OMV Petrom, cea mai mare companie integrată de energie din Europa de Sud-Est, va produce combustibil sustenabil pentru aviație la rafinăria Petrobrazi prin co-procesarea uleiului de rapiță produs pe piața locală. Primele cantități de test sunt estimate pentru luna iulie a acestui an. Produsul va contribui la diminuarea emisiilor de CO2 din zborurile comerciale.
Astfel, Petrobrazi va fi prima rafinărie din România care va produce combustibil sustenabil pentru aviație (SAF).
SAF-ul produs la rafinăria Petrobrazi poate contribui la diminuarea emisiilor de CO2 rezultate din zborurile comerciale cu aproximativ 70% față de combustibilul convențional.
„Producția de SAF face parte din obiectivele noastre strategice și credem că va deveni principala alternativă pentru atingerea obiectivelor climatice din industria aviatică. Ne propunem ca la nivelul anului 2030 sa avem o producție anuală de SAF și HVO (ulei vegetal hidrotratat) de circa 450 de mii de tone,” a declarat Radu Căprău, membru al Directoratului OMV Petrom, responsabil pentru activitatea de Rafinare și Marketing.
Noul test s-a bazat pe primul pilot de co-procesare a uleiului de rapiță, finalizat cu succes, la rafinăria Petrobrazi, în iulie 2020. OMV Petrom a fost certificat ca producător HVO pe baza auditului CERTROM, în conformitate cu cerințele schemei voluntare International Sustainability and Carbon Certification (ISCC-EU). Acesta este un sistem recunoscut de Comisia Europeană pentru certificarea materialelor sustenabile ce respectă cerințele legale ale Directivei privind promovarea utilizării Energiei din Surse Regenerabile (RED). Utilizarea HVO reduce cu minim 65% emisiile de CO2 față de motorina convențională.
Petrobrazi va deveni astfel prima rafinărie certificată ISCC din țară care produce SAF și HVO prin co-procesarea materiilor prime de natură biologică. SAF-ul produs la rafinăria Petrobrazi pentru zborurile comerciale va contribui la reducerea cu aproximativ 70% a emisiilor de CO2 față de combustibilul convențional.
În același timp, compania are în vedere extinderea capacităților de producție în viitor pentru a realiza combustibili sustenabili avansați, obținuți dintr-o gamă variată de materii prime reziduale (ex: uleiul alimentar uzat).
Pentru a îndeplini dezideratele Comisiei Europene privind atingerea obiectivelor climatice, planul actual include utilizarea a cel puțin 63% SAF din necesarul de combustibil pentru aviație până în 2050 pentru transportul aerian din UE. Combustibilii sustenabili vor juca un rol major în decarbonizarea acestui sector.
România este unul dintre cei mai mari producători de rapiță din Uniunea Europeană, situându-se pe locul 4, în 2021. Conform Institutului Național de Statistică, cea mai mare parte a producției este exportată ca materie primă (semințe), doar o parte din cantitățile obținute fiind valorificate pe plan intern. Prin utilizarea uleiului de rapiță obținut local în producerea de carburanți sustenabili pentru aviație, compania contribuie la extinderea lanțului valoric al rapiței în România.