de puternică în cazul guvernului german, unde industria auto a țării a făcut lobby atât pe lângă Bruxelles, cât și la Berlin.
Dar lucrurile s-au schimbat din noiembrie.
Există noi guverne în Italia, Spania și în curând, în Slovenia. În Italia, populistul Five Star Movement, partenerul majoritar al noului guvern de coaliție, a susținut cotele pentru vehiculele electrice. La fel și noul guvern condus de socialiști în Spania.
Dar poate cea mai mare schimbare a venit de la Berlin, unde noul cabinet a preluat funcția în martie. În această săptămână, un document intern al ministerului mediului german a fost difuzat către mass-media, arătând că ministerul cere o reducere de 50% până în 2030 și de 25% până în 2025.
Lucrarea face parte dintr-o consultare guvernamentală internă, iar ideea ar putea fi încă ucisă din fașă de ministerele Economiei sau Transporturilor din Germania. Dar, având în vedere durerile de cap create de Dieselgate, ambele ministere au probleme în continuare, încât ar putea să evite o confruntare cu ministerul Mediului
Mai important, informația a semnalat celor care au cerut o țintă mai mare că s-ar putea să aibă un nou aliat în Berlin.
Guvernul olandez se numără printre cei ce solicită o țintă mai mare. Acesta simte că este momentul potrivit pentru a determina co-legislatorii să consolideze propunerea Comisiei.
Miercuri, Olanda a găzduit un eveniment la reprezentanța permanentă olandeză la UE, prezentând un nou raport efectuat de firma TNO, care arată că un obiectiv de 50% ar fi fezabil și ar duce la o creștere semnificativă a producției de vehicule electrice.
Evenimentul a fost co-găzduit de Franța și Luxemburg, care au susținut, de asemenea, o cotă mai mare în ceea ce privește reducerea emisiilor de CO2 în transporturi și mobilitate electrică.