Proiectul Nord Stream 2 nu aduce o sursă nouă pe piața europeană de energie și nu are flexibilitatea pe care o asigura tranzitul prin Ucraina, prin capacitățile de stocare pe care le deține acest stat. Cantitatea de gaze naturale ce poate fi transportată prin Nord Stream 2 este constantă și nu poate fi corelată cu variațiile de cerere, așa cum sunt vârfurile de consum pe timp de iarnă, a spus expertul EFOR Otilia Nuțu, conform financialintelligence.ro.
Pentru a imprima flexibilitate acestei rute ar trebui ca Germania să-și construiască propriile capacități de stocare, ceea ce ar necesita investiții foarte scumpe, iar ulterior prețul de vânzare a gazelor ar include și tarifele de înmagazinare. Consecința imediată a proiectului este, însă, că „pedepsește” Ucraina, prin faptul că o privează de tarifele de tranzit care erau plătite până acum.
”Partenerii europeni din proiectul Nord Stream 2 doar au acordat împrumuturi, pe care ar urma să și le recupereze din tarifele de transport. Unele dintre aceste companii din Uniunea Europeană au și alte afaceri cu Gazprom. Probabil, aici ar trebui să ne uităm pentru a vedea beneficiile economice de care au parte susținând proiectul. Unii dintre partenerii respectivi au început să se gândească la faptul că ar trebui să renunțe la acele împrumuturi, existând riscul nefinalizării gazoductului, situație în care nu și le vor recupera. Acest lucru nu înseamnă că celelalte afaceri pe care le au cu Gazprom nu au acoperit deja costurile implicării lor în Nord Stream 2. Vorbim de schimbul de active dintre OMV și Gazprom, de exemplu, și de beneficiile pe care le-a implicat”, a spus ea.
În plus, Ucraina va pierde 3 miliarde USD anual din neîncasarea tarifelor de tranzit, estimativ. Dar, Nord Stream 2 nu a apărut cu o intenție directă de penalizare a acestui stat, din partea Germaniei. De fapt, proiectul a fost promovat cu un lobby foarte puternic al partenerilor europeni implicați, iar într-o astfel de situație guvernele statelor democrate trebuie să răspundă rapid la presiuni venite din partea unor actori importanți.
”Nord Stream 2 va diviza Europa. A fost foarte greu ca Uniunea Europeană să-și construiască o politică energetică comună, iar Gazprom a avut tendința să facă abuz de poziție dominantă, jucând cu fiecare Stat Membru un joc diferit. Acest aspect este reflectat și de investigațiile întreprinse în anii trecuți de Directoratul General pentru Concurență (n.r. din cadrul Comisiei Europene). A încercat să divizeze Uniunea, deoarece Europa în ansamblul ei are o putere de negociere relativ egală cu compania rusă, ceea ce nu mai e valabil dacă fiecare Stat Membru negociază separat. Este o chestiune de echilibru de putere, dat fiind faptul că Gazprom aplică această politică de divizare, care afectează securitatea Uniunii Europene”, a adăugat Otilia Nuțu.