Conform unei noi directive a Parlamentului European (PE), România şi celelalte state membre ale Uniunii Europene trebuie să instaleze în marile oraşe staţii speciale pentru alimentarea maşinilor electrice până în 2021, conform economica.net. La finalul anului trecut, în România erau 50 de automobile electrice, şi doar câteva prize de alimentare, dintre care una în Bucureşti şi una în Braşov.
„Statele membre se asigură, prin intermediul cadrelor lor naționale de politică, că un număr corespunzător de puncte de reîncărcare accesibile publicului este instalat până la 31 decembrie 2020, pentru a garanta că vehiculele electrice pot circula cel puțin în aglomerările urbane/ suburbane și în alte zone dens populate, și, dacă este cazul, în cadrul unor rețele stabilite de statele membre”, se arată într-o directivă aprobată recent de Parlamentul European.
Textul legislativ nu impune vreunui stat membru un număr de puncte publice de alimentare cu energie electrică.
„Numărul acestor puncte de reîncărcare se stabilește prin luarea în considerare, printre altele, a numărului de vehicule electrice estimat a se înregistra până la sfârșitul anului 2020, prevăzut în cadrele lor naționale de politică, precum și a bunelor practici și a recomandărilor emise de Comisie. Se iau în considerare, acolo unde este cazul, necesitățile specifice legate de instalarea punctelor de reîncărcare accesibile publicului în stațiile de transport public”.
Cu toate acesta, s-a vorbit despre un necesar de 10.000 de puncte de alimentare, la nivelul anului 2020. Cum instalarea acestor „prize” pentru maşini electrice poate fi un demers costisitor pentru orice investitor, guvernele pot oferi facilităţi.
„Statele membre adoptă de asemenea, în cadrele lor naționale de politică, măsuri de încurajare și facilitare a instalării punctelor de reîncărcare neaccesibile publicului”, scrie în directivă.
Operatorii punctelor de încărcare trebuie să aibă posibilitatea de a achiziţiona energie de oriunde de pe piaţă, cu acordul furnizorului. Posesorii de automobile electrice au posibilitatea, cel puţin legal, să încheie un contract pe termen lung, pe baza căruia să-şi poată încărca bateria maşinii în reţeaua de „prize” a operatorului, dar operatorul este obligat să ofere şi posibilitatea încărcării ad-hoc, fără vreun contract, aşa cum se face acum în mod obişnuit la orice benzinărie.