Acasă » Uncategorized » OMV Petrom şi Rompetrol Rafinare, în Top 500 Coface pentru ECE

OMV Petrom şi Rompetrol Rafinare, în Top 500 Coface pentru ECE

2 septembrie 2016
Uncategorized
energynomics

România are 63 de companii în topul primelor 500 din Europa Centrală şi de Est în funcţie de cifra de afaceri şi se află pe locul al patrulea în regiune, potrivit unui clasament realizat de compania internaţională de asigurări de credit Coface, prezentat joi într-o conferinţă de presă.

Prima companie românească prezentă în top este Automobile Dacia, poziţionată pe locul 17, după ce a finalizat anul trecut cu afaceri de 4,2 miliarde de euro. Urmează OMV Petrom Marketing SRL, pe locul 24, cu o cifră de afaceri de 3,2 miliarde de euro şi OMV Petrom SA, cu 3 miliarde de euro. Pe locul patru se află Rompetrol Rafinare, cu afaceri de 2,1 miliarde de euro în 2015.

“Cifra de afaceri a companiilor româneşti prezente în top a crescut cu 2,4%, comparativ cu anul precedent, în timp ce profitul net a scăzut cu 12%”, a declarat Eugen Anicescu, country manager Coface România, citat de Agerpres.

Totodată, una din cinci companii româneşti prezente în top a înregistrat pierderi în 2015, similar companiilor poloneze, în timp ce, în Cehia şi Ungaria, aproximativ o firmă din 10 a avut rezultate negative.

“Acţionariatul companiilor din România prezente în top este 21% local, restul fiind multinaţionale. Situaţia stă diferit pentru companiile din Polonia, cu 43% acţionariat local şi cele din Cehia, cu 37% acţionariat local. Deci este clar că avem mult mai puţin capital autohton”, a mai spus Anicescu.

În România, principalul motor de creştere a fost consumul, spre deosebire de alte ţări din regiune, unde un impact mare a avut absorbţia fondurilor europene.

“Am constatat că România are cea mai mare rată a insolvenţei din regiune, de 4,05%, iar Polonia are cea mai mică rată a insolvenţei, din 0,04%”, a continuat reprezentantul Coface.

“Poziţionarea companiilor româneşti în Top 500 ECE rămâne sub potenţialul economiei. Evoluţia fostelor sau actualelor companii de stat nu este similară cu cele din alte ţări. Restructurarea s-a realizat târziu la companiile de stat, care sunt departe de performanţele din alte ţări. De exemplu, Petrom a fost privatizată foarte târziu. În schimb, MOL, prin extindere, a reuşit să ajungă în top 3 din regiune, în timp ce Petrom este limitată la piaţa locală. Companiile româneşti, în general, sunt limitate la pieţele din România, iar aici ţara noastră pierde mult din potenţial, prin lipsa viziunii la nivel de expansiune în regiune”, a mai spus Anicescu.

El a subliniat că restructurarea companiilor de stat poate duce la o creştere reală a lor, dând exemplu Hidroelectrica, producător de energie care, după patru ani de insolvenţă, se află în acest an pe locul 252 în acest top.

Totodată, analiza arată că rata medie de creştere economică în regiune a fost 3,3%, cea mai mare creştere fiind în Cehia, de 4,5%, în principal ca urmare a absorbţiei fondurilor europene.

România se află pe locul patru în regiunea analizată, în funcţie de numărul ţărilor din top, după Polonia, Cehia şi Ungaria. “Deşi România are al treilea PIB din regiune, noi nu ne regăsim în top 3”, a adăugat şeful Coface România.

Cele 500 de companii din clasament au o cifră de afaceri cumulată de 593 de miliarde de euro, în creştere cu 4,2%, în timp ce numărul angajaţilor a fost mai mare cu 0,5%. Sectorul cu prezenţa cea mai importantă este cel de petrol şi gaze, care este prezent în top cu 111 companii.

Primele trei companii din regiune sunt PKN Orlen (Polonia), GE Hungary şi MOL (Ungaria).

“Prima clasată, PKN Orlen, a avut anul trecut o scădere a cifrei de afaceri de 17%, ajungând la 20 de miliarde de euro, însă a avut un profit în creştere de 155%”, a spus, la rândul său, Nicoleta Mărunţelu, deputy business information manager în cadrul Coface România.

Pentru acest an, reprezentanţii Coface se aşteaptă ca noul buget UE să nu mai contribuie la fel de puternic ca în 2015, întrucât se află la începutul execuţiei.

“În 2016, va dispărea efectul atragerii fondurilor europene şi va rămâne consumul ca motor de creştere, fiind pe un trend foarte bun, astfel că vor continua să crească firmele din retail. Totodată, ne aşteptăm şi la un impact al evenimentelor externe şi rămâne de văzut ce efect va avea Brexit-ul asupra exporturilor din regiune”, a mai spus Eugen Anicescu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *