Parlamentul European a adoptat, marți, mai multe acte legislative cheie care fac parte din pachetul „Pregătiți pentru 55 în 2030”, precum reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii al UE, inclusiv pentru sectorul aerian şi maritim, un nou instrument de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon şi un fond pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice care va combate sărăcia energetică, informează Reuters şi AFP.
Reforma sistemului de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) a fost adoptată cu 413 de voturi pentru, 167 împotrivă şi 57 abțineri. Ea creşte nivelul de ambiție al ETS. Astfel, emisiile de gaze cu efect de seră din sectoarele acoperite de ETS trebuie reduse cu 62% până în 2030 comparativ cu nivelurile din 2005. De asemenea, ea elimină treptat certificatele gratuite pentru companii din 2026 până în 2034 şi creează un nou sistem ETS II separat pentru carburanții din transportul rutier şi pentru clădiri, care va stabili prețul emisiilor din aceste sectoare începând cu 2027 (sau 2028 dacă prețurile la energie sunt excepțional de ridicate), conform Agerpres.
În plus, pentru prima oară, Parlamentul Europeană a votat să includă în ETS emisiile de GES din sectorul maritim (500 de voturi pentru, 131 împotrivă and 11 abțineri) şi a convenit să revizuiască ETS pentru aviație (463 de voturi pentru, 117 împotrivă şi 64 abțineri). Astfel, se vor elimina treptat, până în 2026, certificatele gratuite acordate sectorului aviatic şi se va promova folosirea combustibililor de aviație derivați din surse regenerabile.
De asemenea, cu 487 de voturi pentru, 81 împotrivă şi 75 abțineri, Parlamentul a adoptat normele care reglementează noul mecanism al UE de ajustare la frontieră a emisiilor de dioxid de carbon (CBAM). Acesta urmăreşte să stimuleze țările din afara Uniunii să îşi crească nivelul de ambiție în materie de climă şi să garanteze că eforturile UE şi globale în domeniul climei nu sunt subminate de relocarea producției din Uniune către țări cu politici mai puțin ambițioase. CBAM reglementează fierul, oțelul, cimentul, aluminiul, îngrăşămintele, electricitatea, hidrogenul şi, în anumite condiții, emisiile indirecte. Importatorii acestor bunuri vor trebui să plătească diferența dintre prețul carbonului plătit în țara de producție şi prețul certificatelor de emisii de carbon din EU ETS.
Tot marți, Parlamentul European a adoptat cu 521 de voturi pentru, 75 împotrivă şi 43 abțineri acordul încheiat cu țările Uniunii de a crea în 2026 Fondul pentru atenuarea impactului social al acțiunilor climatice (SCF), pentru a garanta că tranziția climatică va fi echitabilă şi incluzivă din punct de vedere social. Gospodăriile vulnerabile, microîntreprinderile şi utilizatorii de transport care sunt afectați în mod deosebit de sărăcia energetică şi a transporturilor vor beneficia de acest fond. Atunci când va fi pus în aplicare integral, fondul va fi finanțat prin licitarea certificatelor ETS II în valoare de până la 65 de miliarde euro, cu un procent suplimentar de 25% acoperit din resurse naționale (însumând un total estimat de 86,7 miliarde euro).
Textele trebuie să fie acum aprobate oficial de către Consiliu. Ele vor fi apoi publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene şi vor intra în vigoare după alte 20 de zile.
Pingback: PE a adoptat reforma sistemului UE de comercializare a certificatelor de emisii - Piramid Energy