Oficialii grupului austriac OMV, care controlează Petrom, i-au întrebat pe reprezentanţii Bulgartransgaz care sunt oportunităţile de transport a gazelor din România în Bulgaria, potrivit lui Georgi Gegov, şeful transportatorului bulgar de gaze.
Novinite notează că Gegov a declarat că întrebarea i-a fost pusă de Reinhard Mitschek, vicepreşedinte senior pentru logistica gazelor în OMV. Potrivit presei bulgare, Mitschek a întrebat dacă există oportunităţi să rezerve capacitatea disponibilă din sistemul bulgar de transport începând din 2016. Reprezentantul Bulgartransgaz a spus că sistemul de tranzit a fost aproape în întregime închiriat de Gazprom până în 2030, dar că există posibilitatea utilizării a 5 miliarde de metri cubi capacitate disponibilă în sistemul naţional bulgar de transport.
Oficialul Bulgartransgaz a spus că Bulgaria are în plan să construiască o conductă de la Varna la Oryahovo, cu o capacitate de 45 de miliarde de metri cubi de gaze pe an. Această conductă poate transporta gaze din România. Ştirea a resuscitat, în piaţa noastră, scenariul că OMV va transporta pe la bulgari şi nu pe la noi gazul din Marea Neagră.
Unii analişti susţin că este normal ca OMV să ducă de acum grija rutelor de transport şi să ia Bulgaria în considerare ca back-up pentru gazele din Marea Neagră, deşi încă nu s-a încheiat etapa de explorare:
„România este o ţară care în ultimii ani nu şi-a îndeplinit planurile de investiţii, fie că vorbim de autorităţi centrale şi locale, fie că vorbim de companii de stat. Până în 2012, Transgaz a fost o astfel de companie. Instaurarea unui management profesionist a schimbat situaţia, dar încă există temerea că politicul poate pune beţe în roate, prin diverse moduri, implementării investiţiilor asumate de management. Şi aici includem memorandumul semnat de Transgaz cu Petrom şi Exxon pentru transportul pe teritoriul românesc a gazelor din Marea Neagră”.
Aceştia atrag atenţia că OMV îşi face calcule în baza mai multor elemente de cost, respectiv redevenţa pentru gaze în România versul Bulgaria, preţul gazelor din România şi din Bulgaria, costul conductei pentru a aduce gazul la ţărm, dar mai ales tariful de transport a unor multe milioane de metri cubi de gaze care trebuie transportate către consumatorii din regiune.
Autorităţile noastre au exclus varianta transportării gazelor din Marea Neagră pe alt teritoriu decât cel românesc, invocând înţelegerea scrisă dintre Petrom Exxon şi Transgaz. Transgaz are deja o rută de conectare, care se leagă şi cu Bulgaria şi cu Ungaria.