AUTOR: ȘTEFAN BOTEZATU
Propunerile recente ale ANRE and schimbările legislative planificate pot avea un impact negatic asupra investiţiilor realizate în sectorul energiei regenerabile din România. Legislaţia actuală (Legea Energiei Regenerabile) a fost introdusă pentru a se încuraja creşterea producţiei de energie din resurse regenerabile, ca răspuns la Directiva 2009/28/EC, care în esenţă spune că, până în 2020, 24 % din consumul final de electricitate din România trebuie să provnă din resurse regenerabile. Mai mult, Strategia Energetică a României pentru 2007-2020 prevede ca raportul de electricitate generată din regenerabile şi care se află în balanţa energetică finală a consumului ar trebui să fie cel puţin de 35 % până în 2015 şi 38 % până în 2020.
Legea Energiei Regenerabile a fost promulgată în 2008, dar scheme de sprijin pentru producţia acestui tip de energie a început să fie aplicată de la jumătatea lui 2011. Conform acestei scheme, producătorilor de energie regenerabilă le sunt alocate un anumit număr de certificate verzi (CV) pentru fiecare MWh de electricitate generat şi preluat în sistem pentru a fi livrat consumatorului, în timp ce furnizorii de energie electrică sunt obligaţi să achiziţioneze o anumită cotă din aceste CV. Perioada de sprijin depinde de tipul resurse regenerabile (eoliană, solară, hidro, biomasă) şi de tipul de instalaţie (nouă ori retehnologizată). Această perioadă de sprijin poate ajunge până la 15 ani pentru electricitatea generată în instalaţiile complet noi.
Propunerile ANRE
Pentru a beneficia de schema de sprijin, producătorii de energie electrică din resurse regenerabile trebuie să fie acreditaţi de ANRE. ANRE este însărcinat şi cu monitorizarea activităţilor lor şi pregătirea rapoatelor anuale. Dacă monitorizarea scoate la iveală o supracompensare, ANRE poate propune o tăiere a numărului de CV pentru noi beneficiari/noi intraţi pe piaţă.
Pe 29 martie 2013 ANRE a publicat Raportul de Monitorizare de Piaţă a CV pentru 2012, care a concluzionat că supracompensarea a apărut în 2012 cu privire la energia eoliană, solară şi hidro. Prin urmare, autoritatea a propus o tăiere a numărului de CV care să fie acordate noilor producători de energie din aceste resurse.
Schimbări aduse Legii Energiei Regenerabile
În paralel cu monitorizările ANRE, Guvernul a lucrat la o serie de drafturi de ordonanţe care să amendeze Legea Energiei Regenerabile. Numerele de CV/MWh sunt văzute ca excesive, în special cele ce privesc energia solară, deoarece costurile cu investiţiile sunt semnificativ mai mici decât cele estimate şi pe baza cărora a fost realizată schema de suport. Acest fapt duce la o supracompensare sistematică. Costurile generate de schema de suport prin CV au crescut semnificativ, încărcând suplimentar facturile gospodăriilor şi afectând negativ mari consumatori industriali. De asemenea, capacităţile de producţie de energie regenerabilă au depăşit cu mult capacitatea curentă a infrastructurii de transmisie şi distribuţie.
Schimbările care sunt luate în considerare includ:
– Suspendarea temporară şi parţială a unui anumit număr de CV pentru unităţile eoliane, hidro şi fotovoltaice
– Corecţii asupra mecanismului de calcul a cotelor obligatorii de achiziţie trimestrială de CV
– Amendamente asupra mecanismului de garantare a fondurilor, aplicabile furnizorilor care nu respectă cotele obligatorii trimestriale.
– Abrogarea cazurilor exceptate şi reducerea plafonului în relaţie cu ajustarea numărului de CV în eventualitatea în care schema de suport este aplicată cumulativ cu alte forme de ajutor de stat.
– Exceptarea parţială a consumatorilor mari de la schema de suport
– Plafon maxim anual şi garanţii financiare adiţionale pentru acele unităţi de energie regenerabilă care cer să fie conectaţi la reţea.
– Schimbări privind calendarul de monitorizare al ANRE (e.g. rapoartele de monitorizare să fie realizate semestrial, nu anual) şi abrogarea clauzei de amânare, ce asigură că orice reducere în numărul de CV nu se va aplica mai devreme de 2015 (2014, în cazul proiectelor de energie solară)
– Posibilitatea pentru producători să intre în înţelegeri bilaterale (doar pentru producători care au până la 5 MW capacitate instalată) şi înţelegeri reglementate pentru trading de electricitate generată din resurse regenerabile.
Conforma draftului actual, scopul unui anumit număr de măsuri va trebui să fie clarificat prin mijloacele legislaţiei secundare create de ANRE, precum cele ce privesc amânarea unor CV şi mecanismele de recuperare ori funcţionarea fondului de garantare pentru CV. Ar fi preferabil ca aceste specificaţii să fie incluse mai degrabă în textul ordonanţei decât să fie lăsate în seama ANRE, deoarece rămâne neclar când sau cum autoritatea va implementa această legislaţie secundară.
Zilele climatului favorabil pentru investiţii în sistemul de energie regenerabilă ar putea fi numărate
În plus, limitarea plafonului maxim anual pentru licenţe ale unor noi capacităţi de producţie introduce incertitudini serioase privind posibilitatea de a beneficia de Schema de sprijin prin CV, în ciuda investiţiei realizate până în etapa de acreditare. Acest lucru ar putea fi interpretat ca o măsură anticompetiţională şi discriminatoare, şi ca o încălcare a standardelor corecte şi echitabile de protecţie a unei investiţii. Perioada de dezbateri publice de 30 de zile s-a încheiat în această lună. Ar putea avea loc unele schimbări privind textul ordonanţei înainte ca acesta să fie înaintat Comisiei Europene pentru aprobare. Dar nu este nicio urmă de îndoială că, odată adoptate, aceste măsuri vor avea un impact negatic asupra sectorului de energie regenerabilă. Zilele climatului favorabil pentru investiţii în sistemul de energie regenerabilă ar putea fi numărate.
Ştefan Botezatu este partener şi coordonatorul departamentului de litigii precum şi coordonator pe zona de energie al biroului companiei de avocatură Kinstellar din Bucureşti. Pentru mai multe detalii intrati pe profilul energynomics.ro.