Acasă » Interes general » ONU: Va fi nevoie de sute de mld. USD pentru decarbonizarea transportului maritim

ONU: Va fi nevoie de sute de mld. USD pentru decarbonizarea transportului maritim

28 septembrie 2023
Interes general
energynomics

Investiții de sute de miliarde de dolari vor fi necesare până în 2050 pentru decarbonizarea transportului maritim, o rotiță esențială din comerțul mondial dar care este responsabilă pentru 3% din emisiile mondiale de gaze cu efect de seră, avertizează ONU, relatează AFP.

Transportul maritim şi navele sale gigantice reprezintă peste 80% din volumul schimburilor comerciale mondiale iar emisiile sale de gaze cu efect de seră au crescut cu 20% în decursul unui deceniu, ca urmare a mondializării economiei şi a delocalizării lanțurilor de producție, subliniază Conferința Națiunilor Unite pentru Comerț şi Dezvoltare (UNCTAD), în raportul său anual cu privire la transportul maritim.

Chiar dacă decarbonizarea este urgentă „trebuie găsit un echilibru între sustenabilitatea ecologică, respectarea reglementărilor şi exigențele economice pentru a asigura transportului maritim un viitor prosper, echitabil şi rezilient”, a subliniat secretarul general al UNCTAD, Rebeca Grynspan, conform Agerpres.

Însă, nota de plată pentru decarbonizarea transportului maritim va fi una colosală. UNCTAD estimează că, până în 2050, va fi nevoie de o sumă cuprinsă între 8 şi 28 de miliarde de dolari pe an pentru decarbonizarea navelor şi investiții mult mai importante, cuprinse între 28 şi 90 de miliarde de dolari pe an, vor fi necesare pentru a pune la punct infrastructura globală pentru utilizarea carburanților fără emisii de carbon.

În plus, aceste costuri vor afecta în mod disproporționat micile state insulare şi țările cele mai puțin dezvoltate care depind puternic de transportul maritim, subliniază UNCTAD. În acest sens, UNCTAD preconizează introducerea unui sistem universal care ar permite evitarea unei „decarbonizări cu două viteze”.

Potrivit UNCTAD, taxele sau contribuțiile „plătite în raport cu emisiile navelor pot încuraja la acțiune, la promovarea competitivității carburanților alternativi şi la reducerea decalajului de costuri cu carburanții convenționali”, explică directorul de tehnologie şi logistică din cadrul UNCTAD, Shamika N. Sirimanne. „Aceste fonduri ar putea de asemenea facilita investițiile în porturi ale micilor state insulare şi țărilor cele mai puțin dezvoltate, punând accentul pe adaptarea la schimbările climatice, reformarea comerțului şi transporturilor precum şi pe conectivitatea digitală”, a adăugat Shamika N. Sirimanne.

În prezent, 99% din flota mondială depinde încă de carburanții convenționali. Raportul UNCTAD precizează că 21% din navele aflate în prezent în faza de comandă sunt concepute pentru combustibili alternativi.

În paralel are loc un fenomen de învechire a flotei mondiale. La începutul lui 2023, navele comerciale aveau în medie 22,2 ani, adică cu doi ani mai mult decât în urmă cu zece ani şi peste jumătate din flota mondială are peste 15 ani, arată statisticile UNCTAD.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *